Fråga skidor offpist

ArcticKid

Ny medlem
Fråga skidor offpist
Funderar på att köpa ett par bredare skidor för offpist. Fick tips om Salomon Quest 115, som verkar passa hyfsat in på vad jag tänkt. Är dessa för otympliga för toppturer? Tänkte att när jag nu köper nytt så vore det ju bra om de kan användas även till toppturer. Har aldrig testat men är sugen på att göra det.

Fråga skidor offpist
det beror väl lite på vad du har för mål med toppturer. jag gissar att din plan är att till viss del åka lift för att sedan ta på hudar och knata vidare? isåfall funkar vanliga friåkningslagg (typ Q115) + hybridbindning (duke, guardian etc) helt okej – som jag ser det handlar det till största delen om ork i benen kontra utförs/puderegenskaper.

Fråga skidor offpist
Kombinationen Q115, Guardian, hudar och alpinpjäxor är brutalt jävla tung. Självklart lättare än en hel del annat med massor med metall i, men fortfarande, det är inte några lätta saker att släpa runt på om man ska långt/fort.

Men ska man iväg nån timme från liftarna, gå mer eller mindre endast uppför och all fokus ligger på åket så är det ju väldigt trevliga skidor att just åka på. Och Guardian och Duke EPF är ju bra alpinbindningar om du märker att det där med att gå inte riktigt var din grej.

Tänker du däremot att toppturer är bra och du vill utrusta dig därefter så gör ett par Marker Tour EPF (eller motsvarande lätta rambindningar) samt pjäxor med ok gåläge (tänk Salomon Quest TR, Black Diamond Factor MX och liknande) underverk för upplevelsen av själva vägen upp, utan att göra avkall på åkningen. Hållbarast lär det iofs inte vara, men droppar du inte så stort eller inte är så tung så löser sig det mesta.

Fråga skidor offpist
OK. Om jag ska vara realistisk så tror jag att jag kommer att gå kortare sträckor från liften till en början. Då får jag väl kämpa på lite med tyngre grejer. I de flesta fall blir det nog ändå offpist i anslutning till lift. Om jag nu skulle bli helt såld på att gå så får jag väl köpa lättare utrustning för just detta ändamål tänker jag.

Fråga skidor offpist
ArcticKid sa:
OK. Om jag ska vara realistisk så tror jag att jag kommer att gå kortare sträckor från liften till en början. Då får jag väl kämpa på lite med tyngre grejer. I de flesta fall blir det nog ändå offpist i anslutning till lift. Om jag nu skulle bli helt såld på att gå så får jag väl köpa lättare utrustning för just detta ändamål tänker jag.
Dåså!
Epictv.com kör/körde väldigt bra deals på Q115 med Guardian 16 och G3 hudar. Bara att handla om du bestämt dig för just dom skidorna.

Tillbaka
Topp