Pjäxa till både pist & park

Har kört park under de 5-6 senaste åren. Senaste säsongen användes en fulltilt booter. Intresset för pist har dock ökat och jag köpte ett par head supershape förra säsongen.
Kör nästan enbart carving i röd/svart pist och är medioker i parken. Jag tror att jag kommer lägga 50/50 tidsmässigt. Jag behöver alltså en pjäxa som fungerar som hybridlösning, mycket stabilare än fulltilts booter men fortfarande med acceptabla parkegenskaper. Vad tror ni?

Lange rx 100 skulle säkert funka bra! Inte allt för styv men fortfarande stabil. Sen beror de ju självklart på hur din fot ser ut och hur hårt du åker osv.

Senast ändrad:
Dalbello Il Moro kan du reglera flexen mellan 100-14.
Den är 98 mm bred vid 26.5 storlek.
Givetvis ökar bredden med längden.
Men den funkar mindre bra vid rejält breda fötter.

Om dina fötter trivs i FT förstår jag personligen inte hur någon skulle vilja gå från de..., jag kommer ALDRIG byta!

Som nämnts ovan skaffa en styvare tunga eller kanske till och med en mer påkostad liner, det är rätt stor skillnad på FT:s billigaste (Performer som sitter i Drop Kick, Booter och Classic) och deras mest påkostade (Pro Liner med J-bar och Powerwrap som sitter i Seth, Konflict, Wallish, First Chair och High Five).

Den kan nog dock bli svårt att hitta lösa liners i Sverige så då kan du kanske lika gärna köpa en helt ny pjäxa (med Pro Liner och den styvhet på tunga du är ute efter).
Eller så byter du till Dalbello (som i grund och botten bygger på FT/Raichle), så länge du lyssnar på dina fötter och inte någon annan än just dig själv är jag nöjd.

Senast ändrad:
Det bästa är såklart, som nämnts av flera, att fortsätta med FT om de är bra fotmässigt. Ny tunga bara!

Om du mot förmodan vill ha omväxling är jag mer än nöjd med Salomon Ghost 120, inte lika "modern och spexig" som FT, men lite mer nytänkande än en vanlig tvådelspjäxa. Det är typ en 2,5-delspjäxa. Den har smal läst (98mm), 120 i flex (i år, det har varierat mellan åren) och går att värma ut för bredare fötter. Löst knäppta är de riktigt bra i parken och spänner du dem har man en skida som jag utan problem driver mina GS-skidor med.

Tillbaka
Topp