Köpråd skidor/pjäxor/stavar

mixxo

Medlem
Hej,

Nu har det äntligen blivit dags för mig att köpa egna skidor, pjäxor och stavar. Jag åker till Sälen varje år och åker alla backar där utan några som helst problem. Jag vet inte var det placerar mig på skalan för hur duktig åkare jag är men många skidor i butiken brukar vara stämplade med "avancerat", "medel" och så vidare, vad skillnaden mellan dessa är vet jag inte heller.

Jag har kollat lite på Intersport som verkar ha bra rea men eftersom jag inte är speciellt insatt vet jag inte vad som är bra eller vad som skulle kunna passa mig. Jag är ca 180 cm lång och väger 90 kg.

Har någon lust att sammanfatta för och nackdelar med olika typer av skidor och vad jag bör kika på? Vad priset ska landa på har jag inte bestämt utan jag vill få mest valuta för pengarna.

Kolla på forumet först, använd sökfunktionen och se vad som finns i tidigare trådar.

När du sedan har fått en uppfattning kan du ju ge lite referenspunkter så ska du säkert se att du får bra hjälp i vart du ska titta efter en bra skida.

Dock gällande pjäxor så är det att gå till en bra bootfitter och få hjälp där, det är viktigt med rätt pjäxa, både med avseende till flex och passform så det är alltid bäst att få hjälp på plats från de som kan pjäxor

Tillbaka
Topp