Första Freeride skidorna?

Lundiis

Medlem
Tja,

Jag har åkt skidor en till två veckor om året sedan jag var 2 år gammal i både Sverige och alperna, jag är 19 år nu och det är dags för den första säsongen i Stanton. Inför säsongen så behöver jag köpa nya skidor då jag brukar hyra för att slippa släppa på flyg osv.

Har i 16 år åkt på rätt hårda carving skidor men har under de senaste två åren åkt på allmountain i offpisten och det har börjat fungera rätt bra samt att jag tycker det är mycket roligare! :)

Jag söker därför ett par skidor som kommer vara mina enda under säsongen vars syfte är åkning i offpisten/pudert men vill gärna kunna ta mig fram i pisten utan större huvudvärk.

Jag har kollat lite på Rossignol soul 7 188cm som jag fick rekommenderade av en kompis men är de inte lite väl långa?

Jag är ca 183cm lång och väger utan kläder 71kg.

Alla förslag och tankar är välkomna! :)

(Jag bör också tillägga att jag inte har en jätte stor budget:/)

Min vana trogen rekommenderar jag Line Sick Day 110. Låter spontant helt perfekt för dig. De funkar klockrent över hela berget. Fokus ligger på offpist men de presterar även riktigt, riktigt bra i pisten. De finns i längderna 172, 179 och 186 cm. Vore jag du skulle jag välja 186:an. Ingen blir glad av ett par för korta offpistskidor. Hos tysken (Sport-conrad) finns de till riktigt bra pris.

Jag rockar Soul 7 188cm och de är GRYMMA i ALLA förhållanden du kan tänka dig.
Jag är iof 193cm lång och väger 77kg, men hade det funnits längre skidor hade jag tagit det.
De kommer prestera ännu bättre för dig eftersom du väger lite mindre.
Köp köp köp!

Samt är de ju bra för plånboken också. Jag kan gott rekommendera dig att köpa Marker Baron så du har möjlighet att gå på en kort tur, det kommer du vilja testa och då spar du massa pengar om du redan har köpt de bindningarna. Samt är de ju som en vanlig alpin bindning annars så du förlorar ju ingen prestanda för det.

De är breda, men ändå "bara" 108 i midjan och de har grymt bra radie. Helt oslagbara i min mening. Klockrena över hela berget.

Jag började köra med FKS 140, galet nöjd med dom, men eftersom jag ville börja tura så var jag tvungen att köpa nya. Då blev det Beast 14.

Om du gillar beröm så är det garanterat minst en per dag som kommentera att du har feta och snygga skidor.

Senast ändrad:
Längden är inget du behöver oroa dig över. Du ska ha lite längre skidor, med tanke på rockern.
Till exempel kan jag säga att jag gick från 171cm pistskidor till 190cm offpistskidor och pistskidorna känns mycket längre i pisten.

Jag skulle rekommendera Rossi Soul eller Super 7 HD, det är dem nya varianterna som på soul och super som släpps iår! Super scorear 5/5 toasts på alla reviews jag sett! Sen är är Salomon Rocker^2 grym med! :)

SIMONGUST sa:
Jag skulle rekommendera Rossi Soul eller Super 7 HD, det är dem nya varianterna som på soul och super som släpps iår! Super scorear 5/5 toasts på alla reviews jag sett! Sen är är Salomon Rocker^2 grym med! :)
Vad är det för nytt med HD?
Google kan ju hjälpa mig i detta. Men kanske hjälper andra här också!

Nackdelen för TS är ju att de kostar 3000kr mer.

klassy sa:
SIMONGUST sa:
Vad är det för nytt med HD?
Google kan ju hjälpa mig i detta. Men kanske hjälper andra här också!

Nackdelen för TS är ju att de kostar 3000kr mer.
Av vad jag har förstått så är dem hårdare och bättre i pisten utan att ha offrat något i offpisten! Dessutom snyggare ;)

Jag kör på ett par Nordica enforcer, åker på samma sätt som dig fast går sista året på gymnasiet, de är grymma allround skidor!

Det lutar åt ett par line sick day 110 som är 186cm från 15/16 iochmed priser osv! :)

Tänkte kolla vad ni tycker om bidningar till den skidan?

Tack för alla svar och råd people!

Mitt råd till dig som skidlärare & säsongare är att vänta med att köpa ett par lagg, testa runt på årets skidtester/ i butiker väl på plats, hitta ett par som du verkligen gillar och sedan slå till! Aldrig bra att köpa grisen i säcken. Om priset vållar dig huvudvärk brukar man få tag på fjolårets modell för jäkligt schyssta priser. Det händer oftast ingenting med en modell från år till år mer än att man ändrar grafiken på framsidan.

Jag har ett bar oanvända Baron som jag köpte på rea i våras, tänkte lämna tillbaka dem då jag köpt ett par salomon istället, men vill du ha dem så kan du få köpa dem för samma pris som jag (1500). Synd att lämna tillbaka dem och att butiken höjer priset nu igen när det närmar sig högsäsong. Beror ju så klart på var du bor för kanske inte lönt att betala frakt.

"På tre dagar åker du in dig på vilken skit som helst".

Är en gammal sanning, även om det inte är sant. ;) Men jag menar att du kan övervaka köp-och-sälj tills det dyker upp nåt vettigt och slå till för en billig peng. En slip och planken levererar tillräckligt för full behållning i alpvinter.

Då blir det mer att inrikta sig på en kategori och sen vara öppen för förslag. Nåt all-roundigt i stil med Rocker2 108 eller liknande är nog en bra idé. Men en sickday gör inte bort sig den heller. Eller för den delen Ross Soul 7.

Edit: Eftersom du är priskänslig: 418 för R2 108 i 182 inkl Griffon från SC.
Den kan du ju gå på. Funkar jämt och överallt.

Senast ändrad:
Jag kör på SD 110 och tycker den är helt suveränt allround, möjligen skulle jag ha valt en längre skida. Men skönt med inte för lång när man kör skogsåkning och lite brantare.
Väljer du SD så är jag tveksam om du ska ha så mycket längre än runt 180 men tar du t.ex ett par Armada TST eller liknande med lång rocker så kan du lugnt gå mot 190.

Tack för alla svar!

jag kör på ett par Line-SD 110. Ang bindingar så tror jag det blir tur bindingar då polarna har det och planerar att använda dem!

All the best //Lundiis

Tillbaka
Topp