Formgjutna innersulor

Swirloman

Ny medlem
Formgjutna innersulor
Hej! Någon som vet ett ställe där man kan få formgjutna innersulor till ett bra pris? Var inne på Intersport i Mora och där skulle de ha 695 spänn. Är det normal eller överpris? Borde ju vara överpris eftersom Intersport annars är dyrast på det mesta.

Formgjutna innersulor
Gå- och löpklinik om sådan finns är duktiga. Ska du tex ha formgjuten som tex kompenserar för ev pronation eller supination e de lätt att rekommendera!

Formgjutna innersulor
Swirloman sa:
ok, skitsamma vad de kostar. Är det något utgångsdatum på dem eller håller de i evigheter?
Har haft mina Conformable nu i fem säsonger (över 100 dagar per vinter) och dom funkar fortfarande lika bra. Så svaret är: länge.

Formgjutna innersulor
Dom håller ganska så länge. Mina har jag haft i tre säsonger nu och använder dom även på sommaren. Skall kanske inte lukta på dom men men..

//Hasse

Formgjutna innersulor
akta dig för stora varma pjäxtorkar bara! :) hade mina conformables i stövlarna under natten o nån nöt på skiskolen hade slagit på så torken gick all night long.. helt fuckade sulor. men ja.. ta hand om dina sulor så kommer dom ta väl hand om dina fötter!

Formgjutna innersulor
Drar upp en gammal tråd..

Har precis som ovanstående fått problem med mina formgjutna Conformable's. Antagligen på grund av en kombination av slött vårdande av dom och slarvigt utfört jobb (själva gjutningen). Har haft dom sedan förra hösten och har aldrig riktigt tyckt att mina krämpor (blir som att det stramar under trampdynan/hålfoten under foten) har försvunnit. Det blev något bättre, men inte helt bra ändå.. Tyvärr var jag för slö/tänkte inte på att gå tillbaka till butiken (Intersport) och klaga. I alla fall, grejen är den att jag tog upp sulorna ur innerskorna häromdan och såg då att dom var helt omformade. Inte alls som dom såg ut när jag precis hade gjort dom. La ner dom i innerskon för att testa och det kändes inte alls bra.

Min fråga är nu: Går det att gjuta/forma om sulorna eller är det helt enkelt kört, måste jag köpa nya? Vore ju grymt smidigt om det bara gick att forma om dom, men personligen är jag ju ganska tveksam till det... :( Vore bra att få veta av någon som har bättre koll än mig på detta i alla fall.

Formgjutna innersulor
Det ska gå att värma om dem. Jag gjorde i slutet på förra säsongen, eftersom jag glömt min pjäxor (med sulor i) på pjäxtorken under den veckan jag var sjukskriven. Dock blev jag inte nöjd med resultatet men det fick duga för de veckor på säsongen som var kvar.

I år ska jag gjuta nya, det är det värt! Jag gör det i Vemdalen på deras skidshop för de vet vad de håller på med!

Lycka till

Formgjutna innersulor
Tjena, Det går att gjuta om dem men troligvis blir inte resultatet bättre än det du har idag.
att läga 700kr på ett par nya är vart var ända krona.
jag arbetatde med detta förra säsongen och såg hur stor skillnad det blev för gästerna.
Viktigt är att man går till någon som kan. Gemför man antalet som en sportbutik i en storstad, typ Göteborg eller stockholm gör på en säsong med antalet en skidshop i fjällen gör så förstår man varför dem i fjällern blir betydlgit bättre. Övning ger färdighet :)
Sen finns det undantag, Alpingaraget i Stockholm, Grymma! Udens i Göteborg m.m Men typ Stadium, intersport har inte den kunskap det krävs då deras kunder är flera hundra mil bort när dom väl testar sina nya sulor på "riktigt". Så där ställer man kunden på avgjutningsplattan och trycker på vac och kör. OM det blir bra eller inte har dom egentiligen inte så stor koll på.
Mitt tips är: Köpa nya, gör det hos någon som kan!

