Försäkring igen

la_grave

Aktiv medlem
Försäkring igen
Det visar sig att varken Europeiskas eller Goudas reseförsäkringar täcker offpiståkning utan guide (ER har en variant men den måste man teckna innan avresa, den går alltså inte att teckna som en förlängning på sin hemförsäkring när den går ut efter 45 dagar). Vad finns det då för alternativ?

I mitt specifika fall är helikopterhämtning inget problem eftersom jag befinner mig i nationalpark och franska staten/skattebetalarna då står för det. Det jag däremot vill ha är invaliditetsskydd samt hemtransport (efterlevandeskydd skiter jag också i).

Vad finns det för alternativ?

Försäkring igen
Kolla Svenska klätterförbundets försäkringar + deras utökade reseförsäkring, kan tecknas när som helst och gäller kalendersårsvis.

Försäkring igen
Xavier sa:
Kolla på de här (jag ar dem just nu men inte "testat" försäkringen) Notera att du behöver det dyrare "explorer" alternativet om du ska åka skidor/bräda såväl utanför som inom pisten.
Försöker hitta något villkor om invaliditet här. Ska det ingå en sådan del?

Försäkring igen
Invaliditet är kopplat till sjuk/olycksfall . Har du någon olycksfallfsk med invaliditetsbelop? Helikopter och sjuktransport brukar fsk-bolagen täcka, men många tror att det är moment man måste aktivera varje gång man beger sig iväg.
Vilket bolag har du hemfsk i ?

Försäkring igen
makeasound sa:
Invaliditet är kopplat till sjuk/olycksfall . Har du någon olycksfallfsk med invaliditetsbelop? Helikopter och sjuktransport brukar fsk-bolagen täcka, men många tror att det är moment man måste aktivera varje gång man beger sig iväg.
Jag har min hemförsäkring hos Moderna. Olycksfallsdelen, om jag har en sådan i hemförsäkringen - är osäker på det, är väl inte längre giltig i och med att jag varit utomlands mer än 45 dagar. Däremot kanske jag har en grupplivsförsäkring via min arbete (som tjänsteman) med en sådan komponent? Men gäller den vid tjänstledighet? Tror även jag betalar några kronor i månaden med löneavdrag för någon form av olycksfallsförsäkring. Får ringa Söderberg & Partner imorgon och kolla läget. Återkommer.

Helikopter är som sagt var inget problem (och även om man fick betala för det blir det väl på sin höjd några tusen - då är ju sumpandet av skidorna (helikoptrar brukar inte plocka med dem) en betydligt större utgift!). Däremot är det ju bra om man slipper betala hundra lakan för ambulansflyg hem.

Försäkring igen
la_grave sa:
Xavier sa:
Kolla på de här (jag ar dem just nu men inte "testat" försäkringen) Notera att du behöver det dyrare "explorer" alternativet om du ska åka skidor/bräda såväl utanför som inom pisten.
Försöker hitta något villkor om invaliditet här. Ska det ingå en sådan del?
Jag har i all ärlighets namn inte läst så noga om just själva invalideten, därav att jag skrev att du skulle kolla kolla ;) Min generella uppfattning är att om du har en livförsäkring så får du ersättning för invaliditet oavsett var när och hur du blir skadad eftersom den täcker liv+lem och rese/hemförsäkring täcker sjukvårdskostnader etc.

Försäkring igen
la_grave sa:
makeasound sa:
Jag har min hemförsäkring hos Moderna. Olycksfallsdelen, om jag har en sådan i hemförsäkringen - är osäker på det, är väl inte längre giltig i och med att jag varit utomlands mer än 45 dagar. Däremot kanske jag har en grupplivsförsäkring via min arbete (som tjänsteman) med en sådan komponent? Men gäller den vid tjänstledighet? Tror även jag betalar några kronor i månaden med löneavdrag för någon form av olycksfallsförsäkring. Får ringa Söderberg & Partner imorgon och kolla läget. Återkommer.

Helikopter är som sagt var inget problem (och även om man fick betala för det blir det väl på sin höjd några tusen - då är ju sumpandet av skidorna (helikoptrar brukar inte plocka med dem) en betydligt större utgift!). Däremot är det ju bra om man slipper betala hundra lakan för ambulansflyg hem.
Där vill jag nog varna dig för en helikopterhämtning kommer nog kosta mer än några tusen. Ska du ersätta hela faktiska kostnaden så kommer räddningsmanskap och pilot(er) dra en ganska saftig timlön då det inte är något man kvalificerar sig för i en handvänding och en helikopter av den typ som är aktuell ligger nog på runt 10 000 i timmen att hålla i luften och ja det kommer nog gå åt en timmes flygtid MINST om du ska vinschas etc. Att fira ned en ytbärgare, preppa patienten för liggande lyft och fira upp igen tar ungefär 20-30 min om du är duktigt drillad.

I jämförelse så ligger en ambulansutrustad Learjet (ambulansflyg för hemtransport) från Sverige på runt 30 000 i timmen med personal.

Senast ändrad:
Försäkring igen
Anmärkningsvärt dyrt. Flyga helikopter privar är ligger ju i en helt annan prisklass. Oavsett vad så är just helikopter en icke-fråga för mig här eftersom de franska skattebetalarna står för den biten utan det är ambulansflyg och invaliditet som är viktiga.

Försäkring igen
I en vanlig hemförsäkring har oftast inbakat ett reseskydd som täcker hemtransport av en skadad via SOS international. Denna försäkring är begränsad till 45 dagar. Skall man vara på resa längre får man teckna ett förlängningsavtal. Dessa försäkringar har inget större personligt skadeskydd med invaliditetsersättning. Man är endast försäkrad för skada mot 3,dje man alltså en ansvarighetsförsäkring. En personlig olycksfallsförsäkring är en helt anna sak. De försäkringar som normalt tecknas av en eventuell arbetsgivare gäller inte utanför arbetstid. Skall man vara försäkrad på fritid skall man teckna en personlig försäkring som gäller för de aktiviteter man tänjer utöva. Och ta till invaliditetsbeloppet för det räknas ner från 100% med start på full invaliditet.
Att ge sej i väg på resa utan en sådan försäkring kan bli en rysare om det händer något allvarligt speciellt om det ger men för livet.
Beträffande helikopterräddning är det ju gratis i Frankrike, men den kostnad som nämns för Schweiz är nog i underkant. En helikopterräddning engagerar många personer, oftast 2 räddare + en läkare utöver piloten. Jag blev vittne tilll en räddning av en svårt skadad person i St Anton där man kopplade en bår under helin med 2 st räddare hängande bredvid båren med den skadade. Plus winschmannen och piloten blir det ju 4 högkvalitativa personer som engageras. då räcker 20000 inte långt.

Tillbaka
Topp