Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Första resan till Alperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 1283535" data-attributes="member: 13851"><p>Det finns flera aspekter på när och var. Höga skidorter kräver betydligt mer snö pga av att terrängen är otroligt stenig. Lägre orter som de flesta i Österrike där ligger större delen nedanför trädgränsen med kohagar och ängar som underlag, alltså räcker betydligt mindre snö för att täcka, fördel hyfsad sikt vid sämre väder.</p><p>Tiden. Undvik det valda landets sportlov. Både Österrike och Frankrikes lov börjar v 6 och pågår flera veckor som i Sverige. Då skjuter prisbilden i höjden.</p><p>Ett bra snöval är v 5 eller efter v 10. Beträffande kortveckor, enl min åsikt värdelöst. Du hinner packa upp o sen hem igen transfern tar för lång tid av skidåkningen. Dagskostnaden mycket hög.</p><p>Mitt val vänta in snöläget boka mycket sent till en flygplats med kort avstånd till en vettig ort. En variant är att vänta ut resebolagens reor. Jag har aldrig betalt fullpris i januari under de 40 år jag frekventerat alperna</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 1283535, member: 13851"] Det finns flera aspekter på när och var. Höga skidorter kräver betydligt mer snö pga av att terrängen är otroligt stenig. Lägre orter som de flesta i Österrike där ligger större delen nedanför trädgränsen med kohagar och ängar som underlag, alltså räcker betydligt mindre snö för att täcka, fördel hyfsad sikt vid sämre väder. Tiden. Undvik det valda landets sportlov. Både Österrike och Frankrikes lov börjar v 6 och pågår flera veckor som i Sverige. Då skjuter prisbilden i höjden. Ett bra snöval är v 5 eller efter v 10. Beträffande kortveckor, enl min åsikt värdelöst. Du hinner packa upp o sen hem igen transfern tar för lång tid av skidåkningen. Dagskostnaden mycket hög. Mitt val vänta in snöläget boka mycket sent till en flygplats med kort avstånd till en vettig ort. En variant är att vänta ut resebolagens reor. Jag har aldrig betalt fullpris i januari under de 40 år jag frekventerat alperna [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Första resan till Alperna
Tillbaka
Topp