Förstärkningsplagg över skaljackan

stoof007

Ny medlem
Hej allesammans,

Jag har en fråga, eller problem, angående val av förstärkningsplagg. Vad jag är ute efter är ett förstärkningplagg som är lätt att ha med i ryggsäcken så att man aldrig funderar på om det ska med eller inte. Men det ska samtidigt vara relativt varmt (således förmodligen dun el. primaloft). Det viktiga är att plagget är avsett för att bäras utanpå skaljackan, inte innanför. Plagget ska alltså användas när man stannar och käkar eller tittar på utsikten eller liknande under exempelvis en topptur. Jag tycker då att det blir något omständigt att ha ett plagg som ska på under skalet.

Är det någon som har ett förslag på ett sådant plagg? Jag hittar inget då alla tillverkare verkar ha fått fnatt på att dun-förstärkningen ska sitta under skaljackan.

tack,

Christoffer

Köp en storlek större än du brukar av valfi dunjacka i 300-400 grams kategorin, då går de lätt såväl över som under skaljackan.
Kör själv på Patagonia Down Sweater. Ett av de bättre plaggen jag äger, åker alltid med i ryggsäcken oavsett dagens planer.

En tanke bara, det kan säkert vara nice med en dunjacka med ventilation under armarna. Speciellt då du går topptur kan det vara skönt att direkt vid stopp, dra på jackan men vädra lite, men sen kunna zippa upp innan det blir kallt.

Senast ändrad:
Tack för input. Dock tror jag det är lite onödigt då jackan oftast inte kommer att användas att gå i, utan mer när man står still.

Tack ändå,

Christoffer

Testa en jacka gjort av fallskärmstyg.

Senast ändrad:
Kolla in Tierras nya primaloftjacka COL som funkar fint utanpå. det finns även brallor till.
Åka skidor hade nyligen test av sådan jackor

Det är väl inte svårare än att hitta en jacka som du vill ha och sedan testa vilken storlek som du behöver för att bekvämt kunna ha den över dina andra kläder.

Ett mer specifikt tips är att Marmot generellt sett är rymliga i storlekarna. Deras Ama Dablam Jacket kanske skulle kunna passa. Den är inte jättetjock men varmare än vad man kan tro och har en bra huva.

En varm huva tycker jag är mycket viktigt för en förstärkningsjacka och jag upplever en stor skillnad i värme mellan en huvförsedd jacka än en motsvarande huvlös.

En primaloft jacka som jag tycker om är Rab Generator Alpine Jacket. Även den har en väldigt bra huva. Den är väl ganska normal i storlekarna så du kanske behöver en storlek större än normalt beroende på dina preferenser.

Right on! Hittade en Marmot Ama Dablam jacket på rean och slog till! Tack alla för hjälpen!

Christoffer

Tillbaka
Topp