För korta skidor?!

För korta skidor?!
Är 171 cm och väger 73-75kg.

Har köpt ett par Dynastar Sultan 80, 165cm och ju mer jag funderar så tror jag att det blev för korta skidor.

Tanken var att köpa ett par skidor till pisten att ha kul med när det är för lite puder på berget. Åker aggressivt i pist och trycker gärna till i svängarna.
Korta skidor i pisten brukar ju vara ett säkert kort om man vill ha kul, men funder om inte sultan 80 har för lite styvhet i kombination med den korta längden och min åkstil att det inte blir tillräckligt stabilt?

Borde nog kanske minst ha tagit 172 cm, kommer nog ha svårt att hålla mig från offpisten helt och hållet trots att köpet var till pisten.

Vad tror ni?

För korta skidor?!
Japp, jag tror du köpt för korta skidor om du inte är ute efter att àka riktig slalomcarving. Men dà skulle du ha köpt ett par riktiga slalomcarvers istället. Personligen har jag väldigt svàrt för skidor kortare än mig dà de oftast mest fladdrar runt när man släpper pà lite. Har du god teknik och kör aggresivt och gillar att släppa pà lite sà är kanske längden längre än 172 ett alternativ ocksà.

För korta skidor?!
Jag är 175cm lång och väger 69kg. Jag har ett par som är 158cm och ett par som är 169cm.

Korta skidor är fan sköna !!!

För korta skidor?!
Denna https://www.freeride.se/content/92/ ger en bra fingervisning om vilken längd på dina lagg som kan vara passande. Om du sen väljer en 5 cm kortare eller längre skida är helt upp till dig.

Din egna längd spelar väldigt liten eller ingen som helst roll vid val av skidlängd, det är din egna vikt, åkförmåga och vart du tänkt åka som spelar roll. Således visar en kommentar i stil med: \"du ska ha ett par skidor som går gå till hakan\" utan att först ta reda på vad kunden väger och har för bakgrund, att säljaren ifråga inte riktigt har koll på alla bitarna inom skidåkning.

T.ex. kör jag och Svartbäcksmåla här ovanför på ungefär lika långa skidor, trots att han är en hobbit och jag drygt 180 cm. VARFÖR? För att vi väger ungefär lika mycket.

Senast ändrad:
För korta skidor?!
Jag kör ett par Fischer RC4 WC SL i 165 cm och ett par Fischer Watea 101 i 192 cm. Båda är i exakt rätt längd för mig. Hur långa skidor man ska ha beror förutom på personliga förutsättningar naturligtvis på hur skidan är konstruerad!

Dynastar Sultan 80 är en pistorienterad allroundskida som görs i längder mellan 165 cm och 184 cm. Förutom att den kortaste skidan är just kort är den även väsentligt mjukare än den längsta skidan för att passa en lätt åkare.

För mig som väger +90 kg skulle 184 cm vara rätt längd, för dig som väger 75 kg och kör aggresivt är 165 cm sannolikt på tok för kort och vek. Sannolikt är 178 cm (eller vad det nu finns för längd däromkring) rätt längd för dig av denna skida. Möjligtvis kan 172 cm vara OK om du prioriterar pist, men definitivt inte kortare.

/MM

För korta skidor?!
Samma problem... Är en medelgod åkare som åker en-två veckor per år numera. Har köpt ett par Head Fine One (damskida)längd 152 cm, är själv 168 cm och väger 64kg. Jag vill ha kul i backen och är definitivt inte ute efter någon offpist åkning eller jättefarter. Åker mkt med min barn som är små fortfarande. Jag gillar långa svängar i välpreppade röda backar. I affären valde jag mellan 158 och 152 cm men blev rådd till att ta 152 till slut. Gjorde jag rätt tro?

För korta skidor?!
Head Fine One är en mindre avancerad skida (intermediate) och sannolikt förhållandevis mjuk även i längre längder. Ska du ploga dig fram i Trollskogen (Hundfjället Sälen) är säkert ett par 152 cm lätthanterliga. Har du ambitionen att göra skärande svängar i röda backar borde du valt 158 cm eller 164 cm. Risken är stor att 152 cm som är gjord för betydligt lättare åkare än du blir vek och sladdrig så fort det börjar gå lite fortare och underlaget är hårt.

/MM

Senast ändrad:
För korta skidor?!
Mountain_Man sa:
Jag kör ett par Fischer RC4 WC SL i 165 cm och ett par Fischer Watea 101 i 192 cm. Båda är i exakt rätt längd för mig. Hur långa skidor man ska ha beror förutom på personliga förutsättningar naturligtvis på hur skidan är konstruerad!

Dynastar Sultan 80 är en pistorienterad allroundskida som görs i längder mellan 165 cm och 184 cm. Förutom att den kortaste skidan är just kort är den även väsentligt mjukare än den längsta skidan för att passa en lätt åkare.

För mig som väger +90 kg skulle 184 cm vara rätt längd, för dig som väger 75 kg och kör aggresivt är 165 cm sannolikt på tok för kort och vek. Sannolikt är 178 cm (eller vad det nu finns för längd däromkring) rätt längd för dig av denna skida. Möjligtvis kan 172 cm vara OK om du prioriterar pist, men definitivt inte kortare.

/MM
Järnspikar!
Vette tusan vad jag tänkte på egentligen när jag beställde dessa!
Har redan finfina offpist skidor och ville egentligen ha ett par pistskidor, men valde då ett mellanting av båda sakerna, mest p.g.a nostalgiska skäl då man haft ett par Dynastar genom åren!
Nåja får väl försöka bli av med desssa på nåt sätt :-S

Tillbaka
Topp