Senast ändrad:
Formgjutna innersulor
Lassa sa:
Det ska gå att värma om dem. Jag gjorde i slutet på förra säsongen, eftersom jag glömt min pjäxor (med sulor i) på pjäxtorken under den veckan jag var sjukskriven. Dock blev jag inte nöjd med resultatet men det fick duga för de veckor på säsongen som var kvar.

I år ska jag gjuta nya, det är det värt! Jag gör det i Vemdalen på deras skidshop för de vet vad de håller på med!

Lycka till
En butik som vet dem gör, borrar inte sönder dyra importerade skidor från USA 2 ggr om...

Formgjutna innersulor
En lurig sak är att vristen blir \"högre\" i skon och tårna drar sig tillbaka några millimeter från framkanten ungefär som när man flexar frammåt.
jag köpte nya pjäxor och var tvungen att köra in skon en vecka med filtsulor innan jag fick ner foten med gjutna sulor i skon. Egentligen skulle man först gjuta sulan och sedan köpa pjäxan.

Formgjutna innersulor
Om pengar skulle vara problme kan du ju alltid testa det som finns i dom flesta sportbutikernna,en sula, som du trycker in i ungen i 5 minuter på 100 grader.sen ner med den i skon och står där ett tag,borde funka på en pjäxa också eftersom de sulorna också finns!

dock skulle jag inte lägga pengar på det alls,eftersom det inte är något jag tro på med resultatet.
testat sulor som är några röda fula,som dom trycker ner i pjäxan,o sen värmer upp pjäxan men luft,sen att du hoppar i och står ett tag, vilket skit om du frågar mig! sämsta jag varit med om! haha

men du tjänar in det totala med ett par formgjutna sulor utan problem!
har själv ett par balkefors sulor.kört med dom i 2 säsonger,plus i mina träningskor annars.
lika fräscha nu som när jag köpte dom rent utseendemässigt.
//max

Formgjutna innersulor
okej, det går alltså att gjuta om dom? men resultatet blir inte lika bra som första gången man gjuter dom? låter ju i och för sig ganska logiskt, men känns ändå segt att lägga 700:- till.. (har ändå bara använt sulorna några veckor)

Formgjutna innersulor
simonthyrberg sa:
okej, det går alltså att gjuta om dom? men resultatet blir inte lika bra som första gången man gjuter dom? låter ju i och för sig ganska logiskt, men känns ändå segt att lägga 700:- till.. (har ändå bara använt sulorna några veckor)
hur har du råkat göra för att lyckas med att ja,få en helt annan form på sulan än som den var från början?

vet inte alls hur comformables sulor är i sig själv,om dom är stumma eller dom dom känns mer mjuka som skumgummi nästan.
sen hur blir dom gjutna? är det med vac press,kudde etc?
berätta lite :)
//max

Formgjutna innersulor
Om det gör ont i fotvalvet så beror det på att senorna mellan häl och tår sträcks ut pga. pronation, som blir värre av att man spänner skon. Om ni köper inlägg som ni värmer i ugn & som ni sedan står på så vet ni inte hur ni står. Står man i pronerat läge så blir det som att kasta pengarna i skön. Lika tokigt blir det om ni går till en butik som säljer Conformable och personalen inte kollar benställningar, foten mm. då är också risken att foten hamnar i pronerat läge istället för neutralt. Eftersom det är endast i neutralt läge som senorna under foten inte överansträngs.
Jag arbetar med conformable men mest till vanliga skor. Och jag har hjälpt hunratals människor med onda ryggar, knän, höfter och fötter. Skilnaden är materialet. Conformable ski är mycket hårdare och vi lägger dessutom en förstärkning eftersom belastningen i en skidsväng i x antal km/h är väldigt hög.

Det finns inget skönare än ett par bra inlägg i skorna. Ingen kramp, bättre blodcirkulation, fryser mindre, hälkudden får bättre stöd. Listan kan göras lång.

Gjutningen är viktigast blir det inte rättt där så blir sulan sämmre.

Jag åker runt till olika företag och butktiker och gör inlägg varje vecka. Bor ni i östergötland och önskar inlägg som blir bra med garanti! Så skicka ett FR-mail.

Tillbaka
Topp