Val av nya pjäxor till piståkning

Zybeer

Ny medlem
Jag har kört på ett par Salomon Equip Performa 7.0 i åtminstone... 17 år? Det är med andra ord verkligen läge att byta pjäxor.

http://www.worthpoint.com/worthopedia/salomon-performa-0-equipe-mens-ski-15851750
Flex 90! Damn. Hade inte en susning att de var så mjuka.

Jag har kört på ett bar Atomic Beta Ride skidor de senaste... 15 åren? Utöver de alpsemesterveckor där jag har hyrt skidor och förundrats över vad bra det går... Nu senast testade jag ett par Völkl Rtm 84:or som jag blev väldigt förtjust i och lutar åt att köpa.

Hur som helst så åker jag alla nedfarter så länge underlaget inte är för djävligt och har kanske 20+ skiddagar per säsong men med ambitionen att det ska bli mer. Åker även en del topptur med ett par Dynafit Seven Summits skidor och Dynafit TLT 5 pjäxor. Så det jag söker efter här är något tyngre och stabilare, i första hand för piståkning och ska även trivas i stökig och uppkörd pist.

Nu kom jag faktiskt precis hem med ett par Fisher Progressor 12 pjäxor från en rea där jag testade bl.a. Atomic Hawk Ultra 110 (lätt och bekväm men lite orolig att jag tappar prestanda?) och FIsher Ranger 11. Progressorn var lite rymlig runt foten jämfört med Atomicen men åtspänd satt den fint.
Jag testade även en Langepjäxa i 130 flex men tänker att den kanske kör slut på mig snabbt under en hårdkörande heldag så backade på det köpet.

Tankar/reflektioner kring vad som kan tänkas passa mig och vad tycker ni om Fisher Progressor 12?

Det ska vara äckligt tight i början. Känns det någorlunda acceptabelt i butiken är de nästan säkerligen för rymliga.
Uppsök en butik med kunskap så får du bra hjälp. De kommer att mäta och analysera formen på din fot och ta fram ett skal som stämmer någorlunda överens. Sen får man jobba sig vidare med anpassning. Ett par vettiga sulor är en nästan oundviklig investering.
Att utgå ifrån vad som finns på rea är en värdelös metod.

Ett par vettiga sulor är en nästan oundviklig investering.
Att utgå ifrån vad som finns på rea är en värdelös metod.
Yes. Pjäxan är a och o i utrustningen.

Utan att veta hur din fot ser ut, är det i princip omöjligt att ge rekommendationer på pjäxor. Generellt sett skulle jag säga att du ska lägga betydligt mycket mer energi på att hitta rätt pjäxor jämfört med skidor.

Hitta en butik med med stort urval och kompetent(a) bootfitter(s), eftersom du behöver prova dig igenom vad som passar just din fot och åkstil. Generellt sett (alltid återkommande kommentar i kategorin pjäxköp) är mitt råd att gå till en alpinbutik, inte till de stora kedjorna, om du inte vet vad du är ute efter. Därefter är det bara att börja anpassa om något inte känns hundra.

Allright, då lutar jag åt att den kanske är något för stor ändå. Utbudet här i stan (Umeå) är minst sagt lite skralt för någon mer djuplodande bootfitting. Ingen resa planerad den här säsongen till t.ex. Åre och jag var rätt nyligen i Stockholm så kommer troligen inte dit på en sväng heller.

Jag ska iväg till Canazei till helgen och hade tänkt ta med ett par välsittande moderna pjäxor dit. I och för sig kanske att köpa på plats där är ett alternativ...

Men jag ska kika runt lite med i stan. Nu tog jag inte de på rea av den anledningen utan för att de var lagom styva och satt bra, fick kämpa hyfsat hårt att komma i dom. Men går de ut sig lite mer blir det nog för löst som ni säger.
Tänkte dock få de vacuumanpassade vilket väl borde få skalet att forma sig bra efter min specifika fot?

Allmänna åsikter om pjäxorna jag nämnde om vi bortser från att de måste passa foten väl?

Sulor ska jag fixa, tack för det tipset!

Bor du i Umeå kan det kanske vara värt att besöka 360norr i Vännäs. Nu har jag inte köpt pjäxor där själv. Men då det är en alpinbutik så bör du kunna få bättre hjälp där än hos en sportkedja inne i stan.

Snödjup

Tillbaka
Topp