Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Fråga om brantare/farligare terräng. Hur resonerar ni?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="larchii" data-source="post: 1256998" data-attributes="member: 155809"><p>Tjena!</p><p></p><p>Läste igenom lavin och väderprognosen lite snabbt. Om jag tolkat det rätt så var det stora problemet ett skarlager under lite nysnö som drevat från i regel väst. Liten nysnömängd men lätta att lösa ut på lördagen, till söndagen verkar snön ha hunnit binda sig bättre. Enligt observationer i området inga tecken på lavinaktivitet?</p><p></p><p>Jag hade inte varit speciellt orolig att gå i grytan fram till passagen där det brantar på lite. I mitten av grytan/dalen ser det ut som att man i princip klarar att gå utanför utloppszon (blått på kartan). Hade eventuellt hållit lite åt öster om något, då det borde vara större skavlar på bergen till väster om dalen. Enligt väderprognosen var det väl knappast stekande sol den dagen?</p><p></p><p>Var det vid ungefär grön punkt ni gjorde ett stabilitets-test? Om det kändes bra där så hade jag resonerat att det borde vara liknande förhållanden i sluttningen ovanför (även om man aldrig kan vara säker).</p><p></p><p>Men till din fråga, dvs gå i grupp men med avstånd eller skicka upp en och en hela vägen. Ser ut som man borde kunna i princip kunna kryssa sig igenom så att slipper direkt gå i > 30 grader. Dock kommer man ju befinnas sig i eventuell utloppszon.</p><p></p><p>Jag hade resonerat som följande (fick dock inte helt till placeringen av siffrorna men jag tror ni fattar):</p><p></p><p>Om alla startar vid 1, så skickar man upp förste man till punkt 2. När förste man nått punkt 2 så fortsätter hen mot punkt 3 samtidigt som andre man börjar gå mot punkt 2. När förste man nått punkt 3 så är förhoppningsvis andre man kring punkt 2. Då går siste man ut mot punkt 2 och andre man mot punkt 3. Och så tillslut siste man till punkt 3.</p><p></p><p>Mellan punkt 1 och 2 gissar jag att man har sikt (om det inte är total whiteout då). Mellan punkt 2 och 3 är det kanske konvext och man inte helt ser varandra(?), så kanske trådlös kommunikation är bra där om man vill vara säker på att förste man är på plats på trygg mark. Störst risk borde vara att lösa ut en lavin i närheten av punkt 3.</p><p></p><p>Fördelen med denna taktiken är att om det går en lavin mellan punkt 2 och 3 när förste man passerar, så borde andre man kunna vara där ganska snabbt jämfört med om hen stod kvar vid punkt 1. Nackdelen är ju att andre man kan dras med i samma om det hade gått en stor lavin. Då har man bara siste man kvar att både hinna gå upp och gräva fram två personer. Tänker att den stora tidsboven borde vara att gå upp, så man har ju samma problem om man istället skickat första man helt upp mot punkt 3 och de andra stått kvar vid punkt 1. Å andra sidan hade man haft två grävare istället för en, men det kanske ändå hade varit för sent. Hade man varit en eller två personer till hade denna manövern kanske blivit lite "säkrare (vid en räddningsaktion)"?</p><p></p><p>Sen lät det som ni gjorde rätt beslut med att vända med tanke på övriga faktorer.</p><p></p><p>[ATTACH=full]17104[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="larchii, post: 1256998, member: 155809"] Tjena! Läste igenom lavin och väderprognosen lite snabbt. Om jag tolkat det rätt så var det stora problemet ett skarlager under lite nysnö som drevat från i regel väst. Liten nysnömängd men lätta att lösa ut på lördagen, till söndagen verkar snön ha hunnit binda sig bättre. Enligt observationer i området inga tecken på lavinaktivitet? Jag hade inte varit speciellt orolig att gå i grytan fram till passagen där det brantar på lite. I mitten av grytan/dalen ser det ut som att man i princip klarar att gå utanför utloppszon (blått på kartan). Hade eventuellt hållit lite åt öster om något, då det borde vara större skavlar på bergen till väster om dalen. Enligt väderprognosen var det väl knappast stekande sol den dagen? Var det vid ungefär grön punkt ni gjorde ett stabilitets-test? Om det kändes bra där så hade jag resonerat att det borde vara liknande förhållanden i sluttningen ovanför (även om man aldrig kan vara säker). Men till din fråga, dvs gå i grupp men med avstånd eller skicka upp en och en hela vägen. Ser ut som man borde kunna i princip kunna kryssa sig igenom så att slipper direkt gå i > 30 grader. Dock kommer man ju befinnas sig i eventuell utloppszon. Jag hade resonerat som följande (fick dock inte helt till placeringen av siffrorna men jag tror ni fattar): Om alla startar vid 1, så skickar man upp förste man till punkt 2. När förste man nått punkt 2 så fortsätter hen mot punkt 3 samtidigt som andre man börjar gå mot punkt 2. När förste man nått punkt 3 så är förhoppningsvis andre man kring punkt 2. Då går siste man ut mot punkt 2 och andre man mot punkt 3. Och så tillslut siste man till punkt 3. Mellan punkt 1 och 2 gissar jag att man har sikt (om det inte är total whiteout då). Mellan punkt 2 och 3 är det kanske konvext och man inte helt ser varandra(?), så kanske trådlös kommunikation är bra där om man vill vara säker på att förste man är på plats på trygg mark. Störst risk borde vara att lösa ut en lavin i närheten av punkt 3. Fördelen med denna taktiken är att om det går en lavin mellan punkt 2 och 3 när förste man passerar, så borde andre man kunna vara där ganska snabbt jämfört med om hen stod kvar vid punkt 1. Nackdelen är ju att andre man kan dras med i samma om det hade gått en stor lavin. Då har man bara siste man kvar att både hinna gå upp och gräva fram två personer. Tänker att den stora tidsboven borde vara att gå upp, så man har ju samma problem om man istället skickat första man helt upp mot punkt 3 och de andra stått kvar vid punkt 1. Å andra sidan hade man haft två grävare istället för en, men det kanske ändå hade varit för sent. Hade man varit en eller två personer till hade denna manövern kanske blivit lite "säkrare (vid en räddningsaktion)"? Sen lät det som ni gjorde rätt beslut med att vända med tanke på övriga faktorer. [ATTACH type="full" alt="Screenshot_20220307-215301_2 (1).png"]17104[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Fråga om brantare/farligare terräng. Hur resonerar ni?
Tillbaka
Topp