Förvirrad över ny bräda

Sherk

Ny medlem
Förvirrad över ny bräda
Köpte min första bräda i förra veckan. Köpte då en Burton 153 Clas från 2003, den hade lgat i lager så den var inte begagnad. Killen i affären sa att den var bra storlek för mig och att den skulle klara vikt upp till 90 kilo typ. Men sedan såg jag en lapp på brädan där det stod att den klarade typ 69 kg och det gör mig väldigt förvirrad. Har jag blivit lurad? Jag väger förövrigt typ 75 kg och är 180 cm lång.

Förvirrad över ny bräda
CLashen är inte direkt en high-end bräda..Men du som är ny kommer nog tycka den fungerar bra. Att du börjar med en kort bräda är helt ok och kommer bara göra det lättare och smidigare för dig att lära dig grunderna. Men för att kunna åka lite mer avancerat och snabbare kommer du behöva byta upp dig. Då främst i längd då brädan fungerar ok att åka med. Du hade nog minst behövt en 156 bräda. Men fick du ett riktigt riktigt bra pris på den ska du nog ändå vara nöjd.

Som sagt, enkel, mjuk och förlåtande förstabräda!

EDIT: Att den skulle klara en 90kgs person som kan åka är bullshit, ja

Senast ändrad:
Förvirrad över ny bräda
Ja, jag fick brädan för 1000 kronor. Och det är väl inte fy skam. Men den kommer iaf inte gå sönder eller liknande? Utan skillnaden är att det inte går lika snabbt, vilket jag inte kommer veta något av eftersom jag ska lära mig nu?

Förvirrad över ny bräda
..

ps.. försäljaren LJÖG för dig pga. att han INTE visste, så han chansade.. typiskt dagens inkompetenta försäljarpatrask tyvärr..

du kommer att kunna köra UTAN problem och ha skitkul med din billiga bra bräda..

MEN.. sanningen är att han LJÖG..

/Pinn du skulle frågat mig istället :)

Förvirrad över ny bräda
Men jag ska alltså ändå vara nöjd med mitt köp? jag köpte även Burton custom white/gold bindningar för 1100. Jag tror att jag har gjort värsta kapet. Är det så?

Förvirrad över ny bräda
Jag har haft ett par burton custom nu i ett par hår och även om jag nyss köpte nya så höll de gamla riktigt bra i 2-3 säsonger. Ett par nya custom kostar 1599 på de flesta ställena så om du köpte årets modell har du gjort ett riktigt kap.

Förvirrad över ny bräda
Ja nu har jag gjort en ny upptäckt. Säkert en helt onödig och dum fråga men jag måste fråga. Jag upptäckte att mina boots sticker ut från brädan, typ 5 cm. Undrar bara om dom kommer skrapa i eller liknande??

Förvirrad över ny bräda
Hur stora fötter har du? Och 5cm låter som ruskigt mkt. Låter som du skulle behöva en bräda med "Wide" beteckning.

Förvirrad över ny bräda
flytta bak bindningarna 3 cm och tryck ut framfot plattorna 2 cm så äre inga problem längre.

//Front5

Förvirrad över ny bräda
.. neee.. 5cm på båda sidorna ???

wow.. lite väl mycket.. kommer att ta i när du kör..

1-2cm är att rekommendera..

/Pinn

Förvirrad över ny bräda
Flytta och dona med bindningarna så skon är centrerad över brädan. Kör stora vinklar på bindningarna också om det inte går innan. Men se till att det sticker ut lika mycket på båda sidorna. Så länge inte tåsidan är "högre" och har längre ner till marken. Då kan du skjuta fram bindningarna lite mer.

Förvirrad över ny bräda
..

ska vara lika mycket utstick häl som tå-sidan

bredda stancen till 55+cm (du e ju 180)

sen om du kör bara åt ena hållet så kör du +12 bak och +28 fram :) perfekt

om du kör massa switch så kör du -18 - +18

sen kommer det nog att funka fint..

testa dig fram så du inte får ont i knäna :)

/Pinn

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp