formning av g-fit skor med formgjuten sula?

burt

Ny medlem
Är det OK att ha sina formgjutna sulor när man ska forma innerskon i Garmonts G-fit.
Stämmer det att man ska värma innerskon i varmluftsugn 125 grader 10-15 minuter och sen stoppa i sulan, skippa snörningen, stoppa i fötterna och spänna åt (lite löst?) i en halvtimme. (jo, jag har läst trådarna som gäller detta,men känner mej ändå lite osäker...)

Jag är inte bevandrad i just Garmonts G-fit liner men väl på Full Tilts Intuition liner som formas på liknande (samma) sätt. Huruvida du kan värma just G-fit linern i ugnen vet jag dock inte, kolla i produktbeskrivningen eller hör med stället där du köpte dem.

Med Intuition funkar det åtminstone enligt följande:
#Sätt på passande tåhätta och eventuella "ringar" där du vill ha extra utrymme, dra sen på dina skidstrumpor
#In med linern i ugnen, utan sulor, tills de svält upp max
#Ta ut linern, stoppa i dina formgjutna sulor, stoppa i dina fötter och stoppa sen linern i dina pjuk
#Knäpp pjäxorna rätt hårt och stå i åkposition och chilla ett tag
#Klart och betalt

Gör det det i en butik guidar de dig igenom stegen. När jag skulle baka mina Intuition liners till mina K2 snowboardskor i november insisterade en snubbe i butiken (för han som jobbade där hade ingen koll överhuvudtaget) att jag inte kunde stoppa i mina formgjutna sulor då han menade att de skulle tappa sin form. Då jag hade gjort exakt detta när jag bakade mina liners till mina FT pjuk (och det blev hur bra som helst) körde vi Polsk riksdag ett tag men av någon anledning vek jag ändå ner mig och löd hans puckade råd.. Och mycket riktigt blev då linern alldeles för jävla tight när bakningen och formningen var klar och jag väl stoppade i sulorna. Det löste sig dock sedermera ändå eftersom jag valde att skippa mina formgjutna sulor i bootsen, de gör sig bättre i mina pjuk, eftersom jag inte känner att jag inte behöver samma stöd för hålfoten i snowboardskorna.

Tillbaka
Topp