okej, du har nog inte köpt fel storlek utan fel modell för din fot. (tyvärr)
jag har sålt snowboarddojjer massa massa år och det jag har uppmärksammat i första hand är att folk köper alldeles för stora skor pga detta --->
när de provar skon så stoppar de bara ned foten i skon utan att snöra den och sen ställer de sig upp och utbrister: -oj, oj, den var alldeles för liten. (?????)
då säger jag åt dem att knyta åt skon, när man "slår" ned hälen och knyter åt skon ordentligt så förs hälen bakåt i skon och då får man den plats för tårna som man skall ha.
sen ställer de sig rakt upp med skon/skorna på sig och utbrister: -den e fortfarande för liten (????)
då säger jag åt dem att böjja på knäna precis som du kommer att göra när du står på din bräda i backen, du har ju för det första en viss vinkel på bindningen och när skon sitter i bindningen (skon är ju också lutad frammåt) så böjjer man ju automatiskt på knäna och på så sätt pressas foten bakåt i skon.
sen sitter det ju (oftast) ett vristspänne på bindningen som hjälper till att hålla tillbaks foten i snowboardskon, och på så sätt får man ett bra hälgrepp (som är A och O inom snowboardåkningen)
när de senad böjjer på knäna så skall tårna nudda längst framme i skon för att fäljande händer när man åker i backen ------->
innerskon värmer upp foten tack vare att den e gjord av ett material som liknar neopren, på vissa modeller kan man också forma innerskon med en speciell värmemaskin (med den värmen e betydligt högre än den du får i dina skor när duu åker i backen)
innerskon är ju ny och kall och STEL i butiken, men när du åker i backen så blir innerskon varm och mjukare vilket gör att du får ca: 2-3mm tillgodo för dina små söta tår, så du kan röra på dem och undvika att du börjar frysa..
.....
allt detta vet du ju redan men jag skrev det iaf för jag tycker att det e så kul att skriva.
....
du kan ha följande problem.
1. för tjocka strumpor som gör att dina tår "sitter fast" och du börjar frysa.
2. för smal modell på skorna vilket gör att dina tår "sitter fast"
3. för smal modell som pressar ihop din fot på bredden och klämmer nerver som gör att du känner domnad och blodomloppet hämmas på samma gång vilket gör att du fryser om tårna.
4. för dålig passform mellan dojjerna och bindningen vilket gör att du spänner bindningen för hårt och "kapar" blodflödet i vristen och ovanför tårna och du börjar att frysa om tårna..
det är mina gissningar..
peace
/Kalle