Fråga angående köp från Sport-Conrad

Arcane

Ny medlem
Det är så att jag ska beställa ett par K2 Public Enemy från Sport-Conrad. Dock blev jag lite osäker då det står någon slags påvisning när man ska lägga dem i kundvagnen, lyder som följer:

"Attention: If no mounting point is entered in the "remarks" section of your order form,
we will mount the bindings on the Freeride point of the ski!"

Nu undrar jag givetvis vad detta innebär. Jag förstår rent språkmässigt vad som står men det säger mig tyvärr inte så hemskt mycket. Jag antar att de vill att jag ska specificera var jag vill ha mina bindningar och om jag inte anger något annat sätter de dem vid skidans markering, är jag ute och cyklar?

Om jag fattat det hela rätt, vad bör jag köra på? Ska jag helt enkelt sätta dem vid markeringen eller bestämma ett mått själv? Vilken position blir det ungefär då, har dålig koll på det?

Ni får ha överseende med mig om jag gjort bort mig helt nu eftersom jag inte köpt skidor på några år och därför har det hela fallit i glömska. Tack på förhand. :)

dte kommer helt an på vad du skall använda skidan till.

Jibb ofta mittmonterat för att spinna utan att det drar i någon riktning
Puder - ofta bakmonterat för att få mycke flyt och enkalre att sätta varje sväng
lite av allt.. freeride montering som är efter märket

Nuväl ta inte all jag säger för facit .. men det är så jag har fattat det hela iallafall.

Du är på rätt väg Arcane.
Olika märken har olika markeringar på sina skidor, K2 har från boot midsole (0, helt vanlig montering) till core center (+7, kärnans center, helt mitt alltså). Jag har mina på 3+ då jag värdesätter allroundegenskaperna över allt annat, de funkar ändock grimt bra i parken.
Vad värdesätter du, vad ska du ha de till, vart, vikt, åkfärdighet osv.?
Kolla lite här http://www.freeride.nu/forum/forum....f7d03a8c21d5488f2f6b&s=montering public enemy också.

Mvh Lima ko

Ofta kan det väl vara som så att vet man inte exakt vad man vill ha för montering på skidan, då spelar det ingen roll var butikspersonalen sätter den (om nu butikspersonalen är kunnig och sätter den på det "normala stället", där skidfabrikanten har rekomenderat). De som flyttar om bindningen gör det för att ändra skidans egenskaper, till exempel få bättre balans i den och bättre kunna snurra eller kanske få bättre flyt i det stora vita...

Så om du köper PE för att den är en väldigt bra allround-skida med twintip som klarar typ allt, då har du ju inga speciella krav, så då kan man med gott samvete låta SC placera bindningen!

Annars kan du ju alltid skriva att du vill ha den monterad för att åka 50% pist 50% puder, bara som exempel...

Okej, nu är jag på det klara med hur det fungerar. Dock har jag ytterligare en fråga. Jag har inte tänkt köpa några bindningar där utan istället köpa ett par Look PX12 eftersom jag inte hört särskillt fina ord om Marker, rent generellt. Hur funkar det då, bör jag säga att de inte ska borra (om de nu gör det) och istället fixa det själv (dvs. gå till en kunnig person som gör det åt mig) när jag fått alla grejor?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp