Första säsongen, var ska vi?

nyrah

Ny medlem
Hej!

Jag hade, med två gamla vänner tänkt att dra mig ner till Italien och säsonga from. november 07 till april. Vi har precis avslutad tredje gymnasieåret och längtar äckelmycket efter snön.
Då har vi självklart lite funderingar på hur detta ska gå, då ingen utav oss har erfarenhet av att säsonga tidigare. Vi är samtliga relativt avancerade åkare och söker gärna utmanande pister (i och utanför backarna) som håller för ett halvår.

Vi har någonstans siktat in oss på området kring Canazei/Marmolada/Arabba men detta är ännu inte bestämt. Finns det några erkänt bättre platser man bör åka till om man är ute efter en mixad åkning?

Vi lever gärna billigast möjligt, därför kan det vara ett plus att hitta en relativt liten 1:a att hyra för ett halvår.

Är det någon idé att åka ner med egen bil?
Bör man fixa jobb/lägenhet innan man åker?
Vad kan tänkas vara en hållbar budget för att inte gå för mkt minus?
Hur dyrt är det egentligen i de italienska alperna? (Öl/mat/boende etc.)
Finns det några erkända bra hemsidor/företag för att boka säsongsboende?

Tacksam om ni ger mig all info - och gärna lite till - om hur man går till väga för att förbereda sig för en lärorik säsong.

/Johan och två killar till.

hey..
har varit guide i canazei i två år.
just i canazei finns det inte så mycket säsongsarbetare en eller 2 per år, och jobben växer inte på träd men vill man verkligen finns dem.,. man kan hjälpa resebolagen som finns där. men man får inte så mycket betalt.

bil är en riktigt fin ide om man verkligen vill utnytja skidområdet.. finns superfina områden med bara en halvtimme till en timmes körväg.

när man väl satt sig in i allt och lär känna lokal befolkningen så får man ganska bra rabatt.. 2 euro för stor öl på uteställen..

ett tips e att söka lägenhet i granbyarna campitello eller alba.. prismessigt kan det skilja sig ganska mycket just på lägenhetern.. d ligger 2 km ifrån.. men hällre campitello än alba eftersom den lift som går från campitello tar dig upp till det stora området.

har några nummer till vissa agenter som hyr ut lägenheter i områderna så kan ni få priserna själva,, men se till att el ingår så ni inte står där med en fel elräkning i slutet på säsongen.

00393480041881 ( elite)
00390462750370 (immobillare)
hittade ej mer i mobilen
se oxå med andra resebyråer som är i området om d kan hjälpa er.. d kanske redan har hyrt viss lägenheter hela säsongen och ger er ett bra pris...

canazei har en riktigt bra sammanhållning,, det finns riktigt mycket guider der nere runt 50 st på en säsong..och alla hjälper alla.. just därför kommer jag nu ner och gör min tredje säsong... men var bredd på alla danskar som finns här nere. det vimmlar av dem, av d 50 guider är endast ca 5-7 svenska guider.. men man överlever.. smile

hoppas jag har varit till någon hjälp.. och allt odnar sig... och vem vet vi kanske ses där nere...

// therese

Tillbaka
Topp