Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Första hjälpen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 469786" data-attributes="member: 47541"><p>Jag brukar lära ut en ganska enkel teori om vad som ska finnas i första förbandet på lavinkurserna.</p><p></p><p>Ha bara med sånt som du själv kan använda. Det är ofta man ser åkare ha med väskor med utrustning som köpts komplett. De åker ofta runt med en massa saker som de inte har en aning vad det är för något. När olycka sedan sker måste de ta fram en tysk parlör för att överhuvudtaget förstå vad de håller i handen.</p><p></p><p>Om ni köper färdiga första förband-set, plocka ut allt, bryt alla förpackningar. Prova prylarna, öva att lägga olika förband med sakerna. Det ni kan använda köper ni nytt av, det ni inte förstår vad det är slänger ni.</p><p></p><p>Det är intressant med vinklingen på frågeställningen: Vikten av transa och kunskap om att kunna använda den vs första förband. Då är vi fortfarande väldigt prylfixerade. Jag skulle vilja vrida diskussionen/attityden på FR från tron på tekniska/materiella lösningar till vikten av ökad kunskap.</p><p></p><p>Visst är det viktigt med första förband (jag lär också ut på kurserna att har man spade, sond och transa, så ska första förbandet också ligga med) men beredskapen ligger väl ändå främst i kunskaperna kring första hjälpen? </p><p></p><p>Om ni funderar på om ni ska ha med första förband, gå en kurs. Då får ni en bra inblick att ni behöver första förband och vad som bör finnas i det. Jag rekommenderar SLAO:s första hjälpen i skidbacken, en grymt bra kurs utifrån vårt gemensama intresse.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 469786, member: 47541"] Jag brukar lära ut en ganska enkel teori om vad som ska finnas i första förbandet på lavinkurserna. Ha bara med sånt som du själv kan använda. Det är ofta man ser åkare ha med väskor med utrustning som köpts komplett. De åker ofta runt med en massa saker som de inte har en aning vad det är för något. När olycka sedan sker måste de ta fram en tysk parlör för att överhuvudtaget förstå vad de håller i handen. Om ni köper färdiga första förband-set, plocka ut allt, bryt alla förpackningar. Prova prylarna, öva att lägga olika förband med sakerna. Det ni kan använda köper ni nytt av, det ni inte förstår vad det är slänger ni. Det är intressant med vinklingen på frågeställningen: Vikten av transa och kunskap om att kunna använda den vs första förband. Då är vi fortfarande väldigt prylfixerade. Jag skulle vilja vrida diskussionen/attityden på FR från tron på tekniska/materiella lösningar till vikten av ökad kunskap. Visst är det viktigt med första förband (jag lär också ut på kurserna att har man spade, sond och transa, så ska första förbandet också ligga med) men beredskapen ligger väl ändå främst i kunskaperna kring första hjälpen? Om ni funderar på om ni ska ha med första förband, gå en kurs. Då får ni en bra inblick att ni behöver första förband och vad som bör finnas i det. Jag rekommenderar SLAO:s första hjälpen i skidbacken, en grymt bra kurs utifrån vårt gemensama intresse. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Första hjälpen?
Tillbaka
Topp