Jag har två par pjäxor som båda kan kallas hybrider, om än i var sin ände av skalan.
Huvudpar: Tecnica Cochise 130. Samma som fati nämner ovan. Det är en något upplättad prestandapjäxa med väldigt nära full pistprestanda. Den är inte lika direkt som ett smalare raceskal med sprutsko, men det är så pass nära att jag numera inte använder mina raceskor längre. Jag har faktiskt inte åkt i dom på tre vintrar. Det är ett mycket gott betyg till Cochise eftersom jag är rätt petig med prylar och pjäxor. Den här väger precis under 2000 gram i storlek 26.
Turpar: Tecnica ZeroG Guide Pro 130. Den här använder jag enbart när det är full turinriktning på skiddagen även om den faktiskt i princip ser ut som en pistpjäxa (med tursula dock). Med 1320 gram är skillnaden väldigt tydlig när man ska knata upp, men det är det dessvärre även på vägen ner. Även om det på pappret låter bra med en 130-flexande lätt pjäxa med kolfiber och grilamidskal så är åkkänslan mycket markant sämre. Den håller emot bra i rent flex, men grilamiden har ingen spänst och det känns inte alls lika vridstyvt. Jag är väldigt nöjd med den för turer, men skulle aldrig kunna tänka mig att ha den som enda pjäxa.
Dvs gå inte i fällan och köp för lätta grejor. Det kan locka och marknadsföringen drar argumenten mot att man får full åkprestanda, vilket mig veterligen aldrig är fallet. Men du behöver ändå bestämma dig ungefär var på viktskalan du ska lägga dig. 1800-2000 gram någonstans är nog lagom om du fortfarande vill ha kvar prestandakänslan i pist. Skulle jag köpa nya pjäxor idag och bara fick ha ett par skulle jag utan minsta tvekan direkt köpa ett par Cochise 130 igen. Men det innebär inte att dom passar din fot och det är det viktigaste. Men den kategorin pjäxor skulle jag rekommendera.