Köpråd pjäxor för halvhård piståkning

sivbertil

Aktiv medlem
Hej

Behöver köpa styva, relativt varma pjäxor nu under lågsäsong (pga bättre priser). Vill optimera min utrustning för piståkning. Hyrde ett par Salomon x-max 120 tillsammans med völkl rtm 84 177 cm förra veckan och det var en bra kombi. Salomonpjäxan funkade fint åkmässigt men den var kall och jag hade behövt gå upp en halvstorlek på framförallt högerpjäxan för att få komfort (tyvärr verkar inte stl 28 finnas). Vilken typ av pjäxa ska jag kolla på. Race eller freeride (är det så de delas in nu för tiden?)?Jag har hittat Lange rs 130 och ett par Lange rx 130 till bra pris. Vilken av rx och rs tror ni passar min åkambition bäst? Ska försöka testa rx idag då de finns i butik nära där jag bor. Om exempelvis rx 130 passar, vågar jag beställa samma stl i rs?

Åkhistorik:
Tävlade i ca 10 år.
Säsongare i ca 5 år.
Sporadisk åkning (1v per år) senaste 15 åren.
Vikt: 80-85kg

/David

Halloj!
Det där med pjäxor är väldigt individuellt.
Jag har en mycket liknande bakgrund som dig.
(Tävlat, säsongat etc. dock åker jag betydligt mer än dig numera samt är lite tyngre)
Gällande värmen i pjäxorna slår jag ett slag för att montera in värmare i pjäxorna.
( kolla här, det finns andra märken också: http://www.sidassport.com/en/our-products/winter-sports-16-2.html?criteria=14#search)
Jag har haft det installerat i mina pjäxor de senaste 15 åren och det har räddat många skiddagar för mig. Det finns även värmesockor (batteridrivna..) om det är mer intressant.
Åker jag skidor i Sverige så har jag på värmarna ALLA dagar.
I alperna, om det är varmare än +2, så har jag det inte.
Men då har jag åkt i kalla racepjäxor.
De senaste åren har jag dock även skaffat Dallbello Krypton Pro pjäxor med Intuitioninnerskor.
Dessa innerskor är lite varmare än normala innerskor.
Jag har monterat in värmarna där men använder dessa bara då det är mer än ca. -2 grader.
(jo, jag har kalla fötter..)
Det kan vara bra att veta att det är en investering att montera in värmare, det kostar en del.
(har för mig att det kostar runt 2.500:-)
Men, för mig, är det värt det alla dagar i veckan.
När vi pratar flexet i pjäxan så har jag i mina Dalbello Krypton samt mina Lupo Ti valt att använda 110 flex tungan. Samt komplettera pjäxorna med en Boosterstrap i stället för den vanliga kardborrestrapen.
Jag känner inte att jag behöver lika hårda pjäxor numera då jag anser att dagens skidor är så lättsvängda så man inte behöver det bastanta flexet som krävdes förr.
Jag har i stället prioriterat pjäxor med vridstyvhet samt stöd i sida och bakåt istället för flex framåt.
Detta är dock VÄLDIGT individuellt hur man vill att flexet ska kännas men jag har gått åt ett mjukare håll de senaste åren och är mycket nöjd. (mina skenben är ännu nöjdare:), och med denna tunga har jag inga problem att driva mina racestock GS skidor helt ok)
Hoppas detta hjälper dig i jakten på ett par bra pjäxor.
Sen, gå alltid till en bra bootfitter som hjälper dig, det blir alltid bäst så.

Mycket bra svar! Tack! Då satsar jag nog på Inuitioninnerskor. Vill undvika fler prylar. Som det ser ut idag så åker jag oftast endast någon timme åt gången och vill därför att allt ska vara så enkelt som möjligt: skiftgång med de minsta ungarna...

Ska ta en funderare på det där med mjukare pjäxor. Märkte att man kunde stå med neutral viktfördelning och ändå få en bra sväng. Fantastiskt när det var vallar i pisten. Så var det inte förr (körde på stighelmer-skidor fram till i år :).

/David

sivbertil sa:
Ska försöka testa rx idag då de finns i butik nära där jag bor. Om exempelvis rx 130 passar, vågar jag beställa samma stl i rs?
Om du fortfarande är kvar i Lange-spåret så... RX har väl lite mer komfortinslag än RS både avseende innersko och sula medan RS är mer riktad mot åkprestanda. Sen om jag inte missminner mig så är RX bredare i lästen, eller rättare sagt, RX är lika bred som versionen RS Wide medan vanliga RS är ett par mm smalare.

xSooLx sa:
sivbertil sa:
Ska försöka testa rx idag då de finns i butik nära där jag bor. Om exempelvis rx 130 passar, vågar jag beställa samma stl i rs?
Om du fortfarande är kvar i Lange-spåret så... RX har väl lite mer komfortinslag än RS både avseende innersko och sula medan RS är mer riktad mot åkprestanda. Sen om jag inte missminner mig så är RX bredare i lästen, eller rättare sagt, RX är lika bred som versionen RS Wide medan vanliga RS är ett par mm smalare.
För några år sedan så var det iaf:
RS Wide = RX = 100mm läst
RS = RX Lv = 97mm läst

Ang Intuition så är det både varmt och skönt, du lär inte ångra dig om du investerar i ett par.
För mig så är den vanliga Powerwrap helt grym, tänk dock på att den gör pjäxan lite styvare.

När de gäller storlek så är 28 och 28,5 samma storlek hos nästan alla märken. Scarpa är det enda undantaget jag känner till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp