För smal bräda?

Jeppann

Ny medlem
För smal bräda?
Är sjukt sugen på att köpa en Sapient PNB2 på boardstores rea, men jag är orolig över bredden på brädan. Min nuvarande bräda är en Salomon som är 26.5 cm Wide. På den sticker mina fötter (storlek 46) ut 1 cm ut över kanten på brädan. Sapient brädan är dock 25.4 cm (163 cm modellen) wide så de är ju rätt stor skillnad. I och med att det inte går att returnera reavaror så kan jag ju liksom inte ta hem brädan och testa. Har ju läst i brädguiden om att fötterna kan sticka ut 1-2 cm och för min del blir det ju nu då strax över 2 cm.

Tror ni det är för smal bräda för att det ska funka för mig? Har både stora fötter och är rätt lång så egentligen borde jag nog ha en Wide bräda, men utbudet av dem i svenska butiker känns som ytterst begränsat.

För smal bräda?
sticker tårna ut 1 cm och hälen 1 cm? Det beror ju lite på hur du åker. Om du gillar att åka på skär mycket så kan det ju ställa till bekymmer för dig. Eller föresten, hur känns det på din nuvarande bräda? Tänk på att du kan justera in bindningarna för att optimera bort toe- och heeldrag. Jag personligen tycker att det känns som att du skulle köpa en bräda som är bredare än din nuvarande!

//Larsson

För smal bräda?
Den jag har nu känns lagom. Tänker inte över huvud taget på tårna över huvud taget, och hälen vet jag inte riktigt hur mycket den sticker ut. Grejen är den att jag har en polare med storlek 45 på fötterna, och han har aldrig haft en "extra wide" bräda. Ska gå över till honom o kolla hur mina boots sitter på hans bräda. Tror den han har är lika bred som den jag funderar på.

För smal bräda?
Testade bootsen på en annan bräda nu som är på ett ungefär lika bred som den jag funderar på, och det gick att ställa brädan långt mycket mer än 45 grader innan bootsen tog i så förhoppningsvis ska det gå.

För smal bräda?
..
..
detta är ju ett litet "problem" när man skall köpa sin bräda...

bästa är ju att ta sina bindningar och dojjer å testa på plats (om det nu går)..

annars så spelar ju din längd och stancebredd och dina vinklar in rätt mycket..

midjan på brädan e ju viktig men viktigare är ju din stancebredd (hur bred är brädan där dina bindningar skall sitta) och vilka vinklar kör du med ??

detta kan vara svårt.. men en del märken har detta mått utsatt på deras hemsidor..

...

jag förstår ditt problem... är du lång 185+ så kommer du ju längre ut mot nosen å tailen där brädan är betydligt bredare...

...

jaja.. jag kom ju knappast med någon hjälp.. men jag förstår ditt problem..

/Pinn

För smal bräda?
Jag anser att du är och nosar på gränsen till för smal bräda. Visst, kör du med ett 60-stance med typ 18, -15 så funkar det nog, men det kanske blir lite begräsat att känna att man alltid måste ha det stancet.

Personligen skulle jag aldrig gå under 26 om jag hade så stora fötter sim dig, men som vanligt när det gäller snowboard handlar det mycket om personlig smak och vilken åkstil man har.

Mitt råd är att köpa en bredare bräda!

För smal bräda?
Tack för svaren!

Testade polarns bräda igår och det verkar inte vara några problem. Har som sagt ganska bred stance också! Lägger av beställning nästa vecka :D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp