Fotsmärta (metatarsus huvud)

L-C-K

Ny medlem
Tja!

Förra året gjorde jag min första säsong. Shreddade franska alperna trots den dåliga snömängden och hade 10 väldigt roliga veckor. Efter första månaden började jag få väldigt ont i framfoten, en "skjutande" smärta alldeles under första fotkudden (mot innersidan). Kändes precis som att jag fick en inflammation i foten. De dagar jag struntade i smärtan och fortsatte med åkningen svullnade foten upp, blev röd och öm. Inflammation -no doubt.
Trodde detta berodde på överansträngning eller dyl. typ att det skulle bli bättre när jag fått vila foten.

Men icket! Problemet uppkommer varje gång jag snör på mig snowboard-bootsen. Får ont även med vanliga skor som sitter åt, dvs nästan alla skor som jag brukar vid sportande.

Har tittat runt lite nyligt och Metatarsalgia verkar vara den medicinska termen. Metatarsalkuddar verkar vara åtgärden. Har någon testat dessa? Eller har någon erfarenhet av dylika problem?

Låter mer som begynnande Hallux Valgus annars?
Hade samma problem med smala skor, till slut med alla skor.

Skriv en egenremiss till ortopeden så kikar dom på de, skickar dig nog till tekniska så får du hjälp med i-lägg-sula.

Låter precis som det problem jag har. Jag är bättre nu, men känner av det ibland vid hård aktivitet, som tex innebandy. Men i våras kunde jag inte ens gå normalt utan rejäla smärtor. För mig blev rocker räddningen. Inte på brädan då, utan på skorna, i form av ett par MBT-skor. Två veckor med dom och problemet var nästan borta. Dom kostar en del, men finns billigare på ebay tex.

Tillbaka
Topp