folk som är i vägen i backen! tips på åtgärder!

burtonfeather

Ny medlem
är det bara jag som tycker att där finns en massa dumma människor som inte ser sig för utan tar upp hela backen med sina megasvängar så att vi vanligt folk som faktiskt kan åka och vill hålla uppe farten blir skitförbannad på dessa "agneta och bengt" som envisas om att åka i den röda backen för att klappa sig själv på axeln efter dagens "fenomenala" åk som dom presterade (inte) i den röda backen enbart för att jävlas med oss andra.

tänk er själva: nypistad backe och en solig förmiddag! man är på gott humör, sitter förväntansfull i liften och bara längtar tills man är uppe på toppen (tar dock 2 röda om man är i sveriges sk. backar, jag vill hellre kalla det små kullar men va fan,inte det jag skulle berätta om nu att sveriges backar är skit) men i alla fall!: kommer av liften, spänner fast bindningarna.. står högst upp på berget eller "kullen" om man är i fjällen och man tar ett djupt andetag and then your off! det går riktigt bra och du börjar få upp bra fart och man känner sig som en fisk i vattnet! TILLS agneta 40+ kommer från högersidan av backen, tittar inte ens med ett getöga uppåt mot backen för att se om där kommer folk som faktiskt kan åka utan hon ska ta mig fan till varje pris göra sina gigantiska svängar och ta upp hela backen så du får helt plötsligt en stunds kort panik då du är ruskigt nära att köra in i kärringen och får tvärbromsa. antingen så gör du själv en vurpa och får lida krafigt för hennes orutinerade feta röv var i vägen, du kanske till och med blir skadad och får ligga i sjuksängen hela veckan och missa en vecka skidåkning! åker du nu på riktigt in i henne lär du väl bli stämd då hon säkert kommer från stockholm i en överklass krets som tycker att semestra i fjällen är det bästa som finns. dom lär tycka att alperna är skit även fast dom aldrig varit där. eller så får du helt enkelt tvärstanna så att hon förstör ditt åk när det var som allra bäst!

hur som helst. hur gör ni om denna sitation uppstår? dela med er :)

ja stannar i åket o skriker ord åt Agneta!

själklart förstår jag att du blir förbannade på denna "agneta", det blir även jag ibland. men man kan inte annat än ha överseende med detta, skidbackarna är till för alla och hur skulle de gå för skidorterna om inte de feta rika stockholmarna fanns? men du kan ju alltid pressa upp de största moln av snö och skicka iväg mot henne:)

atomic tweak: jag tar åt mig av tipset och längtar tills den dagen kommer :) självklart så vet jag väl också att "agneta" eller kanske "birgitta" har rätt att vara i backen precis som alla andra. men dom borde fan fatta lite bättre! och bli nu inte upprörda över min kommentar om sthlmare.. för tar ni åt er så är det bara trist :)

Som påpekat; skidbackar är till för alla.
Dessutom ska du, som kommer uppifrån, väja för andra, oavsett hur litet de bryr sig om att se sig för.

Visst är folk ivägen ibland, men är man en duktig skidåkare lär man sig se vart folk är på väg och kan förutse deras vägval. På så sätt kan man anpassa sin egen linje och slippa det värsta flaskhalsarna.

//Dr. Snow

Dr Snow: Oftast kan man faktiskt förutse deras vägval men ibland har man oturen med sig, detta handlar ju inte enbart om att man blir irriterad på folk i backen utan faktiskt om sin hälsa!
Man åker alltid med en risk att skada sig, så är det ju bara, pga att man själv gör fel val och klumpar till sig utan att där är någon annan åkare inblandad, men om det är någon annan som förorsakar min olycka kan jag inte låta bli att inte bli bitter. Man kan vara en duktig åkare men ändå utsättas för de som inte är så duktiga, och bli lidande för det enbart för dom envisades att dom skulle klara av att åka den röda pisten, även fast det inte var dags för det. Jag skapar min egen linje och har ett gott tålamod och visar hänsynd och förståeelse för dom som inte har avancerat sig ännu då man själv har varit där en gång i tiden. Men vissa såkallade flaskhalsar har jag inget överseende till. Kan verka bittert eller helt enkelt bara rätt. Avgör själv. Men jag anser jag har rätt i alla fall :)

Som Stockholmare är det väl bara att konstatera att folk härifrån är grymt överrepresenterade när det gäller att vara ivägen i backen.

