Hjälp! Vågar jag gå upp en storlek?

Hej!
Nu är det så att jag inte har någon butik eller affär i närheten som kan hjälpa mig, närmsta ligger minst ett par timmar bort. Så tyvärr är det inget alternativ, annars hade jag gjort det ifrån början. Så ni är mitt enda hopp! Jag ska försöka vara så tydlig jag kan så kanske det är någon vänlig själ med lite mer erfarenhet som kan hjälpa mig. Har alltså alltid åkt skidor innan men blev frälst på brädan förra säsongen så det är mina första boots.
Jag har mätt min fot och längden ligger på ungefär 29,2 på min vänstra och 29,4 på högra. Drog en chansning och köpte ett par Vans Implant Pro i 29,5. Dom passar bra i bredden upplever jag då jag har ganska smala fötter. Men min stortå tycker jag sitter alldeles för tight. Mina stortår är ganska mycket längre så dom andra tårna är det inte problem med alls. När jag läser runt på forum och internet så står det att det inte behöver vara så dumt att det sitter rätt tight i början för att det kommer töja sig sen. Medans andra har sagt att man till och med kan gå upp mot 1cm större än sitt fotmått? Men den sitter alltså tryckt mot framänden konstant, även när jag har spänt och och står som man bör.
Om jag tar ut innerskon ser jag väldigt tydligt att stortån trycker fram minst 0,5cm. Och om jag sätter i mina formgjutna sulor jag haft i mina pjäxor tidigare så trycker även dom ut minst 0,5cm, om inte mer.

Min fråga är egentligen då, hur tight är för tight? Om jag skulle ta in och heat molda innerskon och köra med dom ett tag; skulle dom töja sig så stortån passar eller bör jag gå upp en halv storlek till 30? Kommer det bli för stort för resten av foten? Tack på hörhand!

Senast ändrad:
Om skorna går att värmeforma tror jag inte du behöver gå upp i storlek. Dels så trycks hälen bak när du gjuter, dels kan du ordna mer plats för tårna när du ändå håller på. Jag brukar göra en liten kudde av toapapper och tejpa fast frampå stortån när jag gjuter, skönt med extra plats plus att det hjälper till att pressa bak hälen medan man gjuter. Lite mer papper mellan tårna är också bra.

Nej du ska inte gå upp en storlek. Tänk på att de flesta boots packar ut upp till en hel storlek. Antigen värmer du innerskon själv(finns massa guider på nätet.) eller går till en bra bootfitter på en gång.
Kan rekommendera att kolla Angry Snowboarder bootfiting month på YT.

Alright, schyst med snabba svar och tips! Jag behåller dom då, får se om jag kan hitta någon proffesionell bootfitter. Annars testar jag att köra med varmt ris!

Kolla på angry snowboarder boot-fitting month, som unsuspected skriver. Jävligt mycket bra tips.

Tillbaka
Topp