folk som sitter i mitt i backen?

• Trådstartare Trådstartare thompson
  • Start datum Start datum
T

thompson

Guest
Vad ska man göra mot folk som sitter mitt i backen o bara snackar? ganska störande, brukar skvätta ner dem om jag inte sett att de har ramlat eller liknande! ska man sitta ner ska det vara så långt ut i backen som möjligt, om man ens ska sitta i backen, det är också ok att sitta framför ett hopp, men inte i en en vanlig pist mitt i backen!

Japp!

Störande va ordet. Jag brukar åxå köra det dära tricket med å spruta snö på dom. Av nån anledning är det mest (bara?) brädåkare som slår sig ned lite var stans. Jag å polarn brukar åxå ta lite rast (pilsnerpaus) på berget ibland men då letar vi oss alltid ut mot skogen så man får lite lugn å ro.

Sladda ner dom med snö. Eller ännu bättre om dom är mindre än dig/er skräm dom och lek tyff.. Ta dock det säkra före det osäkra och kolla upp sizen på människorna först... liksom

kan för det mesta inte åka så bra och borde leta sig till en lättare backe. Eller är helt utmattade efter att ha åkt lift och borde spendera sin tid på gymmet istället. Eller är helt enkelt ute efter att jävlas med just dig:P

Brädåkare som sitter framför hopp är okej, men patetiskt. De sitter där och tror att de är tuffa, för de tror, att andra tror (:P) att de ska hoppa, sen om man frågar dem "ska du åka?" så hör man "duuuuh..." till ett svar...

kan man göra nått annat lite elakt istället för att skvätta snö?

Håller helt och fullt med er, som relativ nybörjare så visst stannar jag i backen emellanåt men inte mitt i utan på kanten, tycker det tillhör normalt folkvett att inte sabba åkningen för alla andra genom att vara i vägen.
Jag menar, inte fasen parkerar nån bilen mitt på motorvägen för att vila och kolla efter sina polare?

Lev väl och ha en underbar vinter!

Mvh, Peder

näe det finns nog itne så mycket mer än att stänka snö på dom , eller kanske dra en stav i ryggen på dom :P
Men stänka snö är SKIT kul :)

Skit i att det sitte folk i backen, carving skidorna är till för att användas, det är ju knappast så att de blockerar hela backen...

Den som utför den största faran är faktiskt du själv!
Det är du som bränner på och du kör på den som står still och inte tvärt om!
Fråga gubben som jag nästan tog livet av efter ett av de underbara krönen i Störtloppet i Åre.

När jag var liten och lärde mig åka skidor på det stora berget Almåsa så fanns det en skylt vid värmestugan där det stod saker som gjorde livet lite lättare att leva, Detta saknas helt idag! vad håller SLAO på med?

SLAO är lite sådär smarta. Ta exemplet fångrem till brädan. Men, hur som helst. Varför det sitter folk i backarna beror nog på att de är snoboardåkare och det är då lite jobbigare att stå i backarna, som skidåkarna gör... Du skulle säkert definiera mig som en sån där som sitter i backarna, men det brukar bero på att när man har gjort säsong så är man aningen säkrare än genomsnittet, och om man sen åker upp med t.ex klasspolare, så måste man vänta på dem...

Skvätta snö - det var lite i mesigaste laget måste jag säga! Själv brukar jag spöa skiten ur samtliga personer (och detta gäller både han/honkön, vuxen/barn, i/utanför pisten)som befinner sig i backen och som inte åker fort utav bara helvete. Bäst verkan har min Voilé-spade, för den är så satans hård. En och annan hjälm och underliggande os parietale har man ju spräckt i sina dar.... för kom ihåg, ett sjukhuskolli hittas jävligt sällan i backen!!

Låt dom sitta i mitten.

Enligt min erfarenhet är detta fenomen klart vanligast under eftermiddagarna. Det är först då såna som sitter ner i backarna har lyckats komma ut.

På eftermiddagen kan det också vara dåligt skidföre (isigt, puckligt etc.) i mitten av backen. Det är då man siktar in sig på kanterna. Där ligger snö som sprutats ut till kanten från de sladdande amatörerna i mitten. Under detta fluff har pistmaskinen ritat sin manchester.

Korta svängar, in mot skogen, ut från skogen, in mot skogen, ut från skogen. Ja så håller man på, med ben som börjar bli lite sega efter en dags åkning. Det är riktigt kul, ett lite felskär och man ligger där bland granarna och stenarna, en liten bakvikt och man ligger där bland granarna och stenarna, någon idiot som sitter bakom ett krön vid kanten och man ligger där bland granarna och stenarna. Exemplet talar ju för sig själv, minimera riskerna och låt dem sitta i mitten av backen.

De sitter i backen för att de är så dj. otränade! Vore det lite stake i dem så satt de inte i backen utan i baren... Jag såg en rätt så rolig sak igår... killarna snurrar som fan i hoppen men de kan inte åka skidor, fan de ser ut som havande kor på väg mot bigjumpet... men hoppa kunde de...

Gör lite finsvängar och släng lite extra mycket med stavarna så att du råkar träffa deras hjälmar alt. ryggar. men spruta snö är att föredra. OBS ha såpass mycket kontroll över stavarna att du inte petar ut ett öga, de blir ledsna då..

Som mogen och ansvarskännande vuxen brukar jag stanna till vid dom sittande, påkalla uppmärksamheten och helt sakligt tala om för dom att dom sitter olämpligt, att dom är en fara för sig själva, och att om dom har riktig otur så kan dom bli pååkta av undertecknad eller någon av undertecknads snabbåkande kollegor . Jag brukar tillika påpeka att 95 kg:person i 70 blås utveckar avservärd anslagsenergi, och att en kollision inte befrämjar den fysiska hälsan hos någon parterna.

Bruket att med väl avstämd sladdsväng lägga lite snö på sittande, om läget är gynnsamt, är naturligt inte tillrådligt med tanke på olycksfallsrisken, och ett beteende som aldrig officiellt kan sanktioneras.

...klar?
/Ace DG

känns som att om jag ger mig in i denna disskusion kommer d sluta i kalasnice bråk med brädåkare så jag håller mig utanför=)

Skvätta snö och slå med stavar låter som typiska småbarnfasoner. När jag för första gången provade bräda så stod jag på öronen rätt ofta vilket resulterade i att jag blev sittandes i backen tills att jag kom upp igen. Med tanke på den trafik det kan vara i vissa backar så tog jag det säkra före det osäkra och satt kvar till att det var någorlunda fritt bakom, ett fast hinder kan man åka runt. Hade någon dumfan avsiktligen skvätt snö eller slagit mig med sin stav så hade den personen inte åkt mer skidor den dagen.

Visst fan ska man inte sitta som ett hinder i backen och absolut inte vid dolda krön, men det är väl ändå ditt ansvar att kunna stanna oavsett vad som finns i backen?

Det är väl ändå meningen att man ska ha kul, eller? Leta upp en bredare pist och åk runt eventuella hinder och bete dig som en civiliserad människa även om någon du anser vara ett pucko råkar sitta i backen.

men joflopp, är det nybörjare brukar jag inte skvätta, de har ju en anledning, men några som kan åka bara sätter sig ( eller står i skidoråkarens fall) för att de vill prata är ju lite jobbigt. eller?

Vad är ni för pistnazister!?
Är det nån som svätter snö på mig för att jag sitter i backen så blir det tänderna i en påse.

Söta joflopp (namn?), Boris, m fl! När snön har lagt sig å ni hostat färdigt är vi snösprutare long-gone. Ni kan höra oss garva hela vägen ner till dalen. Sen når ni ju inte upp heller...pity!
Gafferx, da neo-nazi snow squirter

Alla ni som skvätter snö eller petar med stavarna här har jag en bättre ide. Skäm ut dom riktigt ordentligt och ställ er och ropa i backen säg att dom har ramlat här och att alla ska åka åt sidan. Ropa typ.

- Alla får åka åt sidan vi har sittande snowboard åkare i backen. Åk åt sidan.

Denna metod funkar speciellt om det är någon du känner som är livrädd för att skämma ut sig. Våga verkligen ropa med så alla hör att det sitter snowboard åkare i backen, vem bryr sig om du ropar lite det är ju dom som sitter i backen som kommer att skämmas.
Garanterat att dom flyttar sig om dom e lika lätt påverkade av vad andra tycker som vanlig snowboard åkare e.

Men en sak får alla låta bli och det är att sitta efter en kant eller hopp för det e riktigt farligt. Har själv varit jätte nära att krocka med fegande utförsåkare av alla slag med tyskar verkar vara i majoritet för sådanna händelser.

Alla ni som skvätter snö eller petar med stavarna här har jag en bättre ide. Skäm ut dom riktigt ordentligt och ställ er och ropa i backen säg att dom har ramlat här och att alla ska åka åt sidan. Ropa typ.

Denna metod funkar speciellt om det är någon du känner som är livrädd för att skämma ut sig. Våga verkligen ropa med så alla hör att det sitter snowboard åkare i backen, vem bryr sig om du ropar lite det är ju dom som sitter i backen som kommer att skämmas.
Garanterat att dom flyttar sig om dom e lika lätt påverkade av vad andra tycker som vanlig snowboard åkare e.

Men en sak får alla låta bli och det är att sitta efter en kant eller hopp för det e riktigt farligt. Har själv varit jätte nära att krocka med fegande utförsåkare av alla slag med tyskar verkar vara i majoritet för sådanna händelser.

lille bambi...bampuss har lite spasmer i sendknappen tror jag, men han har ju rätt i att kanter å hopp är det varning på för oss fortåkare å luftfarare. Har haft hjärtat i halsgropen mer en gång men värst var det när en pistör på en skoter vilade sig lite bakom ett krön...stön!

Okej att det bara är brädåkare som sitter i backen , men visst faan är det en massa skidåkare som står stilla i backen oxå, det är bara det att ni inte tänker på dom eftersom de står upp. Anledningen för många att sitta/stå i backen är att man väntar in de mindre bra...

Tänk på att det finns skidåkare som blockerar backarna oxå nästa gång ni åker!

...är väl redan sagt. Den gamle har rätt i att de flesta av de föreslagna aktiviterna inte är tillrådliga, men nog fasen så kul...
Alla beteendeproblem, oavsett art, uppkomst och situation handlar om brister i förståelse, vilket till stor del kan lastas i såväl den enskilde individens, som i gruppens utbildning. Här kan vi nämna såväl föräldrar, lärare, och arbetsledare/chefer som skidskolor och andra förebilder...
...men det är ju förbjudet att ställa krav!!!
Till och med jag har så smått börjat acceptera den intellektuella och empatiska nedrustning som håller på att ske, såväl i skidbacken, krogen, arbetsplatsen och samhället i övrigt för att ta några exempel, och orkar inte längre göra det som den gamle nog så klokt förespråkar.

En trött och hängig gubbe!

PS.Hade det bara varit ungdomar och brädåkare med det här beteendet, men vuxna människor!!??

Jag åker bräda och sitter ibacken, gärna i mitten, men jag kör även taxi och stannar på motorvägen eller någonannanstans där jag är så mycket i vägen som det bara går.

Skämt åsido.

Åker faktiskt bräda men om man vill stanna är det ju faktiskt bara att tvärställa brädan mot fallinjen, lägga ner belaget platt och hasa bakåt, då får du ett fint jack att STÅ stilla mot utan att glida iväg.

Tillbaka
Topp