Företag inom Vintersportartiklar

Hej!

Jag skulle vilja få tag på ett företag som utvecklar eller tillverkar vintersportartiklar. Har kollat runt lite på internet men inte hittat något. Kan vara i Sverige eller utomlands. Tack får förhand alla!

//Kristoffer

Du har alltså letat på internet och inte hittat ett enda företag som tillverkar saker för skidåkning, snowboard osv... Bara i mitt fönster nu ser jag typ 10st olika företag...

Ursäkta min rakhet, men du är INTE bra på det här med internet!

Allvarligt? Det finns ju fan tusentals märken.

Rossignol
Line
Sweet
K2
Movement
Burton
Ripcurl
Giro
Oakley
ISdesign
Analog
Anon
Salomon
Lethal descent
Saga
osv osv osv osv (osv osv osv.....)

Allvarligt grabben: Du har alltså lyckats ta dig hit, till forumet på freeride.se och lyckats skapa en tråd. På begriplig svenska dessutom. Det är alltså långt mer avancerat än vad den genomsnittlige unge jibbern som använder sig av detta forum kan mäkta med. Och ändå så kan du inte hitta ETT ENDA företag som bedriver den verksamhet du eftersöker..?

Det är skillnad mellan märken och tillverkare. Ett märke typ som Burton har kanske inte en "Burtonfabrik" där alla deras produkter tillverkas utan de lägger ut det på underleverantörer. Det är de företagen jag skulle vilja ha kontakt med..

Jag tror nog att de flesta (typ alla?) skidmärken har egna fabriker. Sen är det väl så som du säger, att allt som tex Burton producerar inte tillverkas i en och samma fabrik. Skidor/Snowboards görs i en fabrik, kläder i en annan osv.

Sen tror jag inte att tillverkning av Skidor och Snowboard är någon jätteverksamhet. Kolla bara på vad Extrem hade för grejer, en ganska liten lokal i utkanten av Åre, trots de lyckades dom väldigt bra, iaf på 90-talet och en bit in i 2000. Med andra ord, de större företagen har nog råd med att bedriva egna fabriker utan att använda massa kinesiska underleverantörer.

Ok.. Men om man ser till andra produkter såsom bindningarna tex. Vet du om de tillverkas på samma ställe som skidorna eller finns det lika många tillverkare av bindningar som det finns tillverkare av skidor?

Det finns 6 bindningstillverkare av "vanliga" alpinbindningar. Look, Tyrolia, Marker, Atomic, Salomon och Vist. Snackar vi randonnée och telemark finns det en uppsjö till, men de avdelningarna är ju mer till för insatta åkare och utvecklingen och satsningarna blir väl friskare...

Alla övriga märken som du kan se på bindningar, Head/Fischer, Rossignol, Scott och 4frnt är bara omdesignade varianter av de 6 "stora". Vist och Atomic är väl lite inom parentes, de är så pass dåliga att knappt någon använder dem, förrutom Atomic själva och 4frnt...

*Rätta mig gärna om jag har fel, men visst är det såhär i dagsläget?*

Senast ändrad:
kristofferlarsson85 sa:
Det är skillnad mellan märken och tillverkare. Ett märke typ som Burton har kanske inte en "Burtonfabrik" där alla deras produkter tillverkas utan de lägger ut det på underleverantörer. Det är de företagen jag skulle vilja ha kontakt med..
De flesta (större) företag vi pratar om har både egen tillverkning, filialer och underleverantörer. Det kan bli en riktig soppa att hålla reda ut vad som tillverkas var. De enda som jag vet med någorlunda säkerhet har nästan all egen tillverkning i egen fabrik är Dynastar. De gör både dyra handgjorda till billiga (cap med skumkärna) skidor i sin fabrik i Sallanches. De gör dessutom Roxy, CoreUpt. Vet inte hur det är med Rossi längre och om Quicksilver har sålt det..? Det var i alla fall snack om att Rossi skulle få lägga ner det mesta (t o m racingavdelningen i Grenoble) och flytta till China. De hade större delen av sin tillverkning på egen fabrik i Spanien förut.

Jag tror oxå att Atomic i Österrike tillverkar en hel del Salomon, har hört att de endast har en R&D-avdelning kvar i Annecy...

Tillbaka
Topp