Första hjälpen?

Tompan14

Ny medlem
Första hjälpen?
Vad värdesätter ni under en offpistdag/vecka??
Är det plaster och treo som finns med, eller tillräckligt för att klara en blindtarmsoperation?
Vad det gäller övrig säkerhetsutrustning vid friakning brukar det alltid skrikas högt om vikten av transor och framförallt kunskapen om hur man använder dessa. Men om skiten träffar fläkten, hur väl förberedd är du?
Är man mera intresserad av att lära sig hur man sätter ihop sin spade 6,3 sekunder snabbare än en kurs i första hjälpen?
Hur är mentaliteten bland svenska akare, "skitsamma om polaren blöder ihjäl, huvudsaken är att jag kunde gräva fram honom innan han trillade ur liften för gott"?

Första hjälpen?
Bra poäng. Tror dock inte att det handlar om att yes jag fick fram min kompis nu kan han blöda till döds, I did my part of the deal. Tror det mer handlar om a state of mind hos åkarna. Laviner är inte öppna frakturer och blödande kroppar. Det är en stor farlig massa som kväver inte öppnar människor.
Det är självklart att de flesta tänker på att ta fram spaden och sändaren det första man gör när lavinen går. Tompa du kanske kommer med plåster med bamse på det första du gör "ber om ursäkt för påhoppet". Det kanske är viktigt att många utökar sin ryggsäck/lavingear med första hjälpenartiklar. Men utan spade vad ska du då med första hjälpen? Det är svårt att rädda en person som redan har gått dit där det alltid snöar.

Första hjälpen?
Finns ju alltid smågrejer som ligger i väskan, bl.a. silvertejp, värmefilt (ja, jag tycker de är bra), blodstoppare, bandage och eventuellt en flaska konjak. Med det borde man väl klara allt? Kniven kanske räknas om man behöver amputera ett huvud eller två?

Det finns ju dessa smågrejor som är bra att ha med sig men som Mohlkert säger så är det nog laviner det koncentreras mest på. Svårt att gräva upp någon med hjälp av luktsinnet och nävarna, det är däremot inte lika svårt att stoppa en blödning med lite kläder...

Första hjälpen?
Kör alltid med första hjälpen kit i ryggan. Mycket enklare att ha plåster och bandage än att börja klippa till kläder... Billigare oxå! Tar dessutom inte stor plats.

Det behöver ju inte vara en lavin för att folk ska göra sig illa. Isyxor, stegjärn och vassa stålkanter brukar oftast vara boven. Eller vassa grenar i skogen. Grymt skönt att kunna plåstra ihop själv och fortsätta åka än att hålla på och strula. Får dessutom alltid första hjälpen kurs på jobbet varje år och tycker det är skitbra.

Första hjälpen?
Mohlkert sa:
Bra poäng. Tror dock inte att det handlar om att yes jag fick fram min kompis nu kan han blöda till döds, I did my part of the deal. Tror det mer handlar om a state of mind hos åkarna. Laviner är inte öppna frakturer och blödande kroppar. Det är en stor farlig massa som kväver inte öppnar människor.
mnjaee där måste jag ge dig fel Max, är faktiskt ganska många lavinoffer som slås ihjäl, eller skadas fysiskt, och det inte bara i de riktigt stora lavinerna. Sen är det inte bara i laviner folk slår sig när de är på berget... Dock ha du rätt i att fler dör av kvävning (enligt mina källor).

Vid toppturande och åkning utanför systemet är det bra om man åtminstonde har nån sorts plan över "vad-gör-vi-om-XXX-inträffar", och inte bara står där med skägget i brevlådan när det väl händer...

Men som tur är har vi alla en gedigen lavinutbildning där vi fick lära oss allt från att sätta ihop spaden 6,3 sekunder snabbare och smacka ihop sonden på 0,5 sekunder, till hur man bygger en improviserad räddnigspulka, tar hand om benbrott etc etc ;)

Senast ändrad:
Första hjälpen?
Nojlas sa:
mnjaee där måste jag ge dig fel Max, är faktiskt ganska många lavinoffer som slås ihjäl, eller skadas fysiskt, och det inte bara i de riktigt stora lavinerna. Sen är det inte bara i laviner folk slår sig när de är på berget... Dock ha du rätt i att fler dör av kvävning (enligt mina källor).
Jag hoppas att du inte tror att jag är så synisk att jag tror att laviner bara är farliga om man kommer under snön i en rackare, Nicke ;) I have been there done that. Det är ju svårt att tro att man inte skadar sig om man åker utan kontroll i en snömassa rakt in i en skog eller in i ett ensamt träd. Turen står inte alltid på ens sida. Brukar ofta vara så att träden är hårdare än kroppen vilket ofta leder till tråkiga följder. Men fortfarande är min första tanke att jävlar nu måste jag gräva upp en polare. Om han är död eller levande är en annan femma.

Första hjälpen?
Jag har ett litet kitt i ryggan med plåster, tejp, tryckförband, bandage och painkillers (starka å fina). Det där med att träd är hårda fick jag erfara när bekant brakade rakt in i ett träd och slog av bägge lårbenen... Naturligtvis en bit från pisten, lägg till relativt outbildad personal och en dj. massa snö och dåligt väder så förstår ni att det var spännande...

Första hjälpen?
Jag brukar lära ut en ganska enkel teori om vad som ska finnas i första förbandet på lavinkurserna.

Ha bara med sånt som du själv kan använda. Det är ofta man ser åkare ha med väskor med utrustning som köpts komplett. De åker ofta runt med en massa saker som de inte har en aning vad det är för något. När olycka sedan sker måste de ta fram en tysk parlör för att överhuvudtaget förstå vad de håller i handen.

Om ni köper färdiga första förband-set, plocka ut allt, bryt alla förpackningar. Prova prylarna, öva att lägga olika förband med sakerna. Det ni kan använda köper ni nytt av, det ni inte förstår vad det är slänger ni.

Det är intressant med vinklingen på frågeställningen: Vikten av transa och kunskap om att kunna använda den vs första förband. Då är vi fortfarande väldigt prylfixerade. Jag skulle vilja vrida diskussionen/attityden på FR från tron på tekniska/materiella lösningar till vikten av ökad kunskap.

Visst är det viktigt med första förband (jag lär också ut på kurserna att har man spade, sond och transa, så ska första förbandet också ligga med) men beredskapen ligger väl ändå främst i kunskaperna kring första hjälpen?

Om ni funderar på om ni ska ha med första förband, gå en kurs. Då får ni en bra inblick att ni behöver första förband och vad som bör finnas i det. Jag rekommenderar SLAO:s första hjälpen i skidbacken, en grymt bra kurs utifrån vårt gemensama intresse.

Första hjälpen?
centralbyrakraten sa:
Jag brukar lära ut en ganska enkel teori om vad som ska finnas i första förbandet på lavinkurserna.

Ha bara med sånt som du själv kan använda. Det är ofta man ser åkare ha med väskor med utrustning som köpts komplett. De åker ofta runt med en massa saker som de inte har en aning vad det är för något. När olycka sedan sker måste de ta fram en tysk parlör för att överhuvudtaget förstå vad de håller i handen.

Om ni köper färdiga första förband-set, plocka ut allt, bryt alla förpackningar. Prova prylarna, öva att lägga olika förband med sakerna. Det ni kan använda köper ni nytt av, det ni inte förstår vad det är slänger ni.

Det är intressant med vinklingen på frågeställningen: Vikten av transa och kunskap om att kunna använda den vs första förband. Då är vi fortfarande väldigt prylfixerade. Jag skulle vilja vrida diskussionen/attityden på FR från tron på tekniska/materiella lösningar till vikten av ökad kunskap.

Visst är det viktigt med första förband (jag lär också ut på kurserna att har man spade, sond och transa, så ska första förbandet också ligga med) men beredskapen ligger väl ändå främst i kunskaperna kring första hjälpen?

Om ni funderar på om ni ska ha med första förband, gå en kurs. Då får ni en bra inblick att ni behöver första förband och vad som bör finnas i det. Jag rekommenderar SLAO:s första hjälpen i skidbacken, en grymt bra kurs utifrån vårt gemensama intresse.
WORD!

Första hjälpen?
x2...

Jag har med mig ett eller två första förband från lumpen i ryggan, jag vet vad jag kan göra med det, och det kan stoppa det mesta i blödningsväg och måste jag spjäla så skulle det nog också gå. Sen "råkade" jag få med mig ganska många hem så det är ju ingen risk för att man behöver börja snåla om olyckan. Det är bara att bandagera på!

Första hjälpen?
Jag har alltid en första hjälpen kit med mig. Jag har en jättestor ficka som får plats med kitet. Om man slår sig och kraschar som jag gör, då SKA man ha såna här saker med sig.

Första hjälpen?
Jeffa: Statistik är alla lögners moder. ;)
Har en trave böcker om lavinkunskap liggande här och lite föreläsningsanteckningar...
...och alla säger liksom samma sak fast olika på samma gång. typ.
Enda slutsatsen man kan dra av siffrorna och påståendena är:
Dödsorsaken i lavinolyckor är ofta syrebrist, men många lavinoffer, döda eller levande, slår sig rejält, och många som omkommer gör det p.g.a. att de slås ihjäl.
Rätta mig gärna om jag har fel...

Maxen: jag vet att du vet det, ville främst belysa för andra som läser tråden om att inte förglömma att kvävning inte är den enda risken med laviner...

För övrigt lyfter jag på hatten för centralbyråkratens utmärkta svar. Lysande!

Första hjälpen?
Nojlas sa:
Vid toppturande och åkning utanför systemet är det bra om man åtminstonde har nån sorts plan över "vad-gör-vi-om-XXX-inträffar", och inte bara står där med skägget i brevlådan när det väl händer...
Håller med om att det är en tankeövning man bör prova innan man ger sig på lite mer våghalsiga aktiviteter utanför liftsystemen. Det kan t ex vara en jävla skillnad på att vrida sönder knät i parken eller att göra det i den där djupa dalen utan mobiltäckning.

Senast ändrad:
Första hjälpen?
Nojlas sa:
Jeffa: Statistik är alla lögners moder. ;)
Har en trave böcker om lavinkunskap liggande här och lite föreläsningsanteckningar...
...och alla säger liksom samma sak fast olika på samma gång. typ.
Enda slutsatsen man kan dra av siffrorna och påståendena är:
Dödsorsaken i lavinolyckor är ofta syrebrist, men många lavinoffer, döda eller levande, slår sig rejält, och många som omkommer gör det p.g.a. att de slås ihjäl.
Rätta mig gärna om jag har fel...
Enda slutsatsen man kan dra om laviner är att det är jävligt farligt hur stor eller liten dne nu må vara. Jag säger som min pappa alltid säger. En lavin är en för mycket. Han har åkt skidor på platser jag troligtvis aldrig kommer att besöka och under längre tid än jorden är gammal. "You get the point", min pappa är bättre än era pappor. Men som sagt, han har aldrig varit med i en lavin trotts x antal hundra timmar i offpsiten. För han såg hellre att gruppen vände om efter en dags turande än åkte på det vakraste porrigaste puder fältet ever, just för att det va lavinfarligt. Hur många gör det idag?

Sorry om jag gick från ämnet.

Senast ändrad:
Första hjälpen?
Jag lånar tråden lite.

Jag har tänkt en del kring första hjälpenkurser för skidåkare och funderar på att arrangera en första hjälpen för off-piståkare och toppturare.

Innehållsmässigt så kommer den inte att skilja sig från andra första hjälpen-utbildningar men inramningen utgår från våra behov. En två dagars kurs i Åre, instruktörer som är hängivna skidåkare, övningsscenarior från vår verklighet.

Är det här något som någon skulle vara intresserad av?

Första hjälpen?
centralbyrakraten sa:
Jag lånar tråden lite.

Jag har tänkt en del kring första hjälpenkurser för skidåkare och funderar på att arrangera en första hjälpen för off-piståkare och toppturare.

Innehållsmässigt så kommer den inte att skilja sig från andra första hjälpen-utbildningar men inramningen utgår från våra behov. En två dagars kurs i Åre, instruktörer som är hängivna skidåkare, övningsscenarior från vår verklighet.

Hade du kört den i abisko/gränsen hade du haft en anmäld här på rak arm. ;) Hade tvingat med några polare också.

Det är en bra idé, smidigast borde kanske vara att kombinera den som en extrakurs ovanpå, och direkt efter, en vanlig lavinkurs/toppturskurs...

Första hjälpen?
centralbyrakraten sa:
Jag lånar tråden lite.

Räkna med mig!

Första hjälpen?
centralbyrakraten sa:
Jag lånar tråden lite.

Helt okej att låna tråden!
Jag tycker att ett sådant upplägg skulle kunna vafra intressant, men det är ju givetvis "det är vad man gör det till"

Jag tycker mig ha stött på många som verkar ha attityden att första hjälpen inte har med skidåkning att göra. De flesta olyckor som händer i offpisten är ju inte lavinolyckor...
Därför tyckte jag att det vore intressant att höra hur andra resonerar, vad ni har med er och varför.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp