Fråga om brantare/farligare terräng. Hur resonerar ni?

A_Scott

Medlem
Hej!

Vi var ett gäng på tre stycken som var ute och turade igår och halvvägs kom vi till ett svårare passage där vi valde och sprida ut oss för att inte belasta snön i en punkt. Det var i slutet av den första dalen innan man började ta höjdmetrarna enligt GPS-tracken nedan. Det visade sig att passagen var ungefär minst 300 höjdmeter tills att det blir tillräcklig platt för att samla gruppen igen.

Vi gjorde ett snötest i början av grytan och kände att snön var stabil nog för och gå upp, men dem branta sidorna utgjorde en fara utifrån lavinprognosen och känslan/bedömningen av snön. (se GPS tracken).
Nu valde vi på grund av dålig sikten att avbryta halvvägs och åka ner då terrängen var för svår och läsa.

Vi diskuterade detta efteråt och blev frågande hur man ska göra i dessa situationer. Är det bättre och gå med avstånd eller en och en (no stacking).

Uttrycket "no stacking" skulle innebära att man går upp en och en där man skulle tappa kontakten med varandra efter kammen. Vi skulle då hålla koll på varandra med radio, vilket känns inte 100 procentig på grund av man hamnar så pass långt ifrån varandra om något skulle hända.

Alternativet och gå upp med avstånd skulle innebära att det finns en risk för att man hamnar för nära varandra och kan utlösa ngt ovan eller i närheten.

Hur resonerar ni i dessa situationer?

Turen hittar ni här, där vi skulle upp från grytan som var enligt guideboken

Hej!

Vi var ett gäng på tre stycken som var ute och turade igår och halvvägs kom vi till ett svårare passage där vi valde och sprida ut oss för att inte belasta snön i en punkt. Det var i slutet av den första dalen innan man började ta höjdmetrarna enligt GPS-tracken nedan. Det visade sig att passagen var ungefär minst 300 höjdmeter tills att det blir tillräcklig platt för att samla gruppen igen.

Vi gjorde ett snötest i början av grytan och kände att snön var stabil nog för och gå upp, men dem branta sidorna utgjorde en fara utifrån lavinprognosen och känslan/bedömningen av snön. (se GPS tracken).
Nu valde vi på grund av dålig sikten att avbryta halvvägs och åka ner då terrängen var för svår och läsa.

Vi diskuterade detta efteråt och blev frågande hur man ska göra i dessa situationer. Är det bättre och gå med avstånd eller en och en (no stacking).

Uttrycket "no stacking" skulle innebära att man går upp en och en där man skulle tappa kontakten med varandra efter kammen. Vi skulle då hålla koll på varandra med radio, vilket känns inte 100 procentig på grund av man hamnar så pass långt ifrån varandra om något skulle hända.

Alternativet och gå upp med avstånd skulle innebära att det finns en risk för att man hamnar för nära varandra och kan utlösa ngt ovan eller i närheten.

Hur resonerar ni i dessa situationer?

Turen hittar ni här, där vi skulle upp från grytan som var enligt guideboken
Jag antar att du menar den sträckan som är markerad med röd linje i kartan nedan?
Själva sluttningen ni går i är under 30 grader, men de intilliggande sluttningarna på båda sidor är mellan 30 och 45+ grader. Varför vistas där överhuvudtaget när det är förhöjd lavinprognos?
Situationen ger otäcka vibbar med tanke på den tragiska olyckan i närheten av Samnaun nyligen.
1646683156359.png

Precis. Det är där vi skulle gå upp.

Lavinprognosen var en tvåa den dagen. Dagen innan trea och dessförinnan två. Slutningar mot sydväst skulle också vara mer stabila.

Bedömningen innan var som sagt att vi skulle hålla oss utanför lavinterräng, men sikten gjorde att vi avbröt när molnen drog in.

Precis. Det är där vi skulle gå upp.

Lavinprognosen var en tvåa den dagen. Dagen innan trea och dessförinnan två. Slutningar mot sydväst skulle också vara mer stabila.

Bedömningen innan var som sagt att vi skulle hålla oss utanför lavinterräng, men sikten gjorde att vi avbröt när molnen drog in.
Om ni går i mitten av grytan så är ni 150 meter ifrån ett 300-400 meter brett 35-45+ graders hang på var sida. Är det utanför lavinterräng?
Jag vet inte, jag är ingen lavinkunnig person, men jag skulle inte vilja vara där.

Om ni går i mitten av grytan så är ni 150 meter ifrån ett 300-400 meter brett 35-45+ graders hang på var sida. Är det utanför lavinterräng?
Jag vet inte, jag är ingen lavinkunnig person, men jag skulle inte vilja vara där.
Vägen upp ser ut att gå i utloppszonen från potentiella laviner som i värsta fall fjärrutlöses när man skidar upp, eller spontanutlöser när solen evt värmt upp snön, alltså redan i dalen före den brantaste stigningen (Lavinkäglan kan nå ut tredubbla fallhöjden). Men om det är en reell risk beror såklart på snöförhållanden, det kan ju hända att det var avblåst och lite snö på sidorna i dalen.

Personligen tycker jag att det känns för riskabelt att sprida ut en grupp så att deltagarna inte ser varandra under mer än en kort stund, och 300 höjdmeter blir en lång stund. Om något händer är marginalerna så små och det går sakta med stighudar. Det är också en fråga om de som är nedanför sluttningen står tryggt medan de väntar.

Det blir pest eller kolera med de två alternativ du nämnde vid osäkra förhållanden. Avstånd är viktigt, men också att ha översikt över att hela gruppen är trygg.

Blir man osäker på förhållandena är det ”better safe than sorry” som gäller. Så ni tog nog ett klokt beslut när ni vände.

Tjena!

Läste igenom lavin och väderprognosen lite snabbt. Om jag tolkat det rätt så var det stora problemet ett skarlager under lite nysnö som drevat från i regel väst. Liten nysnömängd men lätta att lösa ut på lördagen, till söndagen verkar snön ha hunnit binda sig bättre. Enligt observationer i området inga tecken på lavinaktivitet?

Jag hade inte varit speciellt orolig att gå i grytan fram till passagen där det brantar på lite. I mitten av grytan/dalen ser det ut som att man i princip klarar att gå utanför utloppszon (blått på kartan). Hade eventuellt hållit lite åt öster om något, då det borde vara större skavlar på bergen till väster om dalen. Enligt väderprognosen var det väl knappast stekande sol den dagen?

Var det vid ungefär grön punkt ni gjorde ett stabilitets-test? Om det kändes bra där så hade jag resonerat att det borde vara liknande förhållanden i sluttningen ovanför (även om man aldrig kan vara säker).

Men till din fråga, dvs gå i grupp men med avstånd eller skicka upp en och en hela vägen. Ser ut som man borde kunna i princip kunna kryssa sig igenom så att slipper direkt gå i > 30 grader. Dock kommer man ju befinnas sig i eventuell utloppszon.

Jag hade resonerat som följande (fick dock inte helt till placeringen av siffrorna men jag tror ni fattar):

Om alla startar vid 1, så skickar man upp förste man till punkt 2. När förste man nått punkt 2 så fortsätter hen mot punkt 3 samtidigt som andre man börjar gå mot punkt 2. När förste man nått punkt 3 så är förhoppningsvis andre man kring punkt 2. Då går siste man ut mot punkt 2 och andre man mot punkt 3. Och så tillslut siste man till punkt 3.

Mellan punkt 1 och 2 gissar jag att man har sikt (om det inte är total whiteout då). Mellan punkt 2 och 3 är det kanske konvext och man inte helt ser varandra(?), så kanske trådlös kommunikation är bra där om man vill vara säker på att förste man är på plats på trygg mark. Störst risk borde vara att lösa ut en lavin i närheten av punkt 3.

Fördelen med denna taktiken är att om det går en lavin mellan punkt 2 och 3 när förste man passerar, så borde andre man kunna vara där ganska snabbt jämfört med om hen stod kvar vid punkt 1. Nackdelen är ju att andre man kan dras med i samma om det hade gått en stor lavin. Då har man bara siste man kvar att både hinna gå upp och gräva fram två personer. Tänker att den stora tidsboven borde vara att gå upp, så man har ju samma problem om man istället skickat första man helt upp mot punkt 3 och de andra stått kvar vid punkt 1. Å andra sidan hade man haft två grävare istället för en, men det kanske ändå hade varit för sent. Hade man varit en eller två personer till hade denna manövern kanske blivit lite "säkrare (vid en räddningsaktion)"?

Sen lät det som ni gjorde rätt beslut med att vända med tanke på övriga faktorer.

Screenshot_20220307-215301_2 (1).png

Funderingar från en okunnig på läktaren…Antar att riskteori är en viktig punkt på lavinkunskap. Alltså inte bara riskberäkning utan även insikt om osäkerhet i bedömning. Dvs om man adderar ett antal faktorer med samma (gissat/beräknat) låga risk så växer risken. Om man dessutom multiplicerar det med ett antal tillfällen så är det bara en tidsfråga innan den där 0,01 procentens riskfaktor blir till verklighet.

Hur stor är t ex felmarginalen på den där blå utloppszonen? Vad är konfidensintervallet? 100% finns inte. 90%? 95%? 99%? Minns lavinen i St Anton som rände tvärs över vägen, tog med sig en del hus som stått i 200 år och tog ett hotell på andra sidan. Antar att det stod utanför utloppszonen.

Detta sagt med respekt för er som gör ert bästa att skaffa/skapa kunskap och kompetens i dessa frågor. Och stor förståelse för motiven! 😀

Tack för alla svar och att ni engagerar er i frågorna ☺️

Bra tips!
Ja nu var det väl bara dessvärre jag som försökte svara på själva frågan... Hade varit intressant att höra hur andra med erfarenhet resonerar i liknande situationer.

Kanske övriga freeriders inte orkar bli betraktad som en dödslängtande galning av en "pistsmiskare" eller "galenpanna" som ropar "Vargen kommer" utan att ens ha tittat ut genom fönstret, så att säga... ;) Eller så har man ångest för att tanka bilen och se sina besparingar gå upp i rök. Eller så har man fullt upp med att göra plats för flyktingar i hemmet. Eller så kanske man bara är ute på berget och inte orkar lägga sin begränsade fritid på att skriva på ett forum på interwebz?

Oavsett vad så hoppas jag att alla får en riktigt go helg. 🍻😘

PS. Idag åkte jag skidor i lavinterräng med en 2:a på lavinprognosen. #yodo 😱😱 😎

EDIT: Missade helt Lisas inlägg. Bra! Tar tillbaka allt förutom önskande av god helg. 😬

Bilagor

• Screenshot_20220310-214358.png
    Screenshot_20220310-214358.png
    559.3 KB · Besök: 132
Ja nu var det väl bara dessvärre jag som försökte svara på själva frågan... Hade varit intressant att höra hur andra med erfarenhet resonerar i liknande situationer.

Kanske övriga freeriders inte orkar bli betraktad som en dödslängtande galning av en "pistsmiskare" eller "galenpanna" som ropar "Vargen kommer" utan att ens ha tittat ut genom fönstret, så att säga... ;) Eller så har man ångest för att tanka bilen och se sina besparingar gå upp i rök. Eller så har man fullt upp med att göra plats för flyktingar i hemmet. Eller så kanske man bara är ute på berget och inte orkar lägga sin begränsade fritid på att skriva på ett forum på interwebz?

Oavsett vad så hoppas jag att alla får en riktigt go helg. 🍻😘

PS. Idag åkte jag skidor i lavinterräng med en 2:a på lavinprognosen. #yodo 😱😱 😎

EDIT: Missade helt Lisas inlägg. Bra! Tar tillbaka allt förutom önskande av god helg. 😬
Klockren kommentar! :D

Dock är det viktigt och våga diskutera dessa punkter, då liknande situationer dyker upp när man minst anar det.

Hoppas ni alla får fina skiddagar där ute denna helg :D

Tillbaka
Topp