Förberedelse för köp av skidor nästa säsong!

hemhem

Ny medlem
Tjena!

Detta kan tyckas vara en knepig tråd men jag testar! :cool:

Det är såhär att jag har åkt skidor i många år några veckor om året. Testat snowboard, som var lite kul, men något jag inte fastnade för. Jag har nu bestämt mig att köpa pjäxor, skidor och stavar nästa vinter (2012/2013).

Jag är en medelbra åkare som gillar att leka lite i parken men åker även pist. Jag skulle säga 50% park / 50% pist. Pjäxor är något jag vill ha något bra av. Jag vill ha något mjukare pjäxor men som är tillräckligt stabila för pisten men som inte är för hårda för parken.

Längd: 181 cm
Vikt: 73 kg
Skostorlek: 42

Det jag söker då är ett par twintip skidor som funkar bra i park och i pist.
Jag vill också veta hur långa de ska vara och hur bred midjan ska vara?

Jag har tänkt att då köpa pjäxor i butik(för att verkligen få dem perfekta) och skidor + bindningar online eller i butik. Grejen är då att jag ska köpa när de rear ut de alpina sakerna. Årets grejer blir mycket billigare till nästa säsong så vad från årets utbud har varit riktigt grymt och kan vara bra att fynda nästa år när de rear ut dem?

Detta kan även vara en tråd där vi tipsar varandra om årets grejer som kan vara värda att fynda till nästa säsong, så att det inte bara handlar om mig ;)

Kom igen nu Freeride! Jag vet att ni har kunskapen för att hjälpa en person som är helt lost här ;)

jag skulle tippa på du skulle kunna ha ett par salomon suspect skidor det är en lekfull parkskida som är lite hårdare. och de osymetriska så det är både bra i pist och puder.
Pjäxor skulle jag kunna tänka salomon spk kaos det är en jibb pjäxa men den funkar bra i pist också :D

chrille50 sa:
jag skulle tippa på du skulle kunna ha ett par salomon suspect skidor det är en lekfull parkskida som är lite hårdare. och de osymetriska så det är både bra i pist och puder.
Pjäxor skulle jag kunna tänka salomon spk kaos det är en jibb pjäxa men den funkar bra i pist också :D
Tack för tipset! Ska titta lite närmare på dem grejerna :D

Jag Gjorde en tråd här i forumet och de flesta tyckte att jag skulle köra på Salomon 2012, så jag köpte ett par med Salomon STH 16 och blev väldigt bra överraskad över hur de presterade! 2012 fungerar över HELA berget! Puder,pist,park,BC !

Senast ändrad:
orangewille sa:
Jag Gjorde en tråd här i forumet och de flesta tyckte att jag skulle köra på Salomon 2012, så jag köpte ett par med Salomon STH 16 och blev väldigt bra överraskad över hur de presterade! 2012 fungerar över HELA berget! Puder,pist,park,BC !

Tack! Ska ta en koll på dem :)

Tänkte återuppliva tråden genom ett desperat försök att få svar på min fråga..

Jag vet vad jag ska ha för skidor och bindningar nu men den svåra saken är pjäxorna!
Jag ska in och testa pjäxor inom de närmaste dagarna och vet inte vad jag ska leta efter som uppfyller mina behov.

Så jag ber er snällt på freeride att hjälpa mig :) Jag åker ,som jag nämnt i trådstarten, ungefär 50%park/50% pist. Jag vill inte ha några renodlade "jibbpjäxor" för det är inte ultimat för mig. Jag vill ha ett par pjäxor som funkar på båda områderna. Vad ska jag leta efter?

Har ni några tips eller egna erfarenheter av ett par grymma pjäxor så snälla skriv det! :D

Tjena! Jag har nu varit och testat pjäxor och det står mellan dessa:

• Salomon Impact 100 CS

• Atomic Hawx 100

• Salomon SPK

Har panik. Jag vet inte vilka jag ska köpa. Har ni några förslag?

Jag åker överallt, alltså "all-mountain". Pist, park, lite offpist och gillar att droppa ner för avsatser.

Ett tips kan vara Lange i RX serien freeride, typ hårdhet 100...?
testa o hör i butik...

Jag kan tyvärr bara välja mellan dem jag har listat i mitt förra inlägg..

Jag har PANIK, jag måste bestämma mig inom några dagar. Vilket par är mest allround? Funkar tex Impact överallt? Om man spänner dem lite lösare när man kör park borde det funka hyffsat bra eller?

Köp såklart dom pjäxorna som sitter bäst och är skönast på din fot, istället för att tänka på vad andra säger att en pjäxa passar bra för.. Så länge pjäxorna inte är gjorda av hinkplast, att dom sitter bra och så skönt att du vill använda pjäxorna vart du än åker på berget, ja då kommer det bli bra!

Har fixat pjäxor nu äntligen :)

Min absolut sista fråga är:

Hur långa ska mina skidor vara? Jag kan välja mellan 171 och 179 men vet inte riktigt vad jag ska välja.
Jag åker överallt: Lite pist, park och off-pist (drops).
Vill gärna att de inte blir för långa till park men jag vet inte hur man ska räkna när man väljer längd på skidor..
Längd: 181 cm
Vikt: 73 kg

Tja! Håller verkligen inte med Chrille50, Om du ska köpa några Salomon suspect så kommer du sitta fast i pist eller parken, förmesta dels parken. Det är en väldigt smal skida som är värdelös utanför parken (vet inte så mycket om hur den är i pisten men eftersom den är ganska hård och smal så är det nog hyffsad där), ingen skida jag rekomnderar, jag tror att det är väldigt många stora åkare som Bobby Brown och Dane Tudor som kör park kommer börja använda Salomon Rocker 92an istället för suspecten nästa säsong, så jag rekomnderar Rocker 92an väldigt mycket (fick även pris av Freeskier magazine som bästa allround skida + parkskida 2012/2013). Själv kör jag en Armada El Rey som är riktigt bra överallt tycker jag, den är 89mm i midjan men ganska bred i tipen och tailen så den är skön att åka med i puder också. Den har även några "sidewalls" som göra att den får riktigt gött grepp i pisen också, är riktigt nöjd med mitt köp har några STH 14 bidingar på den och några Nordica Ace off Spades.

Hoppas att det var till någon hjälp!
Mvh Davva

Tillbaka
Topp