Fast det går ju som sagt att undvika dessa människor genom att vara förutseende, även om man då kanske måste ge upp den där sköna linjen man ville åka...

en mycket bra åtgärd är precis som Dr Snow säger, har man kontroll över sin åkning vilken bör ha innan man ger sig av utför i full fart, så väjer man enkelt förbi både agneta, bengt och deras störtkrukebarn... ser med andra ord inget problem med dessa "farthinder".

mattie: så du menar att det är okej för dig att ge upp den sköna linjen varje gång detta sker? snacka om att ha förutseende och inte vara det minsta egoistisk. man skulle kunna tro att du ger upp din åkning som du faktiskt betalat för precis lika som "agneta" eller "birgitta". snälla säg att jag har fel där, annars tycker jag synd om dig som både kastar bort sköna åk och pengar! :)

Tråkig inställning. Antar att du aldrig har varit nybörjare och tagit långa svängar... Tips på åtgärd: Köp en egen skidort. Eller sluta åka. Eller ev skaffa snöskor och gå uppför berget för egen maskin åt motsatt riktning mot liften.

Åk så nära du törs eller kan i högsta fart brukar få bra effekt, i bästa fall ramlar agneta och bryter ett ben och ställer sig aldrig mer på ett par skidor.

burtonfeather:
haha, du kan va rätt lugn. Inte en chans att de e okej, håller fullständigt med om att de är irriterande me folk som är i vägen och inte tittar omkring sig när de åker.

Men det går ju som bekant inte att åka rakt igenom folk (gör ju rätt ont på en själv om inte annat) så då får man ju försöka lösa problemen så man slipper åka runt å grina över de.

Jag håller med Dr Snow, jag har jäkligt bra koll på hur min sväng och nästa kommer gå i pisten och ser jag ngn i den linjen så försöker jag räkna ut hur den kommer åka och på så sätt parera till höger eller vänster. Det är ju, som det står i åkreglerna, den som kommer uppifrån/bakifrån som har ansvaret.
Sen att jag parerar ytterst lite och i min mening har full koll på läget är en sak. Agneta kanske blir vettskrämd när hon ovetande får se mig störta förbi där hon var för en halv sekund sedan. Hon tror säkert att jag hade noll koll eftersom hon inte hade en aning...

Men det är ju himla tur att de som utgör hindren oftast är så pass dåliga att de håller en och samma rytm och linje rakt ner, istället för oss skidkonstnärer som åker nerför berget i lite mer assymetriska svängar beroende på vad som väntar oss...

Eleenaa: Du verkar inte ha mycket humor i din vardag. Men jag tackar för lite "pep-talk". Köpa egen skidort ska jag lätt göra, och du lär inte få åka där. Ett litet tips från mig till dig: Hört talas om ordspråket att "Ta saker och ting med en nypa salt"?

Förstår mig inte på folk som svarar här och verkligen inte förstår sig på något som kallas ironi eller att vara sarkastisk eller helt enkelt inte ta allt man läser så fruktansvärt allvarligt. Är det ett typiskt problem hos svenskar? Jag börjar faktiskt tro det..

Lingar-2: Egna erfarenheter från det? :D

Burtonfeather: Tycker att hela din ton är rätt kass. Ger en bild av en bitter rackare som inte kan se längre än vad näsan räcker.
Jag håller visserligen med om att det är riktigt jobbigt när det är för mycket folk i backen och att de kanske kör som sopor men vad hade du tänkt att göra åt det? Hur var du som hjälmfoting??

"men om det är någon annan som förorsakar min olycka kan jag inte låta bli att inte bli bitter"
Jag förstår inte hur någon skulle kunna skada dig genom att du åker din linje och kör på dem... Korkat.

Jag har däremot en lösning på problemet: SLAO.
Det som saknas är slaos gamla plancher inne på fikastugorna.
Där stod det saker som att man inte ska stanna bakom krön, att man inte skulle stå i mitten av backen men även att den som kommer uppifrån ALLTID har ansvaret...

den erfarenhet jag har av folk som inte kan åka men tror de kan är att, de försöker göra så korta svängar som möjligt men så fort det brantar på lite får de för sig att sticka hela vägen tvärs över backen. Detta medför att man förvätnarsig att Agneta ska hålla sig till sin linje och man planerar en fin omkörning när hon istället drar rätt ut mot sidan. detta vårar ju för en krock..

En fin åtgärd vore att avse typ halva backen för kärringar och feta gubbar och så kan vi andra köra vårt race på andra sidan..

Dunder: Jag tycker synd om dig att du tappat din ironi. Så jag tycker faktiskt hela din ton är ganska kass. Ska du bli en "Bengt" när du börjar närma dig åldern för det undrar jag?

Så där ser ni.. det ÄR typiskt svenskt beteende som vi bevittnar från t.ex Dunder. Men det känns skönt att jag hade rätt där med också! Tur i oturen i guess..

Håller med dr. snow mfl
Håll din linje och titta långt ner i backen, det är som att köra bil... går inte bara att titta på närmsta puckel/efter närmsta sväng, utan lite längre...

Skulle det vara så att man är på kollisionskurs är det bara att plocka fram den gamla hockeynerven och skjuta ifrån med axeln... Förhoppningsvis klarar sig "agda" nästan lika bra som du.

För övrigt kan det vara bra att veta vad man ska göra beroende på vem det är man krockar med...

Är det en nätt liten fransk tös är det bara be om ursäkt så säger hon bara "its ok, no problem" i all chock.
Men har du manglat en hård svensk/tyskwannabe fyrtiotaggare är det bara sätta sprätt mot liften och upp igen, för oavsett vad du tar dig till kommer han vilja käka upp dig till fotknölarna då du stampat på hans skidego

En annan lösning till skidanläggningarna är en idé jag kom på i alperna i samband med deras transportsträckor där detta problem allt för ofta uppkommer.
Gör en 3-4 m bred inhängnad fålla som man har som "straightline fålla". Detta skulle minska kollisionerna på alla transportsräckor avsevärt

Agneta och co har jag faktist inte mött på ute i backen, antingen så finns dem inte där jag håller mig eller så är har jag sådan hökkoll att jag förutseer allt som sker i backen :P

Däremot så slajsar jag gärna skallen av kalle och agnes fem år som bestämt ska skära genom hela backen och börja staka sig uppför kicken när man fräser fram i 120... det gör mig bitter, på riktigt

Alla i backen brukar dock vackla lite då jag på riktigt dödsmetallvis vrålar tokhögt innan avfärd.

Jag håller med Dunder. Det är väl klart att man kan bli irriterad över det ibland men är det värt att skriva ett långt inlägg om det på freeride? Alla ska väl ändå ha rätt att åka på en skidsemester och om "agneta" tycker att det är kul att åka i en röd backe så borde hon väl ändå få det?

En blivande Bengt... Det var ganska kul sagt faktiskt... Men ack så fel!

Nä. anledningen till att jag reagerar är väll att jag själv provat hur det känns att bli påkörd av någon som tror sig äga pisten med deras fina skär... (och jag kan tillägga att jag inte stod och solade i pisten utan hjälpte en polare som tappat skidan).

Jag har inte tappat ironin, har bara ledsnat lite på den... =)

Det slår mig åter igen med häpnad hur lite hänsyn man är beredd att visa i ett scenario som egentligen uppträder varje gång man åker i en pistad backe.
Folk borde lära sig att världen inte kretsar runt dem, och att faktiskt andra människor har rättigheter som genom ett enkelt regelverk som vi har i backarna faktiskt till 99% fungerar. Jag har under alla mina år inte sett en situation som inte hade kunnat lösas med lite vanligt folkvett.
Men om man ska angripa problemet så får man väl säga att anpassa hastigheten till kunnandet kan ju vara en idé. Eller så kan man köra utanför markerade områden där det är lite mindre utav stavfelen som finns i pisten.

Hoppas vi inte sårar dina känslor genom att vi har en annan syn på medmänniskor än vad du har.

..

jag...

exempel..

...............

SOOOOL :D blå himmel.. UNDERBART skönt i backen.. jag kommer åkandes i min slita Audi och ser att jag hade chansat rätt.. alla barnen är i skolan,, alla deras föräldrar är på jobbet (med vääldigt få undantag) .. jag får backen nästan för mig själv..

ingen liftkö-- sool soool sooooooool :) -5 och rätt okej pistad backe .. det är ju så underbart att bara få åka några svängar (eller timmar) innan man skall hem till hunden..

väl i backen är det väl en 30 personer som hasar sig nedåt.. där ibland små smurfar, ca: 100cm långa, några raka rossignolskidor, en och annan telisåkare och några nybörjare på snöbräda..

det är sååå roligt att virka sig förbi dem,, göra en 3.a mitt framför nosen på "bengt" .. carva förbi en eller tre smurfar.. se sig väääldigt noga för innan man åker över ett krön.. detta är en rolig del av åkningen när det väl är så här i beckn.. man får helt enkelt öva upp sina skills och sina reflexer..

det var ju iaf SOL :)

/Pinn

Men ... det är ju det här som är den stora fantastiska utmaningen i pistkörning. Vad vore en pist utan rörliga hinder, bara trist! Själv brukar jag lägga mig i gigantiska skärande svängar och verkligen äga pisten. Utan att det syns brukar jag kika snett uppåt för att se om det kommer något ungt oerfaret i hög fart och med millimeterprecision skär in framför objektet i fråga ... det är alltid lika roligt att se hur det stackars paketet kastar sig handlöst in i skogen eller utför en övning som skulle få den mest erfarna Tranan på kroken. Det är livet i pisten det!

That´s all folks! MM +40

du va mej den drygaste människa jag har hört... snälla, vadå linje, säg inte att du redan bestämt vart du ska åka när du står på toppen av dessa så kallade kullar, för då kan du ju inte ha så jävla kul när du åker...+ att skidåkning handlar ju om att ta an sig en utmaning och om du inte kan svänga så kanske du e en sån där störtkrukeunge som bara åker som en idiot ner i baken... vafan backen e till för alla och det e ju du som har ett problem om du inte fattar det, och hur fan tänkte du att man ska kunna titta upp i backen, jävla idiot, e du nån jävla uggla eller????

Dunder:

Ironi behöver man för att klara den ack så hårda värld vi lever i!
Om alla inlägg på Freeride var dunder-allvarliga skulle jag inte tycka det var lika roligt att läsa omkring här. Informativt ja, roligt nej. En tråd är väll ingen bra tråd om alla håller med eller ingen svarar? Nog om det.

Här följer ett av få inlägg av undertecknad på freeride utan allt för mycket ironi...håll till godo:

tyvärr är det ju så att det finns fler människor än jag på min planet. Ibland väldigt irriterande ofta ganska kul. Ska man vara diplomatisk och politisk korrekt så är det väll så att alla som betalat liften har rätt att nyttja alla backar. Så är det ju överallt i samhället, men det betyder enligt min ringa åsikt inte att folk BORDE nyttja saker. Alla som har körkort har enligt Sveriges-Rikes-lag rätt att köra bil, alla som är över 18 har rätt att gå på krogen, alla som tagit jägarlicens har rätt att skjuta på saker i skogen, alla med skoterkot har rätt att köra skoter, alla fåntrattar som gått polishögskolan har rätt att efter ett derby i stockholm jaga dej med batong, alla som har en vaktbricka har rätt att tala om för dej att du inte får gå in och ta del av det glada livet, alla som jobbar på McDonalds har med Mcdonalds mått mätt kunskap (rätt) att servera dej burgare.....the list goes on and on and on and on and on and on. Alla dessa rättigheter betyder inte i mina ögon att personen som innehar dom borde nyttja dom. Har du körkort eller någon gång vistats i en bil så kan du forma en bild av vad jag menar. En kö på konsum kan också ibland ett bra exempel på folk som inte borde gå utanför dörren men har rätt till det.

Sabbar nån min snitthastighet på E4:an blir jag förgrömmad! likadant om någon kör in i mej i backen, eller åker på ett sådant sett att till och med sunt förnuft säger NEJ. Kan man inte köra bil eller åka skidor bör man ta det varligt och tänka på vart man utnyttjar dessa rättigheter. Både för sin och andras säkerhet och blodtryck. Man får helt enkelt tänka lite på att man inte är ensam i världen. Ta hänsyn till andra som både är bättre och sämre.

Ska väll tillägga att efter några dagar med Tyskar och Danskar försvinner all min förstelse för mina med människor och det som i folk mun kallas "hat" kommer fram. "Åk för faan någon annan-jävla-stans" Har till och med en av mina lugnare vänner skrikit åt en Dansk herre i pastelloverall och midjeväska. Var efter undertecknad swischade förbi och hammrade in ett "för helvete". Och jag skämms inte ett dugg, han förtjänade det.

Det är ju trots allt så att danskar är mest ivägen i backen..

kan ju tillägga att morsan (45+) åkte in i en dansk kärring (hennes ord) i Italien förra året :)

mattie: din mamma är min idol :)
danskar kan inte behärska någonting som har med snö att göra. men man får sig dock ett par goda skratt när dom utför sina eskapader i backen som man sent kommer glömma.

