för ljusa bilder. hjälp

för ljusa bilder. hjälp
ja som sagt jag skulle behöva lite tips. Min bilder blir så jätte ljusa när jag typ fotar snö. Jag kan visa nån bild om ni vill se hur jag menar. Är det min kamera ? Jag har en nikon d60

för ljusa bilder. hjälp
det går ju fixa på datorn men annars måste du läsa igenom instruktionsboken för att se hur du ska ställa in bländaren för att få en bra bild. Vissa kameror har också "snow" inställning, kolla hur de fungerar så kanske du förstår hur du ska göra med din egen kamera

för ljusa bilder. hjälp
du har stält in kameran fel! kameran är det 0,000000000000000000,000,01% av gångerna fel på. läs manualen! då kommer du även att lära dig alt du behöver om kameran, istället för att bara veta vart on/off knappen fins och vad den används till. läs manualen, billig bra fotoutbildnig;) goood luck

för ljusa bilder. hjälp
Vilket läge använder du när du fotar? Alltid lättast att använda Tv när man fotar skidor då det oftast bara handlar om att frysa åkaren. Så du ställer in ISO och tid och kameran ställer in bländare..simple as that.
Om du inte medvetet överexponerar eller ljusmäter fel så ska bilderna ha bra exponering.

för ljusa bilder. hjälp
PNyberg sa:
Vilket läge använder du när du fotar? Alltid lättast att använda Tv när man fotar skidor då det oftast bara handlar om att frysa åkaren. Så du ställer in ISO och tid och kameran ställer in bländare..simple as that.
Om du inte medvetet överexponerar eller ljusmäter fel så ska bilderna ha bra exponering.
jag kör på M manuel

för ljusa bilder. hjälp
LÄS instruktionesboken!
Sänk slutartiden/höj bländarvärdet/sänk iso-talet!
om du fotar i programautomatiskt läge kan du hålla inne en knapp med symbolen -/+ och vrida hjulet några snäpp åt vänster så att mätaren står på ex. -1. då ska det bli mörkare.

för ljusa bilder. hjälp
Jasså, trodde TV var för att fota tv-skärmar xD
Ska börja testa den inställningen nästa gång det blir att plåta skidor...

för ljusa bilder. hjälp
SeuWsS sa:
PNyberg sa:
jag kör på M manuel
Okej men du har iaf ett läge där du bara ställer in slutartid eller hur? På canons kameror heter det läget Tv. Eftersom kameran automatiskt ställer in bländaren vid det läget så går det betydligt snabbare att hitta rätt inställning än om man använder sig av manuell.

Senast ändrad:
för ljusa bilder. hjälp
SeuWsS sa:
PNyberg sa:
jag kör på M manuel
Haha använd inte M utan använd någon inställning som gör att du får rätt exponering hela tiden. S eller A sköter så att du får exponering. Vill du fota skidåkning bör du se till att iaf fota på en 1/400 eller 1/640 del något. Aningen använder du A och anpassar bländaren tills du ser att du får en slutartid på något som jag förslog eller så använder du S och sätter en fast slutar tid. Räcker inte ljuset till kommer din bild bli underexponerad och då måste du höja ISO talet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp