Fråga ang storlek på boots / vanliga skor?

• Trådstartare Trådstartare user102203
  • Start datum Start datum
U

user102203

Guest
Hej!

Är lite konfunderad över att ha googlat runt och läst om snowboardboots på nätet.

Jag har själv storlek 9.5/43 på vanliga skor. Nike för det mesta (Air Force 1 etc..).

Läser att man ska försöka gå ner lite i storlek i snowboardskor för att få bättre fit.

Dom senaste jag köpte, valde jag så tighta jag kunde tänkas stå ut med.

Blev då ett par Burton Freestyle (10/43).

Fick dock jävligt ont i tårna av dem de två resorna jag använde dem... framförallt med hälsväng/plogning på stålkanten på hälarna gjorde det ruskigt ont när tårna knockade in i framkant. Främst stortån.

Så inför min kommande resa gick jag och köpte ett par nya skor, 32 Lashed (10.5/44).

Stortån tryckte in en aning där fram när jag köpte dem. Men nu när jag haft dem på mig en dag hemma så känns dom nästan lite för bekväma?

Nojjar jag bara? Blir lite orolig när jag läser att dom flesta går ner i storlek jämfört med vanliga skor och inte upp...

Borde jag kanske byta till ett par 10/43 i mina lashed för att undvika att dom blir svampiga och slappa i hälen efter några dagars åkning?

Sitter här med skorna på och beslutsångest, åker om ett par dagar.

Nojig är du iaf :) sitter dom skönt så sitter dom skönt, det du har nu tycker jag låter bra? man måste kunna röra på tårna annars blir livet i boots jobbigt

Ja fan man blir ju lite orolig att man lagt ut 2700 i onödan samt kommer åka dåligt under resan... när man googlar skorna och folk diskuterar hur många storlekar mindre dom har jämfört med vanliga pjuck.

Oskönt om det säger smack efter andra åket och hälen lyfter en halv decimeter :/

en riktlinje för längden på skon är att om du står rakt upp, (raka knän) så ska du "snudda" den främre väggen i skon. sen när du står i åkställning så åker foten tillbaka lite, och nuddar då inte längre. vad gäller bredden/omkretsen eller vad man nu ska kalla det så tycker jag personligen att skon ska sitta åt (inte klämma), och jag kan lyfta min häl max 5mm.
och självklart formar sig innerskon sig så att de känns som de blir lite större

Senast ändrad:
Tack!

Jag nuddar fronten om jag står upp... när jag testade dom i affären så nuddade dom mer än vad som var helt bekvämt, iaf på ena foten.

Har haft dem på mig hemma hela dagen idag, så förhoppningsvis blir dom inte särskilt mycket större vid åkning. Nuddar fortfarande vid stående.... dock inte lika markant som när dom var helt nya.

Skulle bara vara bra för min stressade själ om man kunde få en förklaring på varför jag måste gå upp en storlek i snowboardskor från vanliga skor och att jag inte är ensam ;)

Det är universella längdmått på skorna va? Så att inte 32 har större storlekar än Burton. För burtons 10'or gick ju uppenbarligen inte utan smärta....

Och en annan fråga till er som köper tighta skor. Är era stortår lätt böjda när ni åker in dom då eller?

Senast ändrad:
Som referens kan jag väl lämna lite info efter att jag varit ut i hallen. Jag har samma storlek rakt igenom och kör med gjuten innersula i bootsen.

Jag har ett par strl 42 adidas joggingdojor som sitter tight.
Jag har 42.5 i mina sneakers jag använder varje dag.
Jag har 42,5 i mina adidas allväderskängor.
Jag har 42.5 i mina 32 Lashed snowboarddojjor.

I mina lashed så snuddar stortån fronten lite lätt om jag "gräver" med tån men absolut inte så det är motstånd. I övrigt för lashed så snörar jag åt dom som vanliga allväderskängor över foten, drar åt lite extra runt vristen där snörena sitter vid remmarna som går ner mot fotknölarna och sedan inte speciellt hårt runt vaden. Jag drar, innan jag far ner, åt bidningarna som svin och sen spänner jag lös i liften. Jag har inget hällyft iallafall.

Intressant nog så står det US size 9 på sneakerserna(?) och size 9.5 på 32 lashed. Står dock made in China i vanliga skorna så jag vet inte säkert exakt vad som stämmer där.

Mvh
Peter

Senast ändrad:
Tack Peter.

Jag lämnade iaf tillbaks mina lashed, kändes lite väl svampiga i sidled.

Planen är att hyra pjuck på plats (Chamonix)... åka nån dag och se om de funkar bra. Hittar jag en bra match så kan man ju slå till på samma modell nya.

Jag har 43 i vanliga skor och 44 i mina 32 lashed, sitter hur bra som helst! Snuddar i lite lätt när jag står helt rakt men när jag åker känner jag ingenting. Synd att du lämnade tillbaka dem, tror inte du kmr hitta några bättre boots.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp