Frågetråd om Canada 13/14

Itchy

Ny medlem
Hallå Freeride. Mitt första inlägg här! Jag funderar på att ta en säsong i Canada nu i vinter! Har planerat att söka jobb, men om jag inte får något jobb är det inte heller hela världen.

Funderar på att åka till Whistler då det verkar var det stort och relativt billigt. Såg också att de hade säsongs liftkort för 789$ om man var 18 eller under.

Har däremot först en hel del frågor:

Vart?
Någon som har lust att skriva eller länka en utförlig jämföring på olika resmål?
Som ungdom är ju ekonomin är också ett litet hinder. Vilken resort har billigaste liftkort, billigaste centrala boende, eventuellt billigast boende inom bussavstånd?
Priorear inte party- och uteliv överdrivet mycket. Åker mest för skidåkning och naturen.

Jobb
Är det värt att ansöka jobb utanför ski reasortern, dvs på exempelvis en mataffär i byn eller likanande? För- och nackdelar med att ha ett "vanligt" jobb?
Om man söker skidrelaterade jobb, är det bäst att ta kontakt med en "Season-jobb firma" eller att skriva till de olika Resorten direkt?

Utrustning
Befinner mig just nu i Mexico, vad kan jag försöka köpa billigare här?
Finns det stort utbud av begagnade skid utrustning- och kläder väl på skidorterna?
Är det nödvändigt att ha dubbel uppsättning av allt, ifall nått blir blött eller skadat?

Jag tar också gärna imot, antigen på tråden eller i PM alla andra tips som finns att tänka på, och om någon eventuellt har namn till ett annat aktivt internationellt eller kanadensisk skidforum! (Hoppas inte mod tar illa upp)

Tack på förhand!

Tack för länken! Har däremot redan läst tråden varvid jag inte frågade något angående arbetsvisum etc men som sagt, tack ändå! :)

Senast ändrad:
Jobb är ganska knepigt om du inte har ett working holiday visa, eller är extremt duktig inom något område. För är lättare för dom att anställa en med visa redan. :/

Och visumen är slut för tillfället men kommer väl in i början av nästa år.

Nej men som ställe att bo billigt på men åka bra, så känns Golden som nummer ett åk/kr :D'

Är då Kicking horse resort.

stan är fortfarande industristad och inte hunnit bli turistig än då kicking är ganska nytt. du har även ganska nära till Revelstoke, rogerspass osv

https://www.facebook.com/groups/289136991192095/ deras grupp lycka till.

Tillbaka
Topp