Såna där Agneta och torbjörn går i många lägen aldrig att förutse, de kan ta helt ologiska svängar. Man hade först tänkt att så här kör jag förbi utan nån risk också svänger de konstigt och man får sätta en stoppis och köra på annat sätt. Snowboardåkare som sätter sig på arselt mitt i backen och speciellt i branter borde man med rättighet köra in i så de kanske lär sig nått. Småbarn tycker jag det är svårt att skälla på eftersom de i regel itne har nog hjärna att tänka sig för fast man undrar vad föräldrarna håller på med när lilla dottern står skymd mitt i en bigjumplandning. Annars bruakr jag i regel uppskatta de små som vågar försöka svänga i backen istället för att ploga hela vägen, för då lär de sig aldrig nått.

ha ha ha ha ha, asså ett större pucko än insändaren får man väl leta effer, om du nu är så jäkla bra, kan du då inte planera din pistracer åkning,,,,,,åk bortom pisten det är där åkningen börjar, allt annat är transport eller övning,, ta det lungt. det ordnar sig :)

Jag tycker att "agnetorna" och "bengtarna" på Sveriges "kullar" är ganska harmlösa om man jämför med "Günther" och "Stephi" från Sydtyskland som är på skidresa till österrikiska alperna och som dessutom har med sig sina femton närmaste vänner och därmed tar upp hela backens bredd med sina gemensamma svängar.... :(

Men ändå...jag vet inte...nybörjare i pisterna är nåt som man liksom vant sig vid...och för all del, varit en själv åkningens begynnelse...

....nåt som VERKLIGEN får mig att lacka ur är när man laddar inför pipe eller hopp och nån jädrans nisse som inte har nåt i parken att göra, kör in PRECIS framför.
Har varit med om allt från gubbar som stannat och beundrat utsikten från kickern på ett fetingjump, (mitt framför nosen på min bräda) till hela sällskap som tyckt att det där med snö-diken verkar kul att sladda omkring i. Om det är brist på respekt eller åk-kunskap skiter jag i, jag brukar freaka ur och både skrika och svära...inte särskilt trevligt, men allt adrenalin som är på G liksom snedtänder när nån sabbar...

Haha...jag tror jag ska ta åt mig av Eleenaas tips om snöskorna. Det är fan frid att knata iväg på fjället och få sig ett eget åk i nån orörd driva...

Kära BF.
Tänk när du börjar närma dig sådär 45-50 pannor. Jobbar i kassan på Lidl, växeln på riksskatteverket eller som bidragshandläggare på Försäkrngskassan. Du har fött 3 barn och du och din Bengt ska åka till Stöten för att få lite "nytändning" i ert "lite" rutinmässiga förhållande. Du har tagit fram din gamla bräda och Benke sina twintips. Ni åker ut och efter ett tag känns det sådär -ahhhh härligt! Du börjar planera i ditt huvud kvällens aktiviteter med Benke (Schysst middag, tända ljus, hotellets kabel och lite http://sex.istheshit.net/ ) när en ungdom fräser förbi dig och skriker åt dig att du ska åka hem och dö!
Känslan du byggt upp rinner av dig, du blir vresig mot Benke. Han drar på hotellbaren och blir uppraggad av två http://japaner.istheshit.net/images/lcsxgoxw.jpg Det blir skilsmässa och barnen vänder dig ryggen.
Känn efter!

Håller med dig, speciellt när de plogar ner och tar en fika i landningarna i parken, farligt! Var med om senast idag en liten unge som plogade zick zack framför ett stort hopp som man fick ladda hela backen inför eftersom våran backe suger (as flack). Man ignorerar ungen och försöker komma förbi honom med en decimeters avstånd men precis då avslutar han sin halvsvängda sväng och byter håll, snuddar hans jacka i grov fart och får dissa hoppet som är 3 meter framför. Jag och mina polare brukar kalla dessa åkare för "lemmings".

:P

Med lemmings menar man folk som inte vet om sin existens. De bara finns, är ivägen om de kan, står i kö om de kan, osv. Ni kanske har spelat spelet lemmings? Hah!

Varför åker du i röda pister? De är väl till just för folk som vill ha det lugnt och skönt på sin semester efter flera månader på ett trist jobb!

Håll dig utanför pisten så slipper du detta problem (utom möjligtvis i Cham!).

Tillbaka
Topp