Val av flex pjäxor

Elda22

Medlem
Val av flex pjäxor
Åkte skidor när jag var yngre så har i grunden tekniken som krävs. Dock inte åkt på ganska länge så känner mig mycket ringrostig och har mycket att lära. Kan exempelvis inte carva än. Tog mig ändå ner för baksidan av Åre och åker alla backar. Står och väljer mellan K2 mindbender 100 och Salomon shift at 120 som pjäxor. Vill ha ett par jag kan Tura med när jag är tillräckligt duktig. Hört att K2 är rätt mjuka i flexen jämfört med andra, så är rädd att jag blir ”för bra” för dom på sikt. Hur är salomons 120? Klarar man av att åka på dom trots att man klassar sig som medelgod? Är 188 lång och väger mellan 82-86kg.

Val av flex pjäxor
Jag tror 100 blir för mjukt iom att du inte är nybörjare och hyfsat stor. Flex är ju väldigt individuellt men eftersom turpjäxor brukar upplevas lite mjukare än en ren alpinpjäxa tror jag 120 blir bättre. Om du kan prova innan köp testa 130 också som jämförelse.

Val av flex pjäxor
Jag är 190(ca 80kg) och kör på 130 och tycker de känns bättre när snön är hårdare, men jag har åkt väldigt hårt på 110 och det går bra. Skulle hellre ta ett par mjukare om de sitter bättre iom att hårdare pjäxor kan göra rätt så ont. Jag rekommenderar otroligt starkt att gå till en kunnig bootfitter dessutom, de gör verkligen en värld av skillnad. :D

Val av flex pjäxor
Flex är inget standariderat mått, så kan variera mycket mellan tillverkare. Men generellt skulle jag säga att 100 är för lågt. Har själv haft ett par Solomon shift pro 120 och medelgod åkare kan absolut ha dem.

Val av flex pjäxor
Instämmer med föregående talare, plus att många tillverkare också verkar ha en sorts kvalitets- och flexgräns där "flex upp till 95-100" utgörs av pjäxor med något enklare innerskor, för åkare typ "ambitiös medelåkare", och "flex 110/120 och uppåt" utgörs av pjäxmodeller med högre kvalitet i konstruktion och material, generellt bättre anpassade för de mer avancerade åkare dit du nog tillhör. Plus att du har en viss tyngd och längd.
Jag åker på 110 flex och är helt nöjd, men 120/130 hade också fungerat, särskilt nu med nya skalmaterial som inte blir stenhårda i kallt väder. Vid "för högt flex" i förhållande till din åkstil/förmåga/vikt (jag har känt på det med...) upplevs pjäxan som odynamisk, plösen blir till en stum barriär och och man får (litet paradoxalt) svårare att få ner rörelse och kraft i skidan på bästa sätt. Ungefär som när man åker på "för styva" skidor. Vet dock inget om just de modeller du undrar över.

Tillbaka
Topp