Första skidköpet... behöver all hjälp jag kan få

toffeboffe

Ny medlem
Hejsan!

Efter många om och men har jag bestämt mig för att äntligen köpa egen skidutrustning, tidigare har jag bara hyrt.
Jag är väl inte direkt någon nybörjare men långt ifrån en avancerad åkare. När jag var liten åkte jag snowblades nångång per år med familjen. Men för 4-5 år sen började åka "riktiga" slalomskidor och sen dess har det blivit lite mera än en skidvecka per år. Jag har varit på två Toute Neige (halv-offpist) resor med UCPA i alperna, första gången var jag totalt nybörjare, och jag tyckte det var svinkul. Det är i offpisten jag helst vill åka och utvecklas, men det lär bli en del piståkning också då det inte finns så mycket off-pist i sundsvall där jag bor.

Eftersom jag är student har jag en begränsad budget och jag vill inte lägga ut allt för mycket på utrustning, måste ju ha pengar till skidresor också :) Så vad ska jag satsa pengar och hur mycket måste jag vara beredd att lägga ut för att få okej grejer?

Jag funderar på att köpa ett par nya pjäxor och lite billigare begagnade skidor som senare kan bytas ut när jag har mera koll på vad jag behöver. Är det en smart ide?

När det gäller skidorna så skulle jag vilja ha ett par allaround skidor som funkar både i pisten och off-pist. Gärna ett par lättåkta och lekfulla skidor, då är det väl en lite mjukare skida som gäller? Och hur lång ska skidan vara? Jag är 187 cm lång, väger 83 kilo och har en hyfsad kondition.

Sen undrar jag om det fungerar att köpa ett par pjäxor som sitter bra från Intersport för 2000kr? Pratade med en kille där som verkade ha lite koll och han sa att det viktigaste var att pjäxorna sitter bra, resten spelade mindre roll...

Så vad skulle ni rekomendera för utrsutning för mig? Alla tips tas emot med en enorm tacksamhet :)

Jag tänkte svara lite på pjäxdelen. Det är här du ska lägga mest fokus just nu. Om du har en illasittande pjäxa så kan det förstöra den bästa av skidupplevelser.

Gå till en erkänt duktig butik på bootfitting, inte en vanlig sporthandlare (Intersport, Stadium och dyl) - dom har inte koll. Var beredd på att lägga lite pengar på pjäxorna. Du kommer känna att det är värt när du åker.

Jag skulle köpt ett par begagnade skidor / förra årets modell. Mer om det kan Carled, Nojlas eller Per Nyberg avhandla.

Plusettan på att lägga fokus på pjäxorna. Jag har predikat detta med att pjäxorna ska gå i första hand(fot?) men folk verkar tycka det är "tråkigare" att köpa nya pjäxor, de syns ju ändå inte särskilt mycket. Men, men.. Är huvudet dumt så får kroppen lida, eller hur? För nu när säsongen väl dragit igång så står de där och gnäller över hur ont de får i fötterna, men vad gör det när man fått köpa ett par nya skidor? Jag slår nog in en öppen dörr, men det var skönt att skriva av sig :P

Ps. Glöm inte formgjutna sulor!

Ang. skidor så har jag inte jättemycket koll på medelsvåra allroundlagg. Jag ska råda dig att botanisera fritt inne på köp/sälj här på freeride. Hittar du ngt som passar i längd, kolla upp modellen och hoppas på det bästa. Det viktigaste, anser jag, när man letar efter beg. utrustning är: hugg inte på första bästa. Det kommer alltid mer grejor till salu till bättre priser.

"Gå till en erkänt duktig butik på bootfitting, inte en vanlig sporthandlare (Intersport, Stadium och dyl) - dom har inte koll." - Kanske inte i din stad, här har iaf Intersport super koll! Stadium har väl iofs aldrig koll, där kan jag hålla med.

Säger som talarna innan mig, lägg fokus och största krutet på pjäxorna. Det är jätte viktigt att dem sitter bra och att dem är sköna och passar just din fot. Lyssna inte på vad någon här inne säger om en pjäxa. Alla fötter är olika och vissa pjäxor passar bättre på vissa fötter.

Så in till en återförsäljare som har många olika märken och modeller, sen får du lägga ner en del tid och bara testa.

Och som sagt, glöm inte formgjutna sulor som fiskebulle nämnde.

Cosmo798 sa:
"Gå till en erkänt duktig butik på bootfitting, inte en vanlig sporthandlare (Intersport, Stadium och dyl) - dom har inte koll." - Kanske inte i din stad, här har iaf Intersport super koll! Stadium har väl iofs aldrig koll, där kan jag hålla med.
Och när vet man, som icke-prylexpert, om det som sägs i en vanlig sportbutik är rätt eller fel?
Precis, det vet man inte. Alltså rekommenderar jag att gå till en duktig butik på bootfitting. Inte så konstigt.

Heinz_p sa:
(...)
Jag skulle köpt ett par begagnade skidor / förra årets modell. Mer om det kan Carled, Nojlas eller Per Nyberg avhandla.
Jaha? Jasså? Ja då får jag väl göra det.

Du resonerar sunt kära toffeboffe, och Mr. Ketchup här ger dig ett fantastiskt bra råd. Köp dyra pjäxor, gå till en skidbutik och inte till en sportbutik, och köp för guds skull den där sulan de försöker pracka på dig. Sikta på en budget på 3-4 tusen totalt sett. Pjäxor kan du ha i många år för nästa års modell kommer inte vara bättre...

Skidlängd: https://www.freeride.se/content92/ Där står allt, och den funkar sjukt bra.
Vad du är gör så ska du i ditt fall inte köpa kortare skidor än dig själv.
Nu behöver du hitta ett par beggade allroundlagg. Jag föreslår att du kikar på något i 95mm-105mm, +/- några mm hit eller dit i midjemått. För att få kul pistegenskaper bör radien inte understiga en sisådäääär... 25 meter (typ).
(De här måtten är bara grova riktlinjer)
Twintip har det mesta i den här klassen, så de behöver du inte leta efter, och den här skidtypen är ganska frekvent förekommande på köp&sälj på den här sidan.
Låt en riktig skidverkstad ställa in bindningarna åt dig, det är säkrast så. De bjuder de kanske på om du köper pjäxor för så mycket pengar.

Senast ändrad:
Som det stora flertalet så säger även jag att pjäxan är nyckeln till framgång!
Däremot skulle jag lugna mig med att modifiera pjäxan redan vid köp, enda anledningen att ändra på någonting är ju att man behöver ändra på något och hur vet man det i butik? Pröva många olika modeller, från olika tillverkare och olika segment tills du hittar en som passar just din fot. Provåk den sen, känner du att den sitter åt tight och bra överallt utan att trycka eller skava, ja då är det bra så. Upplever du att pjäxan har tryckpunkter, ja först då är det dags att uppsöka en stövelsnickare.

Precis som övriga föreslår är rätt väg att lägga pengarna på ett par bra pjäxor initialt. Minst 2500 kr få du betala för ett par, gå gärna upp i 3 - 4 000 kr som Nojlas föreslår.

När det gäller skidor föreslår jag att du testar/hyr tills du mer exakt vet vad du vill ha. Det skiljer sig nämligen enormt i åkegenskaper mellan olika modeller. De flesta större skidshopar i fjällen (och alperna) har ett sortiment testskidor.

/MM

Tack för alla tips allihopa! Kul att det finns så många vänliga själar här som vill hjälpa en nybörjare.

Blir att satsa på ett par dyrare pjäxor då, får se hur mycket studentbudgeten klarar av men 2500-3000 kr är ju inte så farligt . Jag ska ner till sthlm i helgen, någon som kan tipsa om ett bra ställe med koll på pjäxor hyfsat centralt?

Sen var det det här med skidor... Känner att jag inte riktigt har lika mycket koll på den delen. Har kikat runt en del på freerides köp/sälj sida och hittat några som verkar okej för runt 2000-3000 kr ink. bindningar. Det borde väl duga som första skida, eller? Men sen vad som är skillnaden mellan dom olika modellerna har jag mindre koll på. Tack Nojlas för riktlinjerna, utan dom skulle jag verkling varit helt lost...

Några skidor som jag har kikat på hittills:

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=49435 - Rossignol Scratch BC WRS. Gillar att den verkar lättåkt och lekfull men lite tveksam då den egentligen är en parkskida. Fått bra kritik här på freeride.

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=49752 - Völkl Gotama. Lite dyrare men verkar riktigt grymt enligt det lilla jag läst om den.

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51629 - Armada ARV (05). Billiga men utan bindningar. Verkar vara lite liknande Scratchen.

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51923 - Rossignol B3. Åkte på B2or när jag var i alperna och tyckte dom helt okej men kändes lite trögåkta. Fått bra kritik men lite tunga. 195 cm för långt?

Något speciellt jag bör tänka på vid köpa av beggade skidor?

Senast ändrad:
Köp WRS ! billigt och du får en OK skida!
spring o köp! =) alpingaraget kan pjäxor! alpint oxå! båda är 2-3km från t-centralen typ =)

toffeboffe sa:
Tack för alla tips allihopa! Kul att det finns så många vänliga själar här som vill hjälpa en nybörjare.

Blir att satsa på ett par dyrare pjäxor då, får se hur mycket studentbudgeten klarar av men 2500-3000 kr är ju inte så farligt . Jag ska ner till sthlm i helgen, någon som kan tipsa om ett bra ställe med koll på pjäxor hyfsat centralt?

Sen var det det här med skidor... Känner att jag inte riktigt har lika mycket koll på den delen. Har kikat runt en del på freerides köp/sälj sida och hittat några som verkar okej för runt 2000-3000 kr ink. bindningar. Det borde väl duga som första skida, eller? Men sen vad som är skillnaden mellan dom olika modellerna har jag mindre koll på. Tack Nojlas för riktlinjerna, utan dom skulle jag verkling varit helt lost...

Några skidor som jag har kikat på hittills:

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=49435 - Rossignol Scratch BC WRS. Gillar att den verkar lättåkt och lekfull men lite tveksam då den egentligen är en parkskida. Fått bra kritik här på freeride.

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=49752 - Völkl Gotama. Lite dyrare men verkar riktigt grymt enligt det lilla jag läst om den.

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51629 - Armada ARV (05). Billiga men utan bindningar. Verkar vara lite liknande Scratchen.

- https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51923 - Rossignol B3. Åkte på B2or när jag var i alperna och tyckte dom helt okej men kändes lite trögåkta. Fått bra kritik men lite tunga. 195 cm för långt?

Något speciellt jag bör tänka på vid köpa av beggade skidor?
Alpingaraget, ligger på birger jarlsgatan om jag inte minns fel?

Hittar du några beggade skidor du vill köpa, se till så att kanter och belag är hela bara så dom håller någon säsong för dig också, och se till att köpa en skida du kan utvecklas med så du inte tröttnar efter en vecka! En OK skida kan vara kul ett tag men blir snabbt tråkig om du utvecklas och känner att skidan inte pallar med åkningen du vill hålla på med.

Tillbaka
Topp