Fråga ang billigt returfrakt vid reklamation TIPS?

snowdiver

Ny medlem
Hej!

Jag har köpt en Snowboard från Österrikiska Bluetomato eftersom just den modellen bara fanns där i hela Europa ( Gnu Zoid regular ) och nu har jag fått 2 punkter där limningen har släppt( delamination), klockren reklamation.

Varit i kontakt med dem och de ber mig skicka tillbaka brädan till dem.
Det är så det går till vad jag förstår att mitt ansvar stå för kostnaden dit vid reklamation och deras ansvar att skicka tillbaka en ersättningsbräda.

Paketet är ca 165 x 40 x 10cm och väger kanske 5 kg.

Problemet är att det är ruskigt dyrt att skicka detta paket till Österrike.... DHL ville ha ca 2500kr! Efter lite googling visade det sig att TNT ville ha ca 850-900kr för frakt vilket enligt mig är ok. Kontaktade TNT och det visade sig att de endast arbetar med företag och IOM att jag ej har ett företag så gick det ej att skicka med dem.

Har ni några tips på hur jag ska göra? Något som varit i liknande sits när det gäller Europeiska Skid/Snowboardbutiker och någon som vet om det finns bra priser för transport?

Det är VIKTIGT att Brädan kommer till just den adressen jag har skrivit. Företaget kan således ej hämta ut försändelsen hos ombud.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Be blue tomato om returfraktsedel, det ingår oftast i den fraktsedel du betalade för från början.

klassy

Aktiv medlem
Jag skickade för någon månad sedan tillbaka mina skidor för reklamation av samma anledning som dig, de sprack.

Jag kom överens med säljaren (bergzeit) att de skulle ersätta frakten när de fick paketet, och det gjorde dom.
Jag skickade med UPS, som kom och hämtade mina skidor på jobbet i en kartong jag fick av en lokal skidförsäljare. Det kostade runt 1500kr om jag minns rätt, med upphämtning och allt!

herrgard

Medlem
Ring eller gå till Postens ombud och fråga vad det kostar att skicka ett skymmande utrikespaket med dina mått/din vikt. Fråga om det verkligen är utkörning också (varierar tydligen mellan olika länder).

klassy

Aktiv medlem
herrgard sa:
Ring eller gå till Postens ombud och fråga vad det kostar att skicka ett skymmande utrikespaket med dina mått/din vikt. Fråga om det verkligen är utkörning också (varierar tydligen mellan olika länder).
De skickar inte över 150cm, jag försökte.

snowdiver

Ny medlem
Via Fraktjakt.se lyckades jag skicka med UPS för 481kr. Det är som flygresor.se fast för frakt ungefär. UPS ska hämta imorgon.

Tror tyvärr jag måste stå för frakten till Bluetomato, sen skickar de brädan till USA samt skickar den förmodade ersättningsbrädan till mig utan att jag måste betala.

Tack för all hjälp och hoppas andra kan ha nytta av denna tråd vid liknande situationer.

telemarkus

Aktiv medlem
Det låter inte rimligt att du skulle behöva stå för frakten för en defekt vara som Bluetomato har sålt till dig. Har aldrig varit med om eller hört något annat fall där det gått till så. Det är en approach som ingen e-handlare rimligen skulle välja då de lever i en hårt konkurrensutsatt bransch och det är ett mycket effektivt sätt att skrämma bort kunder.

Kaskar

Aktiv medlem
Det står ju på tomatens hemsida att de skickar med en retursedel.
Eller har du kanske haft brädan ett tag o slängt den?

Note to self att spara såna grejer antar jag...

Wille1504

Ny medlem
telemarkus sa:
Det låter inte rimligt att du skulle behöva stå för frakten för en defekt vara som Bluetomato har sålt till dig. Har aldrig varit med om eller hört något annat fall där det gått till så. Det är en approach som ingen e-handlare rimligen skulle välja då de lever i en hårt konkurrensutsatt bransch och det är ett mycket effektivt sätt att skrämma bort kunder.
Tror inte konsumentköpslagstiftningen är lika hård i resten av Europa som den är i Sverige. Inom Sverige så stämmer det du skriver, men jag tror det är annorlunda utomlands.

Har själv behövt pröjsa frakt till Spanien en gång och Kina en gång vilket är surt.

Jag skulle nog ha tagit kontakt med bluetomato och förklarat omständigheterna (det är dyrt att skicka gods i/från Sverige). De har andra villkor och kan med största sannolikhet skicka för en bråkdel av vad det kostar som konsument. Förhoppningsvis kan TS köpa en fraktsedel av dem.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Kaskar sa:
Det står ju på tomatens hemsida att de skickar med en retursedel.
Eller har du kanske haft brädan ett tag o slängt den?

Note to self att spara såna grejer antar jag...
De kan alltid skicka en ny som du får skriva ut själv. Som sagt, prata med butiken, men det tipset verkar ha gått helt förbi...

Kaskar

Aktiv medlem
Med lite tur så lagar de den.

Kommer ihåg när min Morrow släppte i laminatet. G-spot fick en prao att gå lös med en limpistol sen ansågs ärendet klart.
Som tur va så släppte den lagningen. Precis lagom till att jag landade precis på kinken i en quarterpipe och knäckte brädan rakt av. Det var bara flisor kvar av den. Skickade tillbaka den i en plastkasse med belagen hopsatta i två rullar :)

Eftersom den inte gick att laga lagningen så fick jag 90% rabatt på ett köp. Det var ju OK eftersom jag kommit på att jag ville ha en litet längre bräda.

unsuspected

Aktiv medlem
Gamla hederliga G-spot :) Synd att alla dessa butiker har försvunnit pga skidor :(

ExtremHacke

Ny medlem
Vid ev reklamationer på Åre Skidfabriks produkter,så skickar vi alltid en förbetald adresslapp till kunden. Kallas service.....OM det nu inte skulle vara en reklamation,så får kunden stå för lagning och frakt. Vi har avtal med Grossist.se (Fraktus) och för oss kostar en frakt till Alperna runt 300-600:- med UPS/TNT beroende på hus snabbt vi vill att det skall komma fram.

/Håkan-Åre Skidfabrik

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp