För mjuka pjäxor???

Emil_Bjoerk

Medlem
För mjuka pjäxor???
Kära Skidåkare,

Jag har fått en olustig känsla av att jag har köpt ett par för mjuka pjäxor. Det är Salomon x-wave 8.0 som oroar mitt hjärta och själ. Jag är 182 cm 80kg, har bara åkt telisar innan, dock i flera år, kommer vara i åre hela vintern, åkningen där är ju blandad mellan is blåa pister, big jump i bräcke och stora svängar på backsidan. jag tror själv att jag kommer att åka hårt...!?! kommer att varava mellan telisarna och slalom.

Är det någon som har erfarenhet av dessa åkdon?

p.s jag har fått för mig att killar i allmänhet har en förmåga att välja för hårda pjäxor och överskatta sin förmåga att åka skidor. ska jag komma till självinsikt och inte tro att jag behöver så hårda pjäxor???? d.s

För mjuka pjäxor???
Hej

Känner till problematiken. Har 10kg mer än dig runt om mig och mitt val stod mellan x-Wave 8.0 eller crossmax 10.0. Efter mkt grubblande och provande föll tillslut valet på crossmaxen (flex 100) pga att dessa pjäxor har två skruvar baktill som kan avlägsnas och således mjukar upp flexet något.
Har bara provar pjäxorna några åk i backe och dom känns helt ok. X-waven upplevdes nästan mjuka i butiken men ute i backen är det aldrig +20 grader!
Tror nog att x-wave 8.0 skulle funka även för mig.

Mvh JanneMann

För mjuka pjäxor???
Lite information. Det är bara ca 10% som kan gå in i butiken, välja ett par pjäxor och vara nöjda utan att göra desto mera åt dem. Oftast behövs en sula som görs enligt din fot, men också hela innerskon kan vara bra att låta fixas. Hör ni till denna 10%, var lyckliga, det blir billigare och mindre tidsoffrande. Har man en pjäxa som inte passar foten kommer själva flexen också att kännas opass. Har du en pjäxa som passar kommer du att märka att flexen inte har lika stor skillnad.
Åker du moderna skidor, kör med vad som kan kännas aningen mjukt. Dagens skidor behöver inte lika mycket press och kontroll på "tippen" som de raka plankorna för 5/6 år sen. Dock kan en för mjuk pjäxa hindra dej att avancera till den nivå du vill nå. Det är faktiskt endast tävlare som verkligen behöver sjukt hårda pjäxor.
Komfort framför allt vänner!

Frågor, korrigeringar välkomna.

För mjuka pjäxor???
Tack för era svar, de har stillat mitt sinne. Pjäxorna sitter skönt och en ny sula kommer inhandlas på lör... Så det kommer nog gå bra.

Mvh: Emil

För mjuka pjäxor???
Tjena!
Att pjäxorna är för mjuka är ett relativt litet problem som är enkelt med rätt kunskap att avhjälpa. Om pjäxorna är för mjuka så är det lätt att känna. Du upplever helt enkelt inget "stopp" när du flexar fram underbenet. Det känns snarare som om hälsenan och inte pjäxan hindrar benet från att flexa ner till botten. Skulle detta hända så finns det medel att göra pjäxan styvare. Mitt tips är ta kontakt med personalen på Sportkällaren, eftersom du ändå befinner dig i Åre. Dom har stenkoll. Hur som helst så är det alltid bättre att ha en för mjuk sko än en för hård såvida du inte ska ut o jaga hundradelar...

F.L.V.B

Tillbaka
Topp