Första säsongen, hjälp med skidor och pjäxor

PeeGee

Medlem
Hej hopp!

Ska då ge mig på en säsong för första gången (Bad Gastein). Behöver lite hjälp med va jag ska ha för skidor, är inte särskilt uppdaterad på den fronten =)..

Har inte åkt överdrivet mycket offpist men tar mig ner helt OK. Målet med säsongen är ju att bli en vass offpiståkare. Behöver alltså en skida som är relativt lätt att behärska i offpisten. Men vill även kunna avnjuta några sköna svängar i pisten.

Tidigare skidor: Beg. Rossignol Scratch BC 185 cm (ärvde av brorsan)
Längd och vikt: 177cm ca 70kg
Åkstil: ganska aggressivt
Erfarenheter: En del offpist, väldigt mycket pist.

Hoppas någon vänlig själ kan ge mig lite tips :)..

Hade gött!

Edit: Glömde säga att jag gärna vill att de ska vara dugliga i parken =)

Senast ändrad:
hur är din budget totalt? du ska ha både skidor och pjäxor?

vad tyckte du som scratchen?

Hm, har sparat 35k för säsongen. Ska jobba lite också tänkte jag. Behöver ju inte vara de dyraste på marknaden men behöver inte heller vara de billigaste möget från intersport.. :P Japp pjukk också.

Jag gillade scratchen väldigt mycket i pisten. Lite knepiga att göra snabba svängar med dock :P. Har inte så mycket att jämföra med, åkte tidigare med ett par korta salomon Scream...

Jag vet inte vad det finns för bootfitters i bad gastein, men det borde ju finnas någon vettig. Jag skulle råda dig att ta reda på vilken som är bäst i trakten och sen lägga en stor slant på ett par riktigt grymma pjäxor... Det är värt det. Räkna med ~5000kr.

Sen kan du köpa ett par bättre begagnade "mainstream" offpistlagg i ca 100-110mm i midje-klassen. Hit hör tex K2 seth och völkl Gotama. Längd ca 180-185. Skidan bör vara relativt mjuk i längs-led men ha bra vridstyvhet. Då blir skidan lätthanterlig, men kommer hålla ett bra skär också i pisten. Du bör kunna hitta ett par lagg med bindningar för ca 2500-3000kr. Skidorna behöver inte vara jättefina eftersom man kör sönder skiten rätt fort i offpisten ändå. Dock bör stålkanterna vara intakta och kolla noggrannt längs med hela kanten på bägge skidorna, det bör inte vara några delamineringar.

Alternativt köper du något när du kommer ner, men jag vet inte hur utbudet är just där.

k2 mäter sina skidor annorlunda seth 189 är snarare 193+cm och kanske lite i överkant... Jag skulle kolla efter ett par 179 om jag var du. Och p18 är en metallbindning som börjar på 8.. Vilket motsvarar kanske 10 i en bindning i plast.. Vet inte vad du brukar köra dina bindningar på, men om du känner att du inte ligger under 10 på en vanlig bindning är p18 en mycket bra investering. Den håller många år. Men var rädd om dina knän.

Hehe, har verkligen ingen aning om va du snackar om där.. Som sagt har dålig koll på utrustning =P. En 10a? ? :O :D..

Är det lätt att hitta beg skidor nere i BG eller ska ja kanske scouta lite på blocket o dyl ? Hur är utbudet på skidor i BG tror du? Köper kanske splirrans nya istället.

Tillbaka
Topp