Första gången till alperna

AbbeB

Ny medlem
Hej,

Har åkt skidor hela mitt liv, är nu 27. Men har ännu inte kommit iväg till alperna, men i vinter är det dags. Vart skulle ni rekommendera att man åker? Söker främst långa, sköna backar (röda). Där man kan njuta av långa svängar. Uteliv är väl inget krav, men det är klart det är trevligt med afterski efter en hård dag i pisten.

Tacksam för svar

Nånstans runt Sellamassivet i Dolomiterna (Canazei, Val Gardena, La Villa, Arabba) passar dina önskemål bra. Stort system med sinnessjukt bra preparerade, långa pister. Lite ont om lättillgänglig offpist (som inte är av det extremare slaget), om det också skulle stå på önskelistan.

Cervinia/Zermatt är också grymt om inte vädret är för uselt - väldigt högalpint och ingen sikt alls om det är en dålig dag. Folk brukar hävda att det är flackt och visst, en större andel av backarna är kanske det jämfört med andra orter, men det finns även brantare åkning och de sjukt långa röda backarna gjorde inte mig besviken i alla fall. Väldigt mycket lättillgänglig offpist av det snällare slaget också.

Ingen av dessa orter är vidare vassa när det kommer till utelivet, men gillar du pasta och gott vin får du vad du behöver ändå!

Cortina har enligt många som tro sig veta (vet)! Dom bästa pisterna i världen. Italienarna är grymma på att pista, så alla italienska skidorter har fina pister. I Italien finns den bästa maten enligt mig och priserna är lägre än frankrike och schweiz. Österike är billigast i alperna.

Intressant tråd. Vill gärna bevaka.

Jag har inte så mycket att säga. Återvände till alperna i fjol efter typ 20 års uppehåll. Vi åkte i Ski Armada området och fick på så vis liftkort som gällde på fler ställen än vi mäktade med. Eftersom det numera inte är säkert att det finns snö i alperna skulle jag rekommendera allt över 2000 meters höjd. Vi åkte mestadels på backar på 1600-1700 meters höjd och det var ganska dryg emellanåt. Uppkörda pister med tung blötsnö är inte kul.

Val Garden i Dolomiterna och Cervinia är riktigt bra båda två.

Cervinia mer snösäkert tack vare sin höjd men otur med vädret kan ställa till det en del. Var där i nörjan av mars förra säsongen och det var super. Pista 7, episk!

Val Gardena otroligt vackert med de spetsiga bergen. Sella Ronda väl värt en dag. Störtloppsbacken en tidig morgon är en riktig adrenalinrush innan den blir uppkörd.

Mat och dryck (vin) magiskt på båda områden som överallt i Italien.

Det beror väl lite på tid på säsongen också. Vad gäller Cervinia/Zermatt så är min åsikt är Zermatt är bra men att Cervinia är alldeles för platt, de har dock riktigt bra mat på den sidan! Italienarna är i regel duktiga pistmakare så där finns många bra alternativ, dock med begränsad afterski av livligare slag. Kan även rekommendera Ischgl i Tirolen som alternativ, bra område med ett effektivt liftsystem samt drag på eftermiddagarna om så önskas.

Lite beroende på vad man är ute efter och när du kan åka. Men Italien är trevligt och efter många år i Österrike och Frankrike åker jag i princip uteslutande till italienska alperna numer.
Om du ska/behöver åka på lov och dessutom vill ha afterski (italien är inte så starkt på afterski) rekommenderar jag Via Lattea (och kanske då Sauze D'oulx). Stort system med de bästa pisterna och bästa prepareringen inmo. Lätt. pistnära skogsåkning och liggandes i Piemonte så har man mat och vin av högsta italienska klass. Inte så mycket om man vill tura. Alltid bra med snö i pist, men utanför varierar det. Det finns några tråkiga lift-flaskhalsar, men å andra sidan är delar av systemet är tomt under veckorna.
Dolomiterna (Arabba, Val Gardena etc.) är det största systemet. Också det populäraste och dit "alla" (Ryssar, Yanks, Britter, Tyskar och ja, svenskar!) åker. Tyvärr sjukt mycket folk och i vissa pister är det löjligt på loven. Coola berg och åket från Marmolada ner är mycket speciellt. Maten och atmosfär är inte speciellt italiensk, känns mer som Österrike (vilket det också tillhörde ganska nyligen). Corvara har nog bäst afterski, men jag har ingen koll på det.
Monte Rosa (Champuloc, Alagna, Gressony) är kanske det system som har lite av allt. Bra pister och bra off pist-åkning. Tycker dock inte att prepareringen håller samma klass här som i t ex Via Lattea eller Arabba/Corvara etc. Mycket folk (läs svenskar) på loven. Mat och dryck som man kan förvänta sig i Aosta. Champuloc eller Alagna bäst för afterski. Gressoney bäst läge för skidåkningen.
Om du är ute efter off pist skulle jag slänga in Courmayeur också, som har en del riktigt bra liftnära repor. Och maten är den bästa jag ätit i alperna. Pisterna är fina men få och systemet är litet. "Lätt" att ta sig över till Chamonix. Afterski ... finns nog några barer som har öppet sent men upplever det inte som så mycket fest direkt. Som sagt, inget jag har koll på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp