Förslag på skidor till tjej som vi ha fart

wirren

Ny medlem
Jag vill köpa nya skidor till den här säsongen för att kunna utvecklas mer och blir en bättre åkare. Jag har åkt skidor sen jag var typ 4-5 och har sedan dess åkt ca 1,5 vecka om året, vissa år mindre och vissa mer. De senaste 3-4 åren har jag åkt på ett par Völkl Attiva AC 154cm långa och de fungerar bra.

Jag skulle är ute efter en pistskida där man måste jobba lite mer med och där man kan få rejäl hastighet i i backarna och fungera bra vid stora svängar.Vill även att de ska vara en kvick skida som reagerar bra på korta. Åker

Min längd är 163 (väger ca 65kg) och jag tror jag skulle vilja ha ett par lite längre skidor denna gång, kanske runt 160. Tror ni jag ska gå upp lite i längd eller ligga kvar på den jag åkt tidigare?

Hur pass stor skillnad är det egentligen på dam och herr skidor om man är en erfaren åkare?

Har inget svar till dig men vill ha svar på samma fråga (vad ska man köpa?).
Har i flera år hyrt skidor och vill nu köpa egna. Som barn och tonåring åkte jag dock mycket, riktigt myckat och tränade ett tag.
Har samma längd som dig men är några kilo mindre

Jag har bland annat hyrt dessa skidor
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/rossignol/strato-7-ltd-carbon.html
som jag tyckt varit bra men skulle vilja ha rekommendation på liknande, gärna tjejskidor. Har fått för mig att de är lättare.

Har tittat på Rossignol Attraxion VIII, Dynastar Exclusive Pro, Head Power One eller Perfect One, Head Mya N° 7, Völkl Fuego men det är ju en djungel.

Jag skulle nog inte begränsa mig till 'tjejskidor' om det verkligen är fart man är ute efter. Tittar själv på Völkl Supersport el Fischer RC4 RC (butiksvarianten). Har åkt de sistnämnda och de är riktigt sjyssta pistmissiler.

Betr offpistlagg är Völkl Aura riktigt trevliga men kan upplevas lite tröga i pisten (går inte från kant till kant speciellt fort och man får jobba rätt mycket för att få till dem i kortsväng). Har också hört att Kenjan/Kendon är bra som 'kompromissskida'.

Om du är 163cm tror jag nog att du ska titta på längd kring detta eller längre, inte kortare, speciellt om du gillar att ligga i hög fart i GS-sväng. Tycker egentligen inte att det är ngn större skillnad på dam/herrskidor när man kommer upp i det lite mer avancerade segmentet. Kör man riktigt hårt kan en hel del damskidor upplevas som lite vekare pga sitt ofta mjukare flex. Eftersom jag själv är kort blir det dock att jag ofta måste kolla bland dammodellerna för att längden ska stämma (t.ex. fick jag köpa auran istället för mantran). Ni som är lite längre kommer ju inte ha samma problem.

Senast ändrad:
Kolla även på Head Power One( https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/head/power-one.html). Min flickvän köpte dessa förra året då hon som du ville utveckla sin åkning . Hon testade Nordica Firefox, och Atomic Cloud 9 innan hon bestämde sig. Innan åkte hon på ett par andra Head från ca -04. Hennes åkning fick en helt ny dimension, mycket mer driv och stabilitet. Hon är ca 170 cm och väger 60 kg och åker på 156 skidor. Hon gillar lite kortare skidor. Dom är lite dyra men man får vad man betalar för.

Men som lmk30 säger, kolla även på herrskidor.

Skillnaden mellan tjejskidor och "killskidor" är ju att tjejskidorna är kortare och mjukare, vill du åka fort och arbeta på bra när du åker kommer antagligen alla tjejskidor att wobbla och/eller trampas igenom.
Titta hellre på killskidor/"vanliga" sortimentet, och om du har möjlighet, så teståk en massa skidor och ta ett par som du känner passar dig och din åkstil!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp