Förslag?

kajsaodelberg

Ny medlem
Förslag?
Jag ska till Alperna i vinter v. 10!
var i Kitzbuhel (österrike) förra året...men vet inte vart man
ska iår! är det något som har nått bra förslag där det finns många backar, mycket puder, nära till backen mm...
Kramar /lillknas

Förslag?
Det är som vanligt en grymt lätt fråga med ett extremt svårt svar.

Först och främst om du har möjlighet, var iskall och vänta tills sista veckan. Då kan du kolla snörapporterna istället för att "råka" hamna någonstans där det råkar suga iår...

Jag har en kompis som varit i Verbier en enda gång i sitt liv och han tycker fortfarande det är det sämsta stället han någonsin varit på. Det var extremt lite snö det året, och som vi alla som varit där en del vet så är det INTE något dåligt ställe.

Eftersom jag inte bryr mig så extremt mycket om fallhöjden utan tycker att alla berg som har mer än 1000 meter är bra berg så kan du välja nästan vilken ort som helst för att få bra åkning. Det brukar också vara så att lite mer familjebetonade ställen oftast har mer orörd off-piste. Och vad jag vet från mina utforskningar av alperna så finns det grym off-piste överallt, det gäller bara att leta lite ;-)

Men mycket pister, bra snö. Jag tycker du ska kolla Courmayeur i italien, eller varför inte Verbier i Schweiz. Livignio eller serr Chevallier är också roliga ställen skidåkningsmässigt. Jag brukar försöka lägga in en sväng till Cham eller Anton när jag åker ner till alperna för att tillfredställa festblåsan också... Men Cham är inte jättebra som pist-system och vad gäller off-piste så är det hård konkurens om snön, Anton är bättre pist, även om jag aldrig uppskattat deras pistörers sätt att lägga backar...

Men som sagt, försök att vänta och kolla snörapporten... Det är nästan det säkraste kortet, blir oftast roligare också eftersom man inte vet riktigt var man hamnar. Allternativt så bokar du två eller tre sista minuten resor vart som och går bara på pris då du kan vara iväg tre veckot för samma pengar som en normalt ;-)

Ski on...

/ p u t t E

Tillbaka
Topp