För långa skidor?

3Runenergy

Ny medlem
För långa skidor?
Hallå alla skidåkare ska köpa ny skidor nu till vintern och jag är 175 cm lång och har hittat ett par skidor som är 179 cm är det okej eller är de för långa eller? Hur långa ska man ha? Gillar att köra i offpisten och i parkerna.

För långa skidor?
Jag kör med skidor som är längre än mig själv sen ett par år tillbaka. Jag tycker jag det känns mycket stabilare att ha längre skidor, speciellt när man åker offpist och sen tycker jag personligen att det är jävligt mycket snyggare. Kör bara inga skidor som är mer än 10cm kortare än dig och inte 10cm längre heller.

För långa skidor?
VictorEkman sa:
Jag kör med skidor som är längre än mig själv sen ett par år tillbaka. Jag tycker jag det känns mycket stabilare att ha längre skidor, speciellt när man åker offpist och sen tycker jag personligen att det är jävligt mycket snyggare. Kör bara inga skidor som är mer än 10cm kortare än dig och inte 10cm längre heller.
Din egen längd är dock mer eller mindre oväsentligt i denna frågan, så ditt resonemang om att inte ha skidor som är mer än 10 cm kortare eller längre än dig själv är rent utav felaktigt.
Att en länge skida blir stabilare kan jag delvis hålla med, det kräver dock att man står rätt på skidan och åker den relativt aktivt, något som långt ifrån alla gör.
Och sen ditt argument med att han ska köpa längre skidor för att det är snyggare kan du inte mena allvar med, eller?

Skiflip: Antingen lyssnar du på Victor här ovan eller så tar du och läser Ola Rockbergs riktigt bra artikel om hur man kan tänka vid val av skidlängd här, du kan säkert själv gissa vilket som är det bättre alternativet.

Senast ändrad:
För långa skidor?
Köpa skidor efter vad som är snyggt? Det måste vara det dummaste jag har hört idag.
Först å främst ska skidan funka för dig och din åkstil. Skit i om skidan ser snyggare ut eller ej.

Följ Lima-ko´s råd å kolla länken.,

Tillbaka
Topp