Förslag på ort

crullet

Medlem
Förslag på ort
Vi har bokat flyg till salzburg, men inte bestämt vilken ort i närheten vi ska till.

Bad Gastein har jag varit i så jag skulle vilja prova något annat ställe.. Gärna en park men också hög höjd så snösäkerheten är högre..

Har ni några förslag på orter som ligger inom 3 timmars radie från Salzburg.

Förslag på ort
Saalbach!

Jag antar att det är inom 3 timmars radie från salzburg. jag är inte säker för jag åkte buss ner. Fast sen vet jag inte hur det är med park, men visst finns det park. Kan dock inte uttala mig om kvalité på denna då det inte är min del av berget. I övrigt är Saalbach grymt! Helt sjuk afterski och grymt nattliv. Åkningen anser jag vara Helt Ok. Som alla vet finns dom högsta bergen i frankrike och åkhöjden är väl ungefär likvärdig runt salzburg. men jag rekommenderar saalbach för helt Ok åkning, och det runtomkring åkningen är sjukt bra!

Senast ändrad:
Förslag på ort
Salenko sa:
Saalbach!

Jag antar att det är inom 3 timmars radie från salzburg. jag är inte säker för jag åkte buss ner. Fast sen vet jag inte hur det är med park, men visst finns det park. Kan dock inte uttala mig om kvalité på denna då det inte är min del av berget. I övrigt är Saalbach grymt! Helt sjuk afterski och grymt nattliv. Åkningen anser jag vara Helt Ok. Som alla vet finns dom högsta bergen i frankrike och åkhöjden är väl ungefär likvärdig runt salzburg. men jag rekommenderar saalbach för helt Ok åkning, och det runtomkring åkningen är sjukt bra!
Okej :), Parken är väll egentligen inte min del heller.. Men alltid kul om de finns så man kan prova lite..

Förslag på ort
Jag var i Saalbach i början på mars -07..... Suck!
Vädret var kanon, a-skin likaså, byn är mysig osv...men det fanns ingen SNÖ!!
På slutet(sista 200 m) av en nedfart var snön bred(!) som en fatski och sissådär 4 cm djup!! Resten barmark.. Skoj att åka bräda då?! Högre upp i systemet fanns det sn.....IS! Bättre, men still shit... Ändå prickade vi in den bästa snön hittills på säs. Absoluta maxdjupet var...30 cm, typ.. (Kom visst nån dec. nån vecka efteråt, men.....plöh!)

Nej, jag skulle hellre satsa på Kaprun, med glaciäråkning. Alt. åka där , men bo i Zell am Zee för lite mer röj..
Finns högar med guldkorn inom 3h-radien, men dom får nån annan leverera..

Förslag på ort
wagrain och flachau e mkt bra orter el st johan... zell am see och kaprun flachau och kaprun (kitzsteinhorn) har mkt bra parker...

kalle

Förslag på ort
Om det är en bra park du vill åt ska du till Kaprun, men itne lika roligt att bo men 10 min därifrån med buss eller bil kan du bo och parta på riktigt bra i Zell am see va där förra året drar nog ner iår igen i några veckor ialla fall!

Förslag på ort
1-1,5 h ungefär.
Har själv säsongat i zell, grymt kul ställe att va i.
gratis skidbuss till kitz gör att man kan fa väldigt bra och varierad akning under hela säsongen, rekomenderas varmt!

Förslag på ort
Jag har varit i Flachau ett par gånger och kan rekomendera det varmt. Knappt en timma från Salzburg. Systemet är stort och mycket modernt liftsystem som minimerar köandet.

Senast ändrad:
Förslag på ort
kalle188 sa:
wagrain och flachau e mkt bra orter el st johan... zell am see och kaprun flachau och kaprun (kitzsteinhorn) har mkt bra parker...

kalle
flachauwinkl som ligger i anslutning till flachau har en av europas bästa parker. var där i vintras dock är kanske parken inget vidare om man inte är någon parkråtta då det är ganska hög svårighetsgrad på hoppen och railsen. finns kanske 10 features av ca 30 som är lagom för en som inte är särskitl grym men som laddar och kör på det mesta annars.

Förslag på ort
Crullet.
Du skriver att ni bokat flyg till Salzburg men hur tar ni er vidare därifrån? Hyrbil? Avvakta då med att bestämma ort till dagen innan ni flyger om ni vill vara säkra på att det finns snö dit ni ska. När ni kommer fram till önskad ort knackar ni dörr och prutar till er ett boende som passar er ekonomi.

Verktyg till hands;
www.snow-forecast.com (för snödjup och prognoser)
http://www.bergfex.at/ (för beskrivningar av orter och snödjup i Österrike)
www.viamichelin.com (för vägbeskrivningar och avstånd)

Sättet ni reser på är klart bästa sättet att hitta snön och framförallt är ni fria att dra vidare om ni så önskar.

God tur!

Senast ändrad:
Förslag på ort
Backside sa:
Crullet.
Du skriver att ni bokat flyg till Salzburg men hur tar ni er vidare därifrån? Hyrbil? Avvakta då med att bestämma ort till dagen innan ni flyger om ni vill vara säkra på att det finns snö dit ni ska. När ni kommer fram till önskad ort knackar ni dörr och prutar till er ett boende som passar er ekonomi.

Verktyg till hands;
www.snowforecast.com (för snödjup och prognoser)
http://www.bergfex.at/ (för beskrivningar av orter och snödjup i Österrike)
www.viamichelin.com (för vägbeskrivningar och avstånd)

Sättet ni reser på är klart bästa sättet att hitta snön och framförallt är ni fria att dra vidare om ni så önskar.

God tur!
Tack Backside, ska tänka på det. Vi hade tänkt försöka pruta oss till hämtning från det hotell som vi väljer. Har funkat förut =)

Nån som har några tankar om Obertauern?, ska tydligen ligga ganska högt?

Förslag på ort
Tjena!

Planerar att dra ner till kaprun i mitten av november för lite åkning på glaciären. Kikat på flyg till salzburg..ligger runt 2500 + att man ska ta sig till kaprun. vet ngn om tåp kan tänkas vara billigare alternativ eller vad det skulle kosta om man drog fyra i en bil?

Tja!

//Jonas

Förslag på ort
redrum sa:
läste att dom garanterade puder redan på hösten i Kaprun, är det sant eller skitsnack?
var där i mitten av nov och då hade jag på 2000 m ö h puder kanske 40 cm en dag... så det kan nog tänkas men det det e ju första riktiga snön som kommer då....

Förslag på ort
Om det skulle bli Zell am See du väljer så finns det ett liftkort du kan köpa som funkar både i Zell am See, Kaprun och Saalbach för maximal variation! Vet inte hur det är med transporter mellan Zell och Saalbach men går säkert någon buss. Du lär få skoj vart du än åker så länge det finns snö.

Mvh Fredrik

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp