Lite beroende på vad man är ute efter och när du kan åka. Men Italien är trevligt och efter många år i Österrike och Frankrike åker jag i princip uteslutande till italienska alperna numer.
Om du ska/behöver åka på lov och dessutom vill ha afterski (italien är inte så starkt på afterski) rekommenderar jag Via Lattea (och kanske då Sauze D'oulx). Stort system med de bästa pisterna och bästa prepareringen inmo. Lätt. pistnära skogsåkning och liggandes i Piemonte så har man mat och vin av högsta italienska klass. Inte så mycket om man vill tura. Alltid bra med snö i pist, men utanför varierar det. Det finns några tråkiga lift-flaskhalsar, men å andra sidan är delar av systemet är tomt under veckorna.
Dolomiterna (Arabba, Val Gardena etc.) är det största systemet. Också det populäraste och dit "alla" (Ryssar, Yanks, Britter, Tyskar och ja, svenskar!) åker. Tyvärr sjukt mycket folk och i vissa pister är det löjligt på loven. Coola berg och åket från Marmolada ner är mycket speciellt. Maten och atmosfär är inte speciellt italiensk, känns mer som Österrike (vilket det också tillhörde ganska nyligen). Corvara har nog bäst afterski, men jag har ingen koll på det.
Monte Rosa (Champuloc, Alagna, Gressony) är kanske det system som har lite av allt. Bra pister och bra off pist-åkning. Tycker dock inte att prepareringen håller samma klass här som i t ex Via Lattea eller Arabba/Corvara etc. Mycket folk (läs svenskar) på loven. Mat och dryck som man kan förvänta sig i Aosta. Champuloc eller Alagna bäst för afterski. Gressoney bäst läge för skidåkningen.
Om du är ute efter off pist skulle jag slänga in Courmayeur också, som har en del riktigt bra liftnära repor. Och maten är den bästa jag ätit i alperna. Pisterna är fina men få och systemet är litet. "Lätt" att ta sig över till Chamonix. Afterski ... finns nog några barer som har öppet sent men upplever det inte som så mycket fest direkt. Som sagt, inget jag har koll på.