Monteringsalternativ Sport Conrad

Bohica

Medlem
Tjena

Sport Bittl har ju en klar och tydlig monteringsväljare, men Sport Conrads tycker jag är lite luddig.
Kanske är jag som är trögfattad, men deras olika alternativ var inte riktigt självklara för mig.

Jag vill ha vanligt mittmonterat, standard, normal montering. Vilken väljer jag?
(Jag har min gissning, men vill höra från er iaf)

When ordering your equipment, you can choose from the below listed mounting points.

Mounting point "Telemark Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount according to Three-PIN Line and to the weight center respectively. In case of NTN bindings, we mount according to NTN standard.

Mounting point "Ski Touring Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount the binding according to the recommendation for "Ski Touring" of the respective manufacturer.

Mounting point "Park & Pipe Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount the binding according to the recommendation for "Park & Pipe" of the respective manufacturer. If this information is not available, we mount at the ski center.

Mounting point "Allround Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount the binding at the „recommended /team” mounting point, which is situated between the mounting points “Park & Pipe” and “Freeride”. This suits for skiers who like to perform switches or switch landings.

Mounting point "Freeride Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount the binding at the hindmost possible mounting point recommended by the manufacturer.

Mounting point for "Marker Shizo Binding" (Freeride-orientated): We mount the "Marker Shizo" in a way that the adjusting range of the binding will reach 60 mm forward, based on the "Park & Pipe" mounting point that is recommended by the manufacturer.

Mounting point for "Marker Shizo Binding" (Park & Pipe-orientated): We mount the "Marker Shizo" in a way that the adjusting range of the binding will reach 60 mm backwards, based on the "Park & Pipe" mounting point (respectively ski center) that is recommended by the manufacturer.

Individual mounting point: We mount the bindings boot-center according to your choice. During the ordering process, a scale (range +1 to -7cm from ski center) will show up where you can mark your selection!

Fatboy

Aktiv medlem
Håller med, ytterst oklart var bindningen kommer monteras, det säkraste är nog att ta reda på var du vill ha den och ange exakt punkt.

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Jag vill ha vanligt mittmonterat, standard, normal montering. Vilken väljer jag?
Tycker du är luddigare än sport-conrad :D

Mounting point "Allround Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount the binding at the „recommended /team” mounting point, which is situated between the mounting points “Park & Pipe” and “Freeride”. This suits for skiers who like to perform switches or switch landings.
Hade nog föreslagit Allround monteringen. Men ja, alla dessa är ju även olika beroende på vilken skida du köper då det står (klart och tydligt) "manufacturer's recommendation" så skiljer det ju mellan dom olika tillverkarna

Pillard

Aktiv medlem
Det var det konstigaste jag sett. Mig veterligen har alla tillverkare 1 punkt som är rekommenderad. Sen kan det finnas alternativa linjer osv, men det är ju alltid en punkt som är Punkten, med stort p

Bohica

Medlem
Pillard sa:
Det var det konstigaste jag sett. Mig veterligen har alla tillverkare 1 punkt som är rekommenderad. Sen kan det finnas alternativa linjer osv, men det är ju alltid en punkt som är Punkten, med stort p
Ja, och det är ju just DEN jag vill ha. Inte frammonterat eller bakmonterat.
Men här är det en drös alternativ som säger "*Something something* Standard" (manufacturer’s recommendation)" och sedan en luddig förklaring på vad det innebär.

Aja, det blir att beställa från Bittl istället. Samma pris och leverans, och ett solklart sätt att välja rätt monteringspunkt.

Bohica

Medlem
Nordica Enforcer 93, 185cm.
Tänkte köra Marker Griffon 13 på dom, funkade bra när jag testade i helgen.
Enda synpunkten jag hade var just att hålen för skidstavarna var väldigt små, när man ska ha av bindningarna. (Nej, jag trampar inte av dom.) Men det kan jag leva med.

Finns dock bara 90mm eller 110mm skistoppers, ska man välja 90mm och böja lite?
Eller finns det vettigare förslag på bindning?

Pillard

Aktiv medlem
Svår fråga med bindningen. Om du inte funderar alls på andrahandsvärdet hade jag kört 90mm alla dagar i veckan. Dock kan ju en bindning med 90-broms vara klart svårare att sälja vidare sen om det behovet faller på. En 110-broms kommer att hänga ut rejält på sidorna men samtidigt vara klart lättare att sälja vidare i framtiden...

Vad jag kan minnas från när jag monterade fruns enforcer 93-dam så fanns det en klar och tydlig markering för "recommend". På t.ex. mina Blizzard finns det massa streck men då säger 1 av strecken "0" och de övriga +1, +2, +3, -1, -2 osv. Du borde ju kunna maila till Conrad och säga "Hej! Jag vill ha dem markerade på rekommenderat-linjen. Kan ni ordna det?"

Bohica

Medlem
Tack för bra råd.
Är Sport Conrad att föredra framför Sport Bittl?

Jag frågade precis den senare vilka stoppers (90 eller 110) dom monterade på Enforcer 93. Fick till svar från kundtjänsten att dom alltid monterar det som passar skidan. Hahaha... Hjälpsamt. :)

Pillard

Aktiv medlem
Vet faktiskt inte. Har handlat från Conrad några gånger men aldrig Bittl. Var på väg att beställa Shift från Bittl precis men hittade med snabbare frakt på ett annat ställe. Har för mig att Bittl har billigare frakt än Conrad också.

GoranC

Aktiv medlem
Bohica sa:
Tack för bra råd.
Är Sport Conrad att föredra framför Sport Bittl?

Jag frågade precis den senare vilka stoppers (90 eller 110) dom monterade på Enforcer 93. Fick till svar från kundtjänsten att dom alltid monterar det som passar skidan. Hahaha... Hjälpsamt. :)
Ingen skillnad, enda är att Bittl brukar ha bättre Rea på grejerna.
Har fungerat ypperligt de gånger jag handlat från Bittl. Conrad eller Glisshop. Så köp där det är billigast.

Bohica

Medlem
Sport Condrad vann. Dom svarade på mailen, och jag får det jag vill ha.
"Allround Standard" var tydligen det jag skulle välja, och jag bad att få 90mm stoppers också.
Leverans förväntas 1/1-19.... lååååångt dit. :)

Tack för all hjälp,

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp