Försäkringar i Schweiz.

deephed

Ny medlem
Försäkringar i Schweiz.
Skall ner med ett par kompisar till Andermatt, Schweiz för ett par månaders skidåkning. Tråkigt nog så måste man ju fixa detta med försäkringar (Shcweiz är dyyyyyyrt om nåt går fel) och där har vi ett litet problem. Vi har alla försäkrat oss med Trygg Hansas olycksfallsförsäkring (gäller vid offpist) plus att vi har förlängt våra Reseförsäkringar (Hemförsäkringar) så att de gäller mer än 45 dagar.

Det som fattas är en motsvarighet till exempelvis Carte Neige, Frankrike och dess motsvarighet i Österrike. Vi har hittat följande som verkar vara något så när det vi är ute efter dvs täcker räddningspådrag, helikopter räddning etc. Någon som vet något om de nedanstående försäkringarna eller vet någon som är bättre eller mer lämpad för Schweiz?

* Rega http://www.rega.ch/

* SAF Heli http://www.saf-helico.com/us/index.html

Schysst om vi kan få hjälp med detta!

:: deephed ::

Försäkringar i Schweiz.
Hallå!
Jag bor i schweiz och hyfsat nära andermatt o då är Rega det man
bör vara med i. Vet ej hur det funkar för personer som inte är
boende i schweiz och hur förhållandet är mellan svenska
försäkringsbolag o Rega som räddar med heli (som det nästan
alltid görs i schweiz).
Kolla med ert svenska bolag om de pyntar ev. rädding av Rega,
kanske snacka med Rega oxo om de godtar svensk försäkring
som betalning.

Du kanske inte blev mkt klokare men lite hjälp hoppas jag
/M
ps. ses kanske på baksidan av Gemstock nån dag.

Försäkringar i Schweiz.
Jag kollade precis med langley och de säger att de inte hittat någon försäkrnig som täcker åkning offpist utan guide, men om ngn vet om ifall det finns någon sån så hör gärna av er. Det innebär ju att man inte har någon försäkring alls så fort man turar eller hikar lite utanför "tillåten offpist" utan guide. eller?

kunde ju vara kul att vara försäkrad.

Försäkringar i Schweiz.
Hittade det här bolaget när jag sökte lite, det kanske är en idé?

SkiSure - http://www.skisure.com/

Orkade inte läsa igenom allt det finstilta men det verkar vara bara att betala...? Såg dock inte om man måste vara britt för att ha den, men det står inget om det.

Försäkringar i Schweiz.
Har fått reda på lite mer efter att ha pratat med locals i Schweiz, försäkringsbolag i Sverige och SOS International....

De försäkringsbolag som jag vet täcker offpist utan guide är Trygg Hansa och Länsförsäkringar och då pratar vi om Hemförsäkring dvs Reseförsäkringen som har ett grundläggande olycksskydd. Trygg Hansa har (tror även här att Länsförsäkringar har samma) en Olycksfallsförsäkring som gäller vid offpist utan guide.

Man bör ha alltså ha en:
*Förlängd Hemförsäkring läs Reseförsäkring som mot tillägg gäller mer än 45 dagar. Hjälper dig vid stöld, förseningar, olyckor, sjukvård, eventuell transport hem etc. Den gäller även för räddningspådrag i samband med olyckor samt transporter från olycksplatsen.

*Olycksfallsförsäkring som täcker eventuell invaliditet efter olycka tex brutet ben etc.

Utöver dessa två så bör man även skaffa sig en försäkring i det landet där man skall vara som täcker räddningspådrag. Anledningen till att man skall ha detta är att om man inte har råkat ut för en olycka utan "bara" är nödställd så gäller inte Reseförsäkringen eller någon Olycksfallsförsäkring. Du får därför stå för kostanden för helikopter, räddningspådrag etc med egna pengar och det är dyrt. Träffade en kille som i Österrike, Badgastein tillsammans med sin kompis fick betala för ett pådrag. Slutade med att han fick betalade ca 40.000:-.

I Schweiz tex bör man ha Rega www.rega.ch för att undvika sådan här. Frankrike och Österrike har sina motsvarigheter och mer info om dessa finns här på forumet. En försäkring från Rega kostar ca 200:- kr och gäller 1 år från inköp.

::deephed::

Försäkringar i Schweiz.
Jag vet att tråden är gammal. Men jag har varit inne på Regas hemsida och måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det handlar om. Det verkar som om att rega är som "räddningstjänsten" i Schweiz. Kan man betala ett belopp för att försäkra sig om att man blir hämtad från berget?

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde klargöra vad rega handlar om.

//Larsson

Försäkringar i Schweiz.
humm

försäkringar e jobbigt jag fick pynta 10 000 för helikopter i andermatt, men tycket ja kom undan ganska bra ändå hehe.. som tur e så betalar försäkringskassan sjukhusräkningen om dom använder samma metoder som men skulle göra i sverige. för jag blev lite skakis när jag ficke en faktura på 180 000 i brevlådan.

haga

Försäkringar i Schweiz.
Om du inte har Rega så får du betala Helikopter räddningen själv.. Fast din försäkring betalar den oftast när du kommer hem men man vill ju inte diskutera det med ett brutet ben i en off pist ränna precis..

Försäkringar i Schweiz.
Tja

Det stämmer att det är typ som räddningstjänsten,, Helikopter är ju det enda som funkar när det är så mycket berg,,, Men jag tro ratt det är ett privat bolag, och inte statligt..

Men Fungerar gör det i allafall..

Så det är bara att kila in på posten i Andermatt å köpa ett det första du gör... förhållandevis billigt är det oxå.. Men utöver det måste du förlänga din hemförsäkring om du ska vara borta mer än 45 dagar. Och glöm inte att fixa ditt personliga försäkringskort "plastkort" innan du åker ! Så slipper du en massa pappersarbete om du skulle hamna på sjukan..

Ha d gött, å så syns vi i Andermatt,,
// Eskil

Försäkringar i Schweiz.
Om REGA:

REGA är privat, som någon sa. Deras räddning fungerar suveränt - händer något illa i skidbacken, eller var som helst i bergen för den delen, kommer REGA och hämtar dig. Dom vill såklart ha betalt. Har du en försäkring som täcker det, betalar dom, du har eventuellt självrisken kvar. I REGA kan man bli sk. "gönner", vilket betyder att man betalar ca. 70fr (är för en familj, vet inte vad det kostar per pers) per år. Behöver man då använda REGA slipper man betala. Men din försäkring, om du nu har någon, slipper inte.

REGA är alltså inte en försäkring, täcker inga sjukhuskostnader, utan ser bara till att man kommer dit. Det kan vara svinigt dyrt (se H-A-G-A), så tror man att försäkringen inte täcker det är det bra att bli gönner.

Försäkringar i Schweiz.
Som jag skrivit tidigare i tråden så är det följande som gäller med dessa två tillägg:

1. Rega försäkringen kan du nu köpa online på deras hemsida. En suverän organisation som är väl värd att tillhöra.

2. Kolla upp om bolagen har ändrat i villkoren gällande offpist. Jag fick kraftiga problem med Trygg-Hansa trots att de godkänner offpist. Jag fick rätt mot dem men jag fick strida rejält. Om du förstör något i din utrustning så måste det vara en sk plötslig och oförutsedd händelse dvs istället för att skriva till försäkringsbolaget att du åkte offpist och gjorde ett felskär och sen gick dina skidor sönder måste du formulera det som att det var "som en blixt från klar himmel" dvs oförutsett. Vill du veta hur mitt ärende gick så får du gärna söka på Trygg-Hansa i forumet och du får då upp tråden.

----------- tidigare inlägg i tråden -------------

De försäkringsbolag som jag vet täcker offpist utan guide är Trygg Hansa och Länsförsäkringar och då pratar vi om Hemförsäkring dvs Reseförsäkringen som har ett grundläggande olycksskydd. Trygg Hansa har (tror även här att Länsförsäkringar har samma) en Olycksfallsförsäkring som gäller vid offpist utan guide.

Man bör ha alltså ha en:
*Förlängd Hemförsäkring läs Reseförsäkring som mot tillägg gäller mer än 45 dagar. Hjälper dig vid stöld, förseningar, olyckor, sjukvård, eventuell transport hem etc. Den gäller även för räddningspådrag i samband med olyckor samt transporter från olycksplatsen.

*Olycksfallsförsäkring som täcker eventuell invaliditet efter olycka tex brutet ben etc.

Utöver dessa två så bör man även skaffa sig en försäkring i det landet där man skall vara som täcker räddningspådrag. Anledningen till att man skall ha detta är att om man inte har råkat ut för en olycka utan "bara" är nödställd så gäller inte Reseförsäkringen eller någon Olycksfallsförsäkring. Du får därför stå för kostanden för helikopter, räddningspådrag etc med egna pengar och det är dyrt. Träffade en kille som i Österrike, Badgastein tillsammans med sin kompis fick betala för ett pådrag. Slutade med att han fick betalade ca 40.000:-.

I Schweiz tex bör man ha Rega www.rega.ch för att undvika sådan här. Frankrike och Österrike har sina motsvarigheter och mer info om dessa finns här på forumet. En försäkring från Rega kostar ca 200:- kr och gäller 1 år från inköp.

::deephed::

Försäkringar i Schweiz.
Hallå igen!

Detta är en otroligt intressant tråd tycker jag. Jag höll på att kolla efter en helt vanlig skadeförsäkring i våras. Det jag verkade komma fram till då var att dom flesta försäkringsbolagen nuförtiden verkar dra öronen åt sig när det gäller "äventyr" typ: offpist och bergsklättring. Ringde ioförsig inte varje svenskt försäkringsbolag, men svaren jag fick var att alla svenska bolag hade frånsagt sig ansvar vid såna aktiviteter. Man fick helt enkelt vända sig utomlands om man skulle få en vettig försäkring.

Så jag vill bara höja ett varningens finger och be er kolla upp eran försäkring innan vintern kommer!

//Larsson

Försäkringar i Schweiz.
Saf har jag använt. Dom har en mer omfattande försäkring än flertalet andra. Kostar idag 47 Euro.
Bara att gå in ock läsa på det finstilta på respektive hemsida. Kolla då särskilt begränsningar i kostnad för räddning.
Men alla täcker Helitrsp.till sjukhus.

Tillbaka
Topp