Köpråd skidor för nybörjare.

Anton-95

Medlem
Har en sambo som är 158 lång och väger 50kg.
Hon är väldigt ny på skidor och jag tänkte köpa hennes första egna par.
Funderade på om hon skulle ha ett par ren odlade pistskidor för den korta svängradien, men hon gillar även att åka offpist och stöka i pudersnö, funderar på om man kanske ska köpa ett par som är typ 80-90 mm breda.
Vi åker mestadels i sälen så pudersnö blir det inte överdrivet av och ny pistat är det ju endast första timmen, men jag upplever att mina 100mm skidor gör sig väldigt bra i uppåkta backar.
Jag har bläddrat lite genom trådar och jag vet att denna typen av inläggs görs rätt ofta, men svårt att hitta en tråd som trådskaparen i fråga är av samma längd, vikt och nivå.

Vi diskuterade detta här just i en annan tråd.... Eftersom hon tydligen redan "gillar även att åka offpist och stöka i pudersnö" så verkar hon vara förbi nybörjarstadiet och ha en positiv attityd till utveckling.

Många bredare "all-mountain"-skidor är ju iofs tänkta för mer avancerade åkare, men en del skidor är litet vänligare med stor "sweet spot" och verkar gillas av många - här är t.ex. ett sådant prisvärt förslag från Sport-Conrad.com för 318 EUR inkl frakt.

1762181331842.webp

Edit: Vi har själva mycket god erfarenhet av en liknande situation. Fru fredw som lärde sig åka skidor i vuxen ålder gick efter endast en skidvecka och några skidhelger på nybörjarskidor upp till mer krävande skidor med 92 mm midja och hennes åkning tog genast ett betydande kliv upp.
Det går att göra ett liknande steg utan att gå upp lika mycket i bredd, men jag tycker att många är överdrivet försiktiga när de ska föreslå skida åt sin och andras partner.
Hur många år ska man behöva åka på smala skidor innan man kan åtnjuta en riktig allmountain-skidas fördelar? Det handlar inte om puderskidor utan om skidor som fungerar bättre när det är uppkört, stökigt eller bara litet mjukare/varmare snö på senvintern, dvs mycket vanliga förhållanden.

Att provåka är förstås alltid att föredra oavsett, men den här typen av skidor är tyvärr ofta betydligt dyrare att hyra än de vanligare hyrskidorna. Fast just i Sverige finns det ofta möjlighet att låna/testa skidor, det är ett bra tips.

Senast ändrad:
Även om hon lämnat stadiet nybörjate i åkstil, uppfattar jag det som hon inte varit i sporten så länge och då troligen inte provat så mycket. Hade inte köpt en bredd skida över 86 då. Bredd skida kräver ju lite få på kant om hon kommit till den nivån, risk det bli många steg bak. Dessutom om ni åker i sälen, en puderskida känns onödig men lite bredd för uppkörd backe hade nog varit bra. Jag kör också mest pist. Frun och jag byte från 76midja (dock smal fram) av anledning svåra i branta uppkörda backar. Nu kör jag 82mm skida frun 85 och nu är hela dagen kul åka.
Mitt tips!
Hyr skidor och prova allt hyran har erbjuda. Då får hon lite uppfattning vad hon gillar. Köp billigt efter säsong (brukar ju starta efter sportloven). Då hinner ni en sväng till under påsk.

Tillägg! Ni är i sälen. Prova hyrans utbud några dagar åk sedan till stadium outleten i sälen se vad de har.

Senast ändrad:
Head Kore börja med jr om hon är nybörjare typ 87, mina tonåringar älskar dom, fin rocker, väldigt snygga

Vi diskuterade detta här just i en annan tråd.... Eftersom hon tydligen redan "gillar även att åka offpist och stöka i pudersnö" så verkar hon vara förbi nybörjarstadiet och ha en positiv attityd till utveckling.

Många bredare "all-mountain"-skidor är ju iofs tänkta för mer avancerade åkare, men en del skidor är litet vänligare med stor "sweet spot" och verkar gillas av många - här är t.ex. ett sådant prisvärt förslag från Sport-Conrad.com för 318 EUR inkl frakt.

Visa bilaga 41332

Edit: Vi har själva mycket god erfarenhet av en liknande situation. Fru fredw som lärde sig åka skidor i vuxen ålder gick efter endast en skidvecka och några skidhelger på nybörjarskidor upp till mer krävande skidor med 92 mm midja och hennes åkning tog genast ett betydande kliv upp.
Det går att göra ett liknande steg utan att gå upp lika mycket i bredd, men jag tycker att många är överdrivet försiktiga när de ska föreslå skida åt sin och andras partner.
Hur många år ska man behöva åka på smala skidor innan man kan åtnjuta en riktig allmountain-skidas fördelar? Det handlar inte om puderskidor utan om skidor som fungerar bättre när det är uppkört, stökigt eller bara litet mjukare/varmare snö på senvintern, dvs mycket vanliga förhållanden.

Att provåka är förstås alltid att föredra oavsett, men den här typen av skidor är tyvärr ofta betydligt dyrare att hyra än de vanligare hyrskidorna. Fast just i Sverige finns det ofta möjlighet att låna/testa skidor, det är ett bra tips.
Exakt det jag är inne på, jag själv är långt från ett proffs och åkte på vanliga pistskidor innan, men jag gillar off pisten sjukt mycket så jag köpte ett par bent chetler 100mm och helt plötslig blev dem uppkörda backarna roliga också,nu kan det vara placebo, men helt plötsligt kände jag mig så sjukt trygg och stabil.
Tanken är att köpa dem i julklapp så blir svårt att prova dem innan. Men jag tänker att dessa sidor ska kan hon utvecklas och växa med och ha i många år framöver.
Salomon qst ligger ju bra i pris och jag har sett många positiva reviews om dem,så kanske blir att slå till. Värsta fall får man sälja dem om nu dem inte skulle passa hennes åkstil och nivå.

Köp rälsbindning (demo, hyr kallas det också). Bindning som monteras på en skena/räls och går justera efter olika storlekar på pjäxor. Blir det fel och du behöver sälja blir det lättare få sålt dem.
Sedan är det lätt prova varandras skidor.

Sonen har fast budget bindning (tådel direkt fastskruvad i skidan). Vi är lika långa samma vikt. Men han har 28 i pjäxa och jag 26.5. Jag kan inte justera så jag kan prova hans skidor. Det är kasst!

Senast ändrad:
Köp rälsbindning (demo, hyr kallas det också). Bindning som monteras på en skena/räls och går justera efter olika storlekar på pjäxor. Blir det fel och du behöver sälja blir det lättare få sålt dem.
Sedan är det lätt prova varandras skidor.

Sonen har fast budget bindning (tådel direkt fastskruvad i skidan). Vi är lika långa samma vikt. Men han har 28 i pjäxa och jag 26.5. Jag kan inte justera så jag kan prova hans skidor. Det är kasst!

Mycket bra tips och inställbara "demobindningar" går ibland att hitta billigt men i exemplet ovan stiger priset med 600 kr. Men precis som du påpekar blir ju också andrahandsvärdet bättre (fler möjliga köpare). En del åkare fnyser iofs litet åt sådana och visst sticker fästplattorna ut litet mer på dem.

Dessutom finns det en hel del skidor, mest i medel-segmenten, med inbyggda rälsbindningar. Mycket praktiskt. Här är ett par sådana till ett bra pris, litet smalare än QST92, välkända och möjligen ännu snällare:

Senast ändrad:
Tanken är att köpa dem i julklapp så blir svårt att prova dem innan.
Bättre att du köper någon julnisse på skidor och lägger i paketet med ett "presentkort" på ett par nya skidor. Hon kommer fullkomligt att älska när hon får gå in i affären och berätta att hon har fått ett par valfria skidor i julklapp av sin man.

Maven skidorna börja till och med jag titta på till frun. Rätt lik den skidan hon har men betydligt mer tilltalande i utseende.

Maven skidorna börja till och med jag titta på till frun. Rätt lik den skidan hon har men betydligt mer tilltalande i utseende.
Vad har utseende med skidor att göra?
Om så är fallet ligger focus helt fel.
Gå till nästa steg och kolla på korrekt afterski-klädsel, gärna pastellfärgatt😩
Ursäkta mig men man åker skidor, inte tittar på dom.
H ”gammal gubbjävel”

Vad har utseende med skidor att göra?
Om så är fallet ligger focus helt fel.
Gå till nästa steg och kolla på korrekt afterski-klädsel, gärna pastellfärgatt😩
Ursäkta mig men man åker skidor, inte tittar på dom.
H ”gammal gubbjävel”
Jag ska hälsa frun det! (Men du kanske ska byta profilbild om du har den attityden!😉)

Senast ändrad:
Bättre att du köper någon julnisse på skidor och lägger i paketet med ett "presentkort" på ett par nya skidor. Hon kommer fullkomligt att älska när hon får gå in i affären och berätta att hon har fått ett par valfria skidor i julklapp av sin man.
Detta var min första tanke, men min sambo lider av grov beslutsångest och detta hade antagligen slutat i att vi blivit osams 😅Kan tilläggas med att hon är mycket för det estetiska så inte nog med man måste välja längd och typ av skida, färgen måste ju kännas rätt med😂
Bättre att jag väljer ut ett par skidor som åkt något mer än henne så hon inte står där med ett par fräna twintip skidor i nån rosa färg som sen inte visar sig vara så roliga backen😁

Jag ska hälsa frun det! (Men du kanske ska byta profilbild om du har den attityden!😉)
Om nu någon tokig stockholmare ville sälja ett nästan nytt Norröna Lofoten ställ till mig för 2,5t så köper jag oavsett gult eller inte.
Och jag köper fortfarande inte skidor efter färg.
Ha de!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp