(Första) säsong i Val Thorens 10/11

powderpower

Ny medlem
Hej hej!

Jag har aldrig säsongat tidigare men tänkte i vinter styra min kos mot Val Thorens! Då jag aldrig säsongat tidigare är största frågetecknet för mig just nu boendet. Som säsongare delar man nästan enbart lägenhet med andra eller? Finns möjligheten att ha ett eget litet boende någonstans?
Något som ska ner nu i vinter eller någon som varit där tidigare och kan tipsa om hyfsat boende?

Jag var nere i Val thorens förra säsongen och fixade boende genom alpservice.com
Det funkade ganska bra, men man måste komma ihåg att det är franska lägenheter vi talar om, dvs förbannat små och trånga. Det var lite dyrt tyckte jag men man får överväga vad ens tid är värd för att tappert försöka hitta något marginellt billigare. De var ganska hjälpsamma att hitta nytt boende när jag bad att få byta eftersom jag först hamnade med ett gäng jobbiga danskar. Om du ska ha eget så förvänta att betala minst 300 euro i veckan. Om du åker ner ensam och inte är så kräsen, skulle jag absolut rekommendera att bo i en 4:a med några andra som förhoppningsvis är sköna typer.
Eller så kan du fixa jobb på langley och få boende via dom.
lycka till

Tack för infon!
Jobbade du något? Jag funderade på att söka på Langley som typ diskare eller nåt där man fick boende och mat, men vad jag förstår är det sjukt slitsamt som diskare, 6 dagar i veckan, jag hade inte direkt tänkt jobba ihjäl mig. Tänkte kanske jobba 20-30 H per vecka... Går det att finna sådana jobb med boende som ingår? Hemmifrån som på plats.

Svårt att hitta halvtids (tid över till åkning) jobb där boende ingår. Åk ner och gå runt och fråga om jobb. Jag jobbade på baren le Monde tre-fyra dagar i veckan tjänade 50€ per dag.

men patr tjänade inte mer eftersom att full konstant, speciellt avslutningskvällen med sopsäcken.

Välkommen till Val Thorens! Försök bo på Neves, det är där de flesta säsongare bor. Annars kolla in Dome de Polset där många veckoturister kommer att bo.

Det finns lägenheter i Neves som är på 12 kvm för 2 personer, de kostar ca. 65 000 kr för hela säsongen...

rollinsnow sa:
Välkommen till Val Thorens! Försök bo på Neves, det är där de flesta säsongare bor. Annars kolla in Dome de Polset där många veckoturister kommer att bo.

Det finns lägenheter i Neves som är på 12 kvm för 2 personer, de kostar ca. 65 000 kr för hela säsongen...
det är dyrt för en säsong! Jag har en lägenhet för säsongen 1 / 12 - 2010 till 1 / 5 - 2011 i VT.

Priset för hela säsongen 2100 € pr. pers.

Bästa läge, 1 minut till pisten, barer, shopping, disco stor balkong i söderläge 5 personer, 30 m2.

2 platser kvar - ANYONE ????

Senast ändrad:
ska också ner o göra en säsong i val thorens...
fått boende och jobb antagligen.. som chaufför.

Jag undrar vilken matbudget man ska räkna med? om man lever lagom snålt. och inte äter i backen allt för ofta..

powderpower sa:
Tack för infon!
Jobbade du något? Jag funderade på att söka på Langley som typ diskare eller nåt där man fick boende och mat, men vad jag förstår är det sjukt slitsamt som diskare, 6 dagar i veckan, jag hade inte direkt tänkt jobba ihjäl mig. Tänkte kanske jobba 20-30 H per vecka... Går det att finna sådana jobb med boende som ingår? Hemmifrån som på plats.
Som gammal krogdiskare får jag væl kommentera det dær. Jobba i disken har nackdelen att det kan vara en hel del att gøra och man blir ganska bløt och skitig då det ær varmt, vattenånga och en massa fett. Førdelen ær att så længe du bara får undan disken och levererar den ren till de som ska ha den så bryr sig ingen om du ær lite bakis, trøtt, hængig, fikar konstant med væ hand och jobbar med høger osv. Det finns bættre jobb men det finns helt klart sæmre sæsongsjobb också.

@jeppor: matbudgeten ser helt olika ut beroende på om du lär känna folk med bil/har bil/får mat på jobbet osv.

har du bil eller möjlighet att åka med någon som har det kan du ta dig ner till Moutiers (närmsta riktiga staden) och handla. där är priserna ungefär som i Sverige.
har du inte bil får du bränna pengarna uppe på Sherpa och 8 á Huit istället och då kan du räkna med en matbudget på minst 10 euro om dagen om du inte vill leva på enbart pasta och ketchup (rekommenderas inte).
bor du i lägenhetshus kan du alltid göra som vi gjorde - sätta upp lappar och knacka dörr när veckisarna ska åka hem och be om överbliven pasta, toapapper etc. Jag köpte inte basvaror på två månader under högsäsongen, dock blev jag hatad av de franska städarna eftersom de aldrig fick något att plocka hem från vårt våningsplan. hehe.

mat i backen är dyrt, bästa ställena är väl egentligen Tango (iaf liiite säsongarrabatter) och Frog & Roastbeef om de har kvar sin deal (säsongare betalar halva priset på all mat från 10 euro och uppåt, dvs 10eurosburgare för 5 euro.)

Under säsongen 06/07 fick man rabatt på både 8 á Huit och Sherpa. Handlade man på 8 á Huit räckte det med att säga att man var säsongare, men på Sherpa ville de verkligen veta att man jobbade i dalen.

Tillbaka
Topp