Företag som anordnar toppturer i sverige/Norge?

Niiiicke

Medlem
Jag letar efter företag som anordnar grupper för toppturer i sverige/norge. Vet att STF anordnar men finns det flera? Åker bräda så bra om de tillåter snowboardåkare i gruppen.

fimbul sa:
Hei, www.fimbuljostedal.no arrangerar toppturar i Norge, vestlandet. Den mest snøsikre plassen i Norge, med alt av pudderkøyring. Sjå og http://fimbuljostedal.blogspot.com/ for meir bilder etc.
Tack för tipset! Men vet du ungefär hur brant åkning är på deras toppturer? Förresten fick jag tips på toppturer skulle finnas på friflyt.no (High camp) samt romsdalsvinter.no men har inte hittat några toppturer där. Har du koll på deras ev. toppturer? Skulle var rätt ok om någon anordnade toppturer till sunnöalperna!

Jarle sa:
NP_Sweden sa:
rimborules sa:
ta koontakt med strapatser i funäsdalen 068421121 riktigt bra turer!!!
Funäsdalen har väl bara helags som är värt att åka? Och där har jag kört redan. Rätt så ok heli faktiskt! :-)
Skarvarna :) Funkade ju för extrem-sm... Bra mycket bättre än vad man kan tro
Skarvarna, det är väl typ en liten kulle eller...hehe. Hur är fallhöjden jämfört med helags?

NP_Sweden sa:
Jarle sa:
NP_Sweden sa:
Funäsdalen har väl bara helags som är värt att åka? Och där har jag kört redan. Rätt så ok heli faktiskt! :-)
Skarvarna, det är väl typ en liten kulle eller...hehe. Hur är fallhöjden jämfört med helags?
Kulle och kulle, är ju ingen alptopp direkt men riktigt bra åkning.. Lillskarven är sjukt rolig att hänga på för lite softare åkning och storskrven för hårdare...

Här är en bild från Kallekax på ett åk på storskarven
2957_176174950581_771500581_6536150_2167709_n.jpg
... Lite hårigt

Jarle sa:
NP_Sweden sa:
Jarle sa:
Kulle och kulle, är ju ingen alptopp direkt men riktigt bra åkning.. Lillskarven är sjukt rolig att hänga på för lite softare åkning och storskrven för hårdare...

Här är en bild från Kallekax på ett åk på storskarven http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphoto..._176174950581_771500581_6536150_2167709_n.jpg... Lite hårigt
Har för mig att skarvarna inte var såå långt bortanför ramund. Men skarvarna såg en aning flackt och kort ut tycker jag. Men ok om man är i krokarna och åker där i vilket fall som helst!

NP_Sweden sa:
Jarle sa:
NP_Sweden sa:

Här är en bild från Kallekax på ett åk på storskarven http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphoto..._176174950581_771500581_6536150_2167709_n.jpg... Lite hårigt
Har för mig att skarvarna inte var såå långt bortanför ramund. Men skarvarna såg en aning flackt och kort ut tycker jag. Men ok om man är i krokarna och åker där i vilket fall som helst!
Flackt?!?!? Skulle jag inte vilja påstå... Kolla på guuuugle om du kan hitta lite filmer/bilder från x-sm, sista året det bar av var -06. Närmast är att knata från tänndalen by alternativt ta skoter från högsta hållan, det senaste enklast.

Jarle sa:
NP_Sweden sa:
Jarle sa:

Flackt?!?!? Skulle jag inte vilja påstå... Kolla på guuuugle om du kan hitta lite filmer/bilder från x-sm, sista året det bar av var -06. Närmast är att knata från tänndalen by alternativt ta skoter från högsta hållan, det senaste enklast.
Jag trodde du menade kullen bortanför ramundberget. Men skarvarna är nog inte en topp man åker upp en vecka för i alla fall. Men ska testa den vid tillfälle. Tack för tipset i alla fall!!!

Senast ändrad:
Nope, absolut inget veckoprojekt men är du där så :)
Tror det finns guideföretag i Lyngen fö.

Senast ändrad:
checka upp Norska Turistföreningen. dom har väldigt många bra turer runt om i Norge. Fantastiska fjällområden, Billiga priser, trevliga folk och högst kompetenta guider.
Annars finns också FriFlyt`s "High Camp" kolla på www.friflyt.no för info.

Håller på att boka toppturer nu. Någon som kan rangordna de bästa topparna i norge och hur är sylarna jämfört med kebbe?

NP_Sweden sa:
Håller på att boka toppturer nu. Någon som kan rangordna de bästa topparna i norge och hur är sylarna jämfört med kebbe?
Det finns oändligt med toppar i norge, de som är bäst är dom som det snöat på de senaste dagarna. Sylarna är mindre än keb och har lite mindre att välja på men det finns riktigt fina åk. problemet både med sylarna (vet jag) och keb (tror jag) är att det inte finns någon skog så det finns inte mycket att göra om det är dåligt väder.

Axl sa:
NP_Sweden sa:
Det finns oändligt med toppar i norge, de som är bäst är dom som det snöat på de senaste dagarna. Sylarna är mindre än keb och har lite mindre att välja på men det finns riktigt fina åk. problemet både med sylarna (vet jag) och keb (tror jag) är att det inte finns någon skog så det finns inte mycket att göra om det är dåligt väder.
Ok, tack för informationen. Ang. toppar i norge tänkte jag på de toppar som är brantast men det finns väl sjukt mycket toppar i norge som är likvärdigt branta kanske. Det är nackdelen när det inte finns skog på bergen, fårt hoppas att vädret håller sig stabilt i vår. Du vet inte ungefär hur branta åk man kan få i sylarna?

Jag letar efter företag som anordnar grupper för toppturer i sverige/norge. Vet att STF anordnar men finns det flera? Åker bräda så bra om de tillåter snowboardåkare i gruppen.
Skitouring skandinavia klimatsmart skidåkning med den svenske bergsguiden Carl Lundberg

Eller Mountain guide Travel med den svenska bergsguiden Andreas Bengtsson

Snödjup

Tillbaka
Topp