för duktid på bräda nu..

bohjalp

Ny medlem
för duktid på bräda nu..
hallå ..
Jag är nu 45 år men väldigt tränad och har idrottat hela mitt liv och började med bräda för 5 år sen nere i Verbier. Dag 2 var jag uppe på mont fort och dag tre på mont gele och det har visat sig har jag hade extremt bra talang för det. Mitt problem nu är att alla kompisar hellre åker skidor och glassar i pisterna medan jag somnar där och kan nu alla mountain trails och alla möjliga nerfarter i verbier och zermatt men att jag alltid måste åka ensam off pist.. Finns det ingen klubb för likasinnade ( inte tonåringar) så man kan åka tillsammans lika duktiga. Skulle oxå vilja ha kontakt med en hopp expert som kan lära mig hoppa/snurra i parken . Helt ensam är det skakigt. I Skulle vara kul att vara först i senior landslaget ;-) Niklas/Stockholm

för duktid på bräda nu..
Försöker du säga att du är så jävla duktig och att dina polare inte duger och att du nu letar nya?

Sjyst tidningsannons.

för duktid på bräda nu..
Jag tycker inte det är något fel med att skriva som han gör. Att känna sig begränsad i åkning är ok så länge man bara glideråker och har kul med polarna. Men i längden och om man vill utvecklas blir det frustrerande. Hooka upp med lite yngre (oftast ;D) locals och kör på. Snacka runt lite och fråga om du får åka med lite olika folk alltså. Svårare behöver det inte vara.

för duktid på bräda nu..
Locals pà orterna är som Rydellen säger en riktig hit. Äldre skidlärare och bergsguider brukar det ocksà finnas gott om och de brukar ha ruskig koll.

Men ett grymt sätt är att àka ner en vecka med UCPA Snowboard offpistgrupp och jag lovar att du hittar likasinnade i alla àldrar. Pà skidor är du garanterad att hitta folk i även din egen àlder om du inte àker sportlovsveckorna iallafall.

Good luck.

för duktid på bräda nu..
jo.. det där med yngre är nog ett måste.. alla i min ålder vill , för det första åka lagg, för det andra vill dom bara glida i pisten ... måste söka mig till er kids, men det ska bli kul att sätta er på plats ;-) hehe

för duktid på bräda nu..
Jepps skulle just tipsa om UCPA men Blackriverpaint hann före.

Man kan säga att UCPA är ett slags "ski camp". Ursprungligen var det typ franska friluftsfrämjandets initiativ för att få ut ungar i fjällen. Nu är det dock internationellt med gäster från sverige och england men även finland och andra länder.

Svenskar och Engelsmän är generellt runt 30 plus minus ett gäng år. Fransmännen är yngre.

Dock så har dom en löjlig ålders regel som jag tror faktiskt är max 45 men den är mer flytande för svenskar än för fransmän.

Man bor på typ vandrarhem och åker alltid i grupp med skidlärare eller guid (offpist grupper). Grupperna är indelade efter förmåga så man åker alltid med jämngoda åkare.

Från sverige ingår resa ner i buss (flyg kan man ordna själv och så kan man göra avdrag för att man inte åker buss), boende, hel pension, utrustning och lärare/guid. Pris brukar vara runt 7500 spänn för en vecka om jag minns rätt.

www.ucpa.se

Tex

för duktid på bräda nu..
Lundblom;

Ja, eller vad skrev nu TexMurphy…. 45 år tror jag bestämt… det kan inte ha varit så länge sedan du läste det eller hur?

för duktid på bräda nu..
Lite OT: UCPA har gräns på 41-42ish, eller så... Men! Man kan åka få åka med trotts man passerat bäst före datum. Polarens farsa fick åka med i den aktningsvärda åldern 56... men de gör research på huruvida tränad, van och skilled man är.
Min farsa har planerat att åka med oss nästa år och har hört sig för med UCPA och de har sagt att det finns möjligheter om han kan intyga sin kvalitet...

för duktid på bräda nu..
Rätt HARS det finns seniorveckor!

Hur svårt ska vara, 45 är den ordinarie åldersgränsen!

"Åldersgränser, UCPA kan ej ta emot gäster som är under 18 år. Detta beror på ansvarsfrågor och fransk lagstiftning. Den övre åldersgränsen är 45 år (undantag seniorveckor på skidresmål)."

för duktid på bräda nu..
Nästan så man blir förbannad.. Det är ju åldersdiskriminering... Själv är man starkare lika snabb, lika smidig som när man var 25... INGEN skillnad men så har man tränad sen 17 non stop... jag som e 45 döms alltså ut som att vara för gammal på dom här resorna.. sjukt... Jag åker ju ifrån 98 procent av alla brädåkare off pist... men man får väl visa vad man kan istället... Samtidigt kan det inte vara många i min ålder som åker avancerat? SKA bilda ett senior landslag :-) Tack för tipsen Ska undersökas.. N..

för duktid på bräda nu..
Kolla med UCPA och se vad de säger. Skulle bli väldigt förvånad om de nekar dig till att åka pga någon månad hit och dit. Sedan har UCPA:s grupper väldigt bra indelning, så det finns alltid någon lite bättre än en själv. Om inget annat så är guiderna riktigt duktiga.

Har aldrig åkt med någon speciell Off Pist-grupp, men har fått väldigt mycket Off Pist-åkning med UCPA i Val Thorens.

för duktid på bräda nu..
Som sagts ovan är åldersgränsen hos UCPA rätt flytande. Jag har tidigare hamnat i samma grupp som ett gäng herrar mellan 55 och 60 och det har inte varit något problem. Säga vad man vill om att yngre har bätte fysik men 30 års offpistvana i benen ger en imponerande säkerhet.

Enligt dom så går ålderskontrollen ut på att man klickar i på hemsidan att man har "rätt" ålder inne. Bara du kan hänga med i tempot så kommer ingen säga att du är för gammal.

UCPA har olika utbud på olika order, vissa erbjuder rena offpist grupper och på de andra brukar det bli inofficiella offpistgrupper av någon av expertgrupperna.

All åkning sker med skidlärare/guide beroende på vad deltagarna behöver.

Det är dessutom allinclusive så priset är väldigt rimligt i min mening. Jaghar åkt flera år och planerat att åka många till :)

Tillbaka
Topp