För korta stighudar

Beja

Ny medlem
För korta stighudar
Jag har ett par hudar som är ca 20cm för korta. Är det någon som har koll på om det kommer att funka och isf hur man fäster den i bakkant så den inte riktigt räcker till där.

För korta stighudar
Enklast är att du rundar av dem i bakkanten (med kniv elle sax) och förlitar dig på att klistret är tillräckligt starkt för att hålla dem på plats. Fungerar oftast helt OK men kan ställa till problem om huden inte fäster tillräckligt bra, i brant lössnö är ett bakfäste att föredra ... men då behöver du längre hudar!

/MM

Senast ändrad:
För korta stighudar
Ta lite plattband och bulta fast me såna där små tryckknappar i stighuden (vet ej vart man köper) . Ta en liten smidig spännrem som loop runt tailen. Bulta fast loppen i plattbandet.

Det förutsätter dock att din tail smalnar av mot själva "tailen" annat börjar ju spännrämmen glida ner mot skidans mitt och konstruktionen är då värdelös.

Senast ändrad:
För korta stighudar
eriC1 sa:
Jag skulle ha tagit 2 dm plattband (typ spännrem) och "bultat" fast den i stighuden med såna där små tryckknappar (vet inte vart man köper).
Jag skulle testat att sy med skärande nål istället, bygger inte lika mycket på höjden! MMs förslag fungerar också, men jag själv tycker illa om stighudar utan bakfäste.

För korta stighudar
Vattendroppe sa:
eriC1 sa:
Jag skulle ha tagit 2 dm plattband (typ spännrem) och "bultat" fast den i stighuden med såna där små tryckknappar (vet inte vart man köper).
Jag skulle testat att sy med skärande nål istället, bygger inte lika mycket på höjden! MMs förslag fungerar också, men jag själv tycker illa om stighudar utan bakfäste.
Mycket smartare !

För korta stighudar
En annan grej man kan göra om man får på ett plattband är att leta reda på något "klassiskt" tailspänne, såna som inte behöver någon elasticitet i själva tailbandet för att fungera, och se om det funkar med tailspännet.

För korta stighudar
Tack för alla fina tips! Lite extra cred till eriC1 för den fina illustrationen :) Jag tror jag ska ge mej i kasst med att sy lite spännband. De känns om en lösning som kan funka. Förhoppningen är att avsaknaden av bakfäste inte blir för stor bara, men bandet borde ju göra sitt med.

För korta stighudar
Lite osäker när det handlar om så långa längder men på fruns hudar satte vi dit sådana här lösa fästen när hudarna blev några centimeter för korta. Det finns dock ganska mycket material att justera med så två dec borde också funka. Sen huruvida det är bra när fästet hamnar under den del av skidan som man har tryck på vet inte jag.

gecko-freeride-130-mm.jpg

För korta stighudar
Har använt sporttejp då det var vad vi hade med, eltejp funkar också, enkelt är bra. Linda ett par varv runt skidan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp