Första resan till Alperna

AliceGson

Medlem
Jag tänkte låta en dröm gå i uppfyllelse och ge mig själv en resa till Alperna i 40-årspresent och söker därför tips på lämpligt resmål. Har följande preferenser:

* Tid för resan är flexibel men det lutar åt januari om det innebär mindre köer och mer prisvärt, under förutsättning att det finns snö i backarna.
* Planen är att åka med enbart mannen och lämna barnen hemma. Vi är inga festprissar utan uppskattar mer en härlig miljö och god mat.
* Förmodligen blir det bara en kortvecka så en effektiv transfer är ett stort plus. Vi kommer flyga från Arlanda.
* Mannen är inte så skidvan så vi kommer hålla oss till pisterna.

Tacksam för alla tips på vad som skulle passa oss :)

Jag tänkte låta en dröm gå i uppfyllelse och ge mig själv en resa till Alperna i 40-årspresent och söker därför tips på lämpligt resmål. Har följande preferenser:

* Tid för resan är flexibel men det lutar åt januari om det innebär mindre köer och mer prisvärt, under förutsättning att det finns snö i backarna.
* Planen är att åka med enbart mannen och lämna barnen hemma. Vi är inga festprissar utan uppskattar mer en härlig miljö och god mat.
* Förmodligen blir det bara en kortvecka så en effektiv transfer är ett stort plus. Vi kommer flyga från Arlanda.
* Mannen är inte så skidvan så vi kommer hålla oss till pisterna.

Tacksam för alla tips på vad som skulle passa oss :)
Hej, har varit i alperna ca 20 ggr och olika ställen varje gång. Rekommenderar att åka början av mars istället. Då kan ni oftast sitta ute i solen och käka lunch samtidigt som det är mycket snö kvar.
Österrike har enligt mig överlag smidigare transfer. Passar nog bättre för en kortare resa. Bergen är lite ”snällare” också om din man inte är så van. Tänkte föreslå Wagrain eller obertauern men det finns massor av alternativ. Lycka till 🌞
// Martin

Hej, har varit i alperna ca 20 ggr och olika ställen varje gång. Rekommenderar att åka början av mars istället. Då kan ni oftast sitta ute i solen och käka lunch samtidigt som det är mycket snö kvar.
Österrike har enligt mig överlag smidigare transfer. Passar nog bättre för en kortare resa. Bergen är lite ”snällare” också om din man inte är så van. Tänkte föreslå Wagrain eller obertauern men det finns massor av alternativ. Lycka till 🌞
// Martin
Tack så mycket för tipsen! Vi försöker undvika de värsta sportlovsveckorna, så alternativet är att åka kring v 11, men det är väl snarare mitten av mars än början.

Snötillgång är ju ytterligare en aspekt att ta hänsyn till. Om man bör välja en mer högt belägen skidort för att vara säker på att det finns tillräckligt med snö.

Jag är så peppad på den här skidresan. Jag förstår inte att jag inte gjort det tidigare. Är uppvuxen med skidåkning i Kittelfjäll och har inte så mycket andra referenser, men jag förstår ju att Alperna är något helt annat.

Det finns flera aspekter på när och var. Höga skidorter kräver betydligt mer snö pga av att terrängen är otroligt stenig. Lägre orter som de flesta i Österrike där ligger större delen nedanför trädgränsen med kohagar och ängar som underlag, alltså räcker betydligt mindre snö för att täcka, fördel hyfsad sikt vid sämre väder.
Tiden. Undvik det valda landets sportlov. Både Österrike och Frankrikes lov börjar v 6 och pågår flera veckor som i Sverige. Då skjuter prisbilden i höjden.
Ett bra snöval är v 5 eller efter v 10. Beträffande kortveckor, enl min åsikt värdelöst. Du hinner packa upp o sen hem igen transfern tar för lång tid av skidåkningen. Dagskostnaden mycket hög.
Mitt val vänta in snöläget boka mycket sent till en flygplats med kort avstånd till en vettig ort. En variant är att vänta ut resebolagens reor. Jag har aldrig betalt fullpris i januari under de 40 år jag frekventerat alperna

Helt rätt att dra till alperna i januari.
(I mars är det ju oftast fint i fjällen).

i södra alperna kan man sitta på uteserveringar redan i december ☀️
Italien = billigast av alpländerna (och störst kontrast mot Sverige)
Välj destination med tågförbindelse till byn.
Välj en charmig alpby

Limone eller Aosta uppfyller ovanstående

Orter finns det massor av, i min mening har Österrike sämst mat o Schweiz är, som de flesta gissat, dyrt. Jag gillar italien mest men Frankrike tycker jag personligen är lättare att färdas i. Helt utan underlag för mitt påstående så är de italienska backarna brantare, eller det känns som en blå itailensk = röd Österrike/Frankrike Gällande kortvecka kan man ju ha massa åsikter, men eftersom livet är som det är, och om kortvecka är enda alternativet säger jag kör! Hsr själv åkt ner ett par gånger med bara 3-4 dagar åkning. Morgonflyg så man hinner fram dag 1 o hinner bekanta sig med stället å kvällsflyg hem så man hinner åka förmiddagen. Det är en inställnings fråga, man vet ju redan då man åker när man kommer hem o får anpassa sig. Sen blir ju resan givetvis dyrare per åkdag

Ja glömde ännu; v.1 har brittiska skolorna ännu lov= fulla brittiska ungdomar överallt i åtmn. Frankrike. Inget hinder eftersom de sover fram till eftermiddagen men man kan ju vara medveten på förhand så man inte blir chockad när man halkar på första spyan

Orter finns det massor av, i min mening har Österrike sämst mat
Vet inte var du har bott i Österrike eller var du har ätit eller vad du har för preferenser, men på de österrikiska 4* hotellen med 1/2 eller 3/4 pension håller köken mycket hög internationell klass.
Inkluderad 5-rätters gourmetmeny på kvällen är standard, motsvarar en kväll på en dyr restaurang hemma i Sverige.
Frukostbuffén i Österrike är också klart bäst av alpländerna.
Bäst hotellrumsstandard för pengarna får man också i Österrike.

Vet inte var du har bott i Österrike eller var du har ätit eller vad du har för preferenser, men på de österrikiska 4* hotellen med 1/2 eller 3/4 pension håller köken mycket hög internationell klass.
Inkluderad 5-rätters gourmetmeny på kvällen är standard, motsvarar en kväll på en dyr restaurang hemma i Sverige.
Frukostbuffén i Österrike är också klart bäst av alpländerna.
Bäst hotellrumsstandard för pengarna får man också i Österrike.
Smaken e delad, vet många här på forumet som håller Österrike som nr1. Jag har annan åsikt

Smaken e delad, vet många här på forumet som håller Österrike som nr1. Jag har annan åsikt
Jag måste nog säga, att både @Emmis och @PisteCarver har rätt! Litet bättre hotell restauranger brukar ha mycket bra mat. Absolut värt att ta hela menyn. (Rekommenderar t.ex. Hotel Jägerhof i Lanersbach!) Vanliga restauranger säljer alla samma mat: ripperln, haxe, schnitzel, käsespetzle, Leber (min favorit, med bratkartoffeln). Men, samma jätte saltig mat överallt.

Senast ändrad:
Jag måste nog säga, att både @Emmis och @PisteCarver har rätt! Litet bättre hotell restauranger brukar ha mycket bra mat. Absolut värt att ta hela menyn. (Rekommenderar t.ex. Hotel Jägerhof i Lanersbach!) Vanliga restauranger säljer alla samma mat: ripperln, hade, schnitzel, käsespetzle, Leber (min favorit, med bratkartoffeln). Men, samma jätte saltig mat överallt.
Precis så är det.
I de österrikiska skidorterna så serveras den bästa maten på de finare halvpensionshotellen. Det är rena gourmethögtiden varje kväll, och åker man på lågsäsong så är priset också väldigt överkomligt, ca € 100-120 per dag för hotellrum av hög standard, frukostbuffé med varmmatsbeställning, eftermiddagsmål och 5-6 rätters kvällsmiddag..
Och som du skriver, de vanliga uterestaurangerna har ungefär samma lite halvtrista meny överallt.
I Lanersbach har jag också ätit fantastisk mat, på både Lanersbacher Hof och Tirolerhof. Här nedan menyn en kväll förra året på Lanersbacher Hof:
1691947487635.png

1691947555202.png

1691947612629.png

1691947777706.png

1691947869818.png

1691947917967.png

1691947959633.png

Jag brukar ta ledigt v. 10, funkar bra i Schweiz eftersom sportloven här är över då. Vecka 2-5 också lugna normalt sett, men statistiskt kallaste tiden så klart.
Halvvecka tycker jag inte är problem, ofta haft gäster som kör det och varit väldigt nöjda. De flesta orkar ändå inte ens 3-4 heldagar i rad. Högre höjd, längre backar och kortare köer än många orter i fjällen.
Från Zürich eller Genéve är det enkelt att ta tåget till de flesta skidorterna. Sen förstår jag om CH spränger mångas budget pga kronans dåliga status just nu…

Tusen tack för alla bra råd och tips!

Ett bra boende med hög nivå på maten är något jag gärna prioriterar. Så kom gärna med fler tips på bra boenden som ni varit på :)

Jag har varit småbarnsmamma i snart 10 års tid med många timmar plogandes nedför backar utan stavar och med kissnödiga barn. Det här är första gången som vi åker iväg på tumanhand och första gången på länge jag helt kan fokusera på min egen åkning. Tyvärr innebär det en del logistik och planering med barnvakt etc. så de spontana sistaminutenresorna får vänta :) Men kan jag få ut åtminstone 3 heldagar i backen så känns det otroligt lyxigt.

Blir det en sopig vinter utan snö så kan vi åtminstone njuta av utsikten och den goda maten.

Hotel Monterosa i Alagna (Italien inte Turkiet) kan jag varmt rekommendera. Kanske inte Jan är bästa månaden men supermysig men lugn by, fantastiskt hotel/mat och grym åkning om ni prickar rätt

Om du åker i mars, välj ingen skidort där huvuddelen av skidområdet ligger under 2000 möh eller har en stor del av skidområdet vänt mot söder.
Eftersom du bara har åkt skidor i Sverige så blir det nog en spännande upplevelse oavsett vilket land eller ort du väljer.
Följ bara rådet angående åkhöjden, man vill ju ha bra snö.
Om genuin mysighet på skidorten är viktigt för dig, undvik de stora kända franska skidorterna, som ibland liknar ”orten” här hemma. Chamonix som är en klassisk alpstad är naturligtvis ett undantag från det.

…fast även om Chamonix är en fantastisk alpstad så skulle jag undvika den eftersom en av er är litet ovan på skidor. Samma gäller St Anton. Instämmer i övrigt med allt.
I ert fall skulle jag satsa på Österrike eller Italien.
3747AE8E-CE84-4242-B62D-2A6B272A61C5.jpeg

Kom att tänka på denna bild från St Anton i mars. Kallar den ”mot baren”.. nå skämt å sido allt var inte sådär jämt. Men lite för mycket o lite för ofta

Visa bilaga 25533
Kom att tänka på denna bild från St Anton i mars. Kallar den ”mot baren”.. nå skämt å sido allt var inte sådär jämt. Men lite för mycket o lite för ofta
Men men men, bara två minuter och ni är i Mooserwirth! Om ni vill åka pist i Anton, då år det bäst att åka på Rendl sidan eller i Zurs. Men klokast är att inte åka pist alls.

Men men men, bara två minuter och ni är i Mooserwirth! Om ni vill åka pist i Anton, då år det bäst att åka på Rendl sidan eller i Zurs. Men klokast är att inte åka pist alls.
Exakt, de bästa pisterna i St Anton ligger inte i St Anton. ;) Emmis bild stämmer väl med min fast det finns ännu smalare, isigare, brantare och smockfyllda nedfarter mot t ex Nasserein. Ingen kul avslutning på dagen för en medelåkare.

Alice - kom med några förslag på orter som du funderar på så kan vi komma med "hiss eller diss"! ;)

Tillbaka
Topp