förslag på offpist skidor behövs.

filleice

Ny medlem
tjena.
planerar under säsongen att köpa ett par offpist skidor.
har åkt skidor så länge jag kan minnas och skulle klassa mig själv som en god åkare, åker med bra tryck och kraft. är 188 cm lång och väger 75 kg.
äger idag ett par völkl Karma samt ett par head madtrix. Karman har vart min pist/offpist skida och Head har jag använt till lek i park osv.
har kollat lite på K2 Obsethed och rossignol Steeze. provade K2 skidan ett par dagar i Engelberg förra året, det var dock abra på 20 cm nysnö. nån som har provat den i djupare snö ?
är alltså alltså ute efter en lekfull offpist skida med cirka 105-115 cm i midja. skidan behöver inte funka speciellt bra på hårt underlag med tanke på att mian karma är helt ok där. däremot vore det trevligt om den funka i slask, skare mm.

kan tillägga att jag kommer att åka 2 veckor i alperna under säsongen, ev ett par turer till kittel eller trysil.

tacksam för tips= )

/ F

En lekfull skida när du åker kraftfullt? Är det jag som missuppfattar eller är det lite paradoxalt? I vilket fall...

Skare går väl under kategorin hårt före? Eller menar du bristande? Om du hade tänkt dig att använda den i norden går de flesta rockade skidorna bort, IMHO, så vida de inte bara har lite tiprocker, av den enkla anledningen att snön inte är tillräckligt mjukt tillräckligt ofta för att det ska vara värt det.

Det går rykten om att obSETHed har blivit styvare tills i år, hur mycket vet jag inte då jag inte orkat ta reda på det, hörde det från PNyberg först om jag inte läste det på TGR innan, kolla där i vilket fall http://www.tetongravity.com Tror inte att det är så många som har kört den än då det är en ny skida tills i år...

Hendryx laggen är lekfulla så det förslår, kika lite närmare på dem om du vill ha en svängig skida.

Goodha 191 körde jag själv i vintras och stortrivdes med den. Ganska rak skärning, kommer i två olika styvheter (körde på den styvare av dem, den mjukare är som gamla JvJ), ganska rak skärning, en stor baktip om du tycker om baklängesåkning och rackarns lätta, inbjuder till skutt och lek lite överallt. Finns den nya 110 också om du vill ha något kortare men bredare och 114 för bredare och längre.

Steezen kan inte uttala mig mer om än att det verkar vara en bra skida.

Gotama är det få som ogillar av den enkla anledningen att det är en riktigt bra skida som inte gör bort sig någonstans.

Scott P4 verkar ju vara ganska lekfull av sig också...

Det finns mao en hel hög med skidor där ute som passar in på dina krav, kika runt lite i skiddatabasen :)

Tillbaka
